×
 

Välj studieort

Specialistbarnskötare inom Funktionsvariation eller Språkutveckling

Antalet barn i förskoleålder fortsätter att öka och Sverige står inför en stor förväntad brist på förskolelärare. Inom förskolan finns ett stort behov av att öka kompetensen hos barnskötare framför allt inom funktionsvariation och språkutveckling.

Specialistbarnskötare är en ny kvalificerad yrkesroll som fyller kompetensgapet mellan barnskötaren och förskolläraren. Du får specialiserade kunskaper om exempelvis barns lärande, digitala arbetssätt, IKT som hjälpmedel, grupprocesser, didaktiska lärmiljöer och systematiskt kvalitetsarbete.

YH-utbildningen vänder sig till dig som har yrkeserfarenhet av att arbeta som barnskötare. Nu har du möjlighet att bredda och fördjupa dina kunskaper. Du väljer inriktning Funktionsvariation eller Språkutveckling. 

Studieform

Utbildningen bedrivs på halvfart på distans med inplanerade närträffar på studieorten. Mellan närträffarna kommer du varje vecka ha schemalagda onlinelektioner samt arbeta självständigt med dina studier via lärplattformen. Eftersom utbildningen går på halvfart går det bra att kombinera arbete med studier. Halvfart innebär 20 timmar/vecka.

Utbildningens mål

Denna utbildning ger dig specialiserade kunskaper om digitala hjälpmedel, metoder och verktyg inom förskolan. Du får även kunskaper om olika funktionsvariationer, språkinlärning/språkutveckling samt interkulturellt arbetssätt. Du får kunskaper om läroplanen, lärmiljöer, lekteorier och olika verktyg för undervisande förhållningssätt. En annan viktig del är dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete.

LIA ger dig praktiska erfarenheter

En del av lärandet sker i samband med utbildningens LIA-kurs (lärande i arbete). Syftet är att du ska få kunskap, färdigheter och kompetenser för att fungera som medarbetare inom förskolan med specialistkunskap och som handledare för kollegor. Under din LIA får du träna och praktiskt utöva pedagogiska arbetssätt i linje med förskolans värdegrund, aktuella lagar och föreskrifter. LIA ger dig även god möjlighet att bygga nätverk och skaffa viktiga kontakter i branschen redan under studietiden.

Utbildningens upplägg

Inledande träff

Utbildningen inleds med fysisk träff (på plats på studieorten alternativt via videolänk på satellitorten) så samtliga i klassen ska kunna bekanta sig med varandra och sina lärare. Vid introduktionen går vi igenom skolans rutiner, utbildningsplanen, LIA-process, lärplattform, kursernas mål och övergripande utbildningsplanering.

Distans halvfart

Utbildningen bedrivs på halvfart och på distans (schemalagd nätbaserad undervisning 1-2 gånger/vecka) med inplanerade närträffar. Mellan närträffarna kommer du varje vecka ha onlinelektioner samt arbeta självständigt med dina studier via lärplattformen. Utbildningen ger den studerande tillfälle att omsätta kunskaper i nya sammanhang, att koppla samman teori och praktik samt att reflektera i grupp. Detta ger den studerande en möjlighet till fördjupning och förståelse för hur teorier och forskning kan omsättas till yrkespraxis. Eftersom utbildningen går på halvfart går det bra att kombinera arbete med studier.

Lärplattform

De studerande får inför varje kurs en studiehandledning med läsanvisningar, tidsschema för inlämningsuppgifter samt datum för fysiska träffar. En indelning i studiegrupper görs för ökad interaktion, stöd och dialog mellan de studerande. Lärplattformen stöder gruppernas interaktion mellan de fysiska träffarna. Utöver det finns scheman, kursmaterial, litteratur, övningsuppgifter och inspelade föreläsningar läggs i relevanta kursrum. De studerande får via plattformen direkt feedback på uppgifter då utbildaren kan göra anteckningar direkt under varje arbete vilket underlättar kommunikationen mellan de studerande och utbildaren.

Datorvana

Eftersom en största delen av utbildningen är webbaserad krävs god datorvana. Du ska ha tillgång till en dator med stabil internetuppkoppling, mikrofon och webbkamera.

Lärare

KUI har anställda lärare som ansvarar för den övergripande undervisningen, utöver det har vi inbjudna föreläsare från arbetsliv och forskning som bidrar med kunskap och fördjupning utifrån sitt område.

Ladda ned infoblad

Klicka här för att ladda ned infoblad om utbildningen Specialistbarnskötare inriktning funktionsvariation eller språkutveckling

Snabba fakta

Status Stängd för ansökan

Studieort(er) Stockholms stad

Utbildningstyp YH-utbildning, Yrkeshögskola

Område Barn och fritid, Förskola

YH-poäng 200

Omfattning 80 veckor (2 år)

Studieform Distans

Studietakt Halvtid

Studiestart(er) Aug 2022.


Ansök

Intresseanmälan

För löpande information om kommande studiestarter, öppna hus mm

Välj utbildning

Hantering av personuppgifter

När du skickar in en intresseanmälan till oss behöver du lämna ditt samtycke till att vi behandlar dina personuppgifter för att kunna ta emot marknadsföring och information från våra skolor. De personuppgifter som vi behandlar om dig är ditt namn, din e-postadress, samt ditt telefonnummer. Vi behandlar dessa uppgifter om dig i ett IT-system som används av alