×

 

YH-flex Specialistbarnskötare inriktning Funktionsvariation eller Språkutveckling

Har du mångårig yrkeserfarenhet och stor kunskap av att arbeta med barn? Vill du validera din yrkeserfarenhet för att kunna studera för en yrkeshögskoleexamen till Specialistbarnskötare? Du väljer inriktning Funktionsvariation eller Språkutveckling. Sök vår utbildning YH-flex Specialistbarnskötare!

YH-flex Specialistbarnskötare vänder sig till dig som har omfattande yrkeskunskaper av pedagogiskt arbete med barn som motsvarar en betydande del av utbildningen. Du läser på distans och halvfart så att du kan kombinera arbete med studier. Välkommen med din ansökan!

Utbildningens upplägg

Den första delen av utbildningen innebär att din reella kompetens (kunskaper, färdigheter och kompetenser) bedöms genom validering (kartläggning) som ett underlag för att tillgodoräkna dig betydande del av utbildningen. Den andra delen av utbildningen består av en individuellt anpassad kompletterande utbildning för att nå examen.

Distans

Utbildningen bedrivs på halvfart och distans med vissa schemalagda närträffar där den studerande ges tillfälle att omsätta kunskaper i nya sammanhang, att koppla samman teori och praktik samt att reflektera i grupp. Upplägget är anpassat för att underlätta för yrkesverksamma att kunna delta i undervisningen. Eftersom den största delen av utbildningen är webbaserad krävs datorvana. Du ska ha tillgång till en dator med stabil internetuppkoppling och webbkamera.

Lärare

KUI har anställda lärare som ansvarar för den övergripande undervisningen, utöver det har vi inbjudna föreläsare från arbetsliv och forskning som bidrar med kunskap och fördjupning utifrån sitt område.

Kurser du kan tillgodoräkna dig för att korta ned studietiden

Målet med kursen är att ge de studerande specialiserade kunskaper om olika digitala hjälpmedel, metoder och verktyg som finns på marknaden samt en förståelse för hur framväxten av IT påverkar barns vardag kopplat till de juridiska och etiska dilemman som kan uppstå. De studerande får också kunskap om den nationella digitaliseringsstrategin och dess roll i förskolan. De studerande får färdigheter att kunna använda IKT som hjälpmedel

Målet med kursen är att de studerande skall få specialiserad kunskap om metoder för systematiskt kvalitetsarbete kopplat till nationella styrdokument samt om metoder för utvärdering och dokumenthantering så som rapportering och utredning. De studerande får kunskap och färdighet att dokumentera och analysera utveckling både på verksamhetsnivå och på individnivå med hänsyn tagen till lagstiftning. Den studerande får kunskap om och förståelse för begrepp så som systematiskt kvalitetsarbete, resultat, analys, dokumentation, forskning, beprövad erfarenhet samt måluppfyllelse.

Målet med kursen är att ge de studerande kunskap barns lärande, aktuell didaktisk forskning och hur man som pedagog skapar förutsättningar för att varje barn skall utveckla kunnande inom förskolans olika målområden. De studerande ska också utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt i relation till undervisningens innehåll och metoder.

Målet med kursen är att ge den studerande specialiserade kunskaper om grupprocesser och avancerad kunskap om handledning och lärande utifrån olika teoretiska och pedagogiska perspektiv. Kursen ger också de studerande kunskaper i att handleda elever under utbildning samt att verka för samverkan och dialog med vårdnadshavare. Kursen förbereder den studerande på handledaruppdraget genom att den studerande övar i autentiska situationer.

Målet med kursen är att den studerande ska få specialiserad kunskap om fysiska, sociala och didaktiska lärmiljöers roll för barns utveckling och lärande samt pedagogens roll i en undervisande miljö. De studerande får också kunskap om lekteorier och hur barn i leken utforskar sin omvärld, bearbetar intryck, upplevelser och erfarenheter samt hur de i leken interagerar med andra barn i lek samt kunskap om hur lek och lärande kan vävas samman med estetiska lärprocesser.

Målet med kursen är att ge de studerande specialiserad kunskap om förskolans värdegrund och läroplanen kopplat till yrkesetiska frågor och verktyg för att tillämpa detta i praktiskt arbete. De studerande skall också få en god inblick i och kunskap om de lagar och förordningar som styr förskoleverksamhet så som barnrätt, skoljuridik, förvaltningslagen, GDPR, och barnkonventionen.

Målet med kursen är att den studerande ska få specialiserad kunskap om förskolans organisation som samhällsuppdrag, dess idéarv och kunskapstraditioner samt skolväsendets organisation och styrning. De studerande får kunskap om den svenska förskolemodellen, nutida styrdokument och pedagogiska verksamhet.

Bra att veta

Kunskaper i svenska

Om du har ett annat modersmål än svenska, danska, färöiska, isländska eller norska måste du ha de kunskaper i svenska som behövs för att du ska kunna klara av utbildningen.

Utbildning på gymnasienivå, vilket innebär att du uppfyller något av nedanstående

  • Du har avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning.
  • Du har fått slutbetyg från ett fullständigt nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan och har lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng.
  • Du har fått slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning och har lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng.
  • Du har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar något av ovanstående.
  • Du är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och är där behörig till motsvarande utbildning.
  • Du har genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper

  • Barn- och fritidsprogrammet
    • Pedagogiskt arbete, 200p
    • Pedagogiskt ledarskap, 100p
    • Barns lärande och växande 100p
  • Yrkeserfarenhet
    Minst 1 års sammantagen yrkeserfarenhet om minst 50% från arbete inom förskolan i barngrupp. Du kan styrka din arbetserfarenhet med exempelvis ett tjänstgöringsintyg, arbetsgivarintyg eller ett skrivet intyg från arbetsgivaren. Det är viktigt att det framgår när du har jobbat, vilket omfattning samt med/som vad. Notera att arbetserfarenhet inte enbart kan styrkas av ett anställningsavtal.

Utbildningen är studiemedelsberättigad via CSN.

Ansök om CSN

Om du saknar betyg och intyg som gör dig behörig men har motsvarande kunskaper kan du ansöka till YH-flex – Specialistundersköterska Multisjuka äldre via reell kompetens. Då tar vi hänsyn till andra utbildningar och yrkeserfarenhet.

Ansökan görs via vårt antagningsystem yh-antagning.se

  1. Registrera ett konto i ansökningswebben alt. logga in med dina användaruppgifter om du redan har ett konto på yh-antagning.se
  2. Välj kurs
  3. Ladda upp dina gymnasiebetyg, eventuellt arbetsintyg och övriga dokument som du vill använda för att visa att du är behörig
  4. Skicka in ansökan

Därefter granskar vi din ansökan och behöver du komplettera något så kontaktar vi dig.

Har du frågor gällande ansökan och antagning, kontakta oss på yhansokan@kui.se eller ring 019-10 00 80.

Urval

Om antalet behöriga sökande överstiger antalet platser kommer ett urval göras bland samtliga behöriga sökande. Tänk på att du måste tacka ja till erbjuden plats inom 7 dagar.

Snabba fakta

Status Stängd för ansökan

Studieort(er) Stockholms stad

Utbildningstyp YH Flex

Ämne(n) Barn och fritid, Förskola

Studieform Distans

Studietakt Halvtid

Studiestart(er) aug 2021


Ansök

Håll mig uppdaterad!

Gör en intresseanmälan och få löpande information om kommande kursstarter, sista ansökningsdatum och andra evenemang kopplade till området Yrkeshögskola

Välj utbildning

Hantering av personuppgifter

När du skickar in en intresseanmälan till oss behöver du lämna ditt samtycke till att vi behandlar dina personuppgifter för att kunna ta emot marknadsföring och information från våra skolor. De personuppgifter som vi behandlar om dig är ditt namn, din e-postadress, samt ditt telefonnummer. Vi behandlar dessa uppgifter om dig i ett IT-system som används av alla bolag inom AcadeMedia-koncernen.
Utöver vad som framgår ovan kan vi komma att lagra trafiken i syfte att förbättra webbplatsen, samt för att efterkomma anmodan från myndighet eller att upptäcka och förebygga olagliga aktiviteter.
KompetensUtvecklingsInstitutet i Sverige AB är personuppgiftsansvarig. Vi tillämpar gällande integritetslagstiftning vid behandling av personuppgifter. Uppgifterna lagras i tre år i taget tills du återkallar ditt samtycke.
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Du når våra dataskyddsombud här och hittar mer information på trygg.academedia.se. Om du vill ta emot marknadsföring, information och påminnelser från våra skolor, bocka i rutan nedan.

Kurser du ej kan tillgodoräkna dig - inriktning funktionsvariation

Målet med kursen är att den studerande ska få specialiserad kunskap om kognitiva funktionsvariationer, autismspektrumtillstånd, förvärvad hjärnskada samt fysiska och psykiska funktionsvariationer och dess konsekvenser i vardagen för ett barn. De studerande får också kunskap om olika metoder, hjälpmedel och verktyg så som pictogram, kommunikation via kroppsspråk och anpassade digitala hjälpmedel.

Kurser du ej kan tillgodoräkna dig - inriktning språkutveckling

Målet med kursen är att de studerande ska få kunskaper om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling. Den studerande får också specialiserade kunskaper om arbetssätt och metoder som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling samt om vad ett interkulturellt förhållningsätt innebär i praktiken. Stor vikt läggs vid IKT som hjälpmedel.

Målet med kursen är att de studerande ska få kunskap om barns språkutveckling, språkets uppbyggnad och användning, multimodala uttryck hos förskolebarns, tidiga möten med skriftspråket, fonologisk medvetenhet i relation till skrift och läsinlärning samt de första stegen mot att kunna skriva och läsa. Kursen ger också kunskaper om kommunikation och socialt samspel samt förståelse för verbal och ickeverbal kommunikation och samspelet mellan barn och vuxna och dess betydelse för språkutvecklingen. Kursen ger också en teoretisk grund och centrala aspekter av förskolebarns två- eller flerspråkiga utveckling.

Kurser du ej kan tillgodoräkna dig - YH-kurser

Målet med kursen är att ge den studerande specialiserade kunskaper, kompetenser och färdigheter att planera och implementera arbetssätt hos arbetsgruppen som stärker barns lärande och utveckling med hänsyn tagen till förskolans värdegrund, aktuella lagar och föreskrifter. Den studerande utvecklar sin kompetens att tillämpa de teoretiska kunskaperna som tillhandahållits under utbildningen. Under LIA jobbar den studerande parallellt med sitt examensarbete och har ansvar att leda, utveckla, planera och dokumentera valt inriktningsområde utifrån en problemformulering.

Målet med kursen är att den studerande skall få kunskap om rapportskrivning och metodiskt sammanställning av material samt fördjupande kunskaper inom sin valda specialisering/inriktning. Den studerande får färdighet och kompetens att söka, inhämta, bearbeta, värdera och sammanställa information utifrån relevanta sociala, etiska och vetenskapliga aspekter samt att analysera, diskutera och redovisa resultat på ett systematiskt sätt.

Vad innebär det att studera YH-flex?

Kontakta oss

Har relevant jobb efter avslutad utbildning
96%

Vår senaste sysselsättningsundersökning visar att 96% är i relevant jobb efter avslutad utbildning.

Rekommenderar KUI yrkeshögskola
94%

Vår senaste studerandeundersökning visar att 95% rekommenderar KUI yrkeshögskola till sina vänner.

Tycker att våra lärare är motiverande
90%

Vår senaste studerandeundersökning visar att 90% tycker att våra lärare motiverar dem i utbildningen.

Tips på fler YH-utbildningar

Palliativ vård

Palliativ vård

Om att kunna medverka till att patienter med palliativ vård får vård på ett professionellt sätt.

Utbildningstyp Kort YH

Status Stängd för ansökan

YH-poäng 30

Omfattning 12 veckor

Studieorter Stockholms stad, Linköpings kommun, Eskilstuna kommun

Stödpedagog

Stödpedagog

Efter examen kan du arbeta som Stödpedagog inom daglig verksamhet, särskilt boende, socialpsykiatrin eller korttidsvistelse utanför hemmet.

Status Stängd för ansökan

Utbildningstyp YH-utbildning

YH-poäng 200

Omfattning 80 veckor, 2 år

Studieort(er) Linköpings kommun, Växjö kommun, Varberg, Västerås stad, Luleå, Stockholms stad, Visby, Malmö

Specialistundersköterska Psykiatri

Specialistundersköterska Psykiatri

Specialiserade kunskaper, färdigheter och kompetenser för att med säkerhet kunna hantera och lösa de komplexa dagliga situationer som en specialistundersköterska i psykiatri möter.

Status Stängd för ansökan

Utbildningstyp YH-utbildning

YH-poäng 200

Omfattning 52 veckor

Studieort(er) Linköpings kommun, Eskilstuna kommun

Välfärdsteknik inom vård och omsorg

Välfärdsteknik inom vård och omsorg

Om att kunna förhålla sig till välfärdsteknik inom vård och omsorg.

Utbildningstyp Kort YH

Status Stängd för ansökan

YH-poäng 50

Omfattning 13 veckor

Studieorter Eskilstuna kommun, Linköpings kommun

YH-flex Specialistbarnskötare

YH-flex Specialistbarnskötare

Status Stängd för ansökan

Validera din yrkeserfarenhet för att kunna studera för en yrkeshögskoleexamen till Specialistbarnskötare. Du läser på distans och halvfart.

Utbildningstyp YH Flex

Studieorter Stockholms stad

Vårdhygien och vårdrelaterade infektioner

Vårdhygien och vårdrelaterade infektioner

Om att ta ett utökat ansvar i din verksamhet gällande vårdhygien och smittspridning.

Utbildningstyp Kort YH

Status Stängd för ansökan

YH-poäng 25

Omfattning 10 veckor

Studieorter Stockholms stad, Linköpings kommun, Eskilstuna kommun

Specialistundersköterska Multisjuka äldre

Specialistundersköterska Multisjuka äldre

Efter genomförd examen har du kompetens att arbeta som Specialistundersköterska inom äldrevård som innefattar kvalificerat arbete och teamarbete inom geriatrik.

Status Öppen för ansökan, Öppen för sen ansökan

Utbildningstyp YH-utbildning

YH-poäng 200

Omfattning 80 veckor (2 år)

Studieort(er) Stockholms stad, Linköpings kommun, Uppsala, Umeå, Eskilstuna kommun, Visby

Specialistbarnskötare

Specialistbarnskötare

Specialistbarnskötare är en ny kvalificerad yrkesroll inom förskolan. Du väljer inriktning Funktionsvariation eller Språkutveckling.

Status Stängd för ansökan

Utbildningstyp YH-utbildning

YH-poäng 200

Omfattning 80 veckor (2 år)

Studieort(er) Stockholms stad

Psykisk ohälsa, suicid och suicidprevention

Psykisk ohälsa, suicid och suicidprevention

Om psykisk ohälsa och att arbeta med suicidprevention.

Utbildningstyp Kort YH

Status Stängd för ansökan

YH-poäng 30

Omfattning 12 veckor

Studieorter Stockholms stad, Linköpings kommun, Västerås stad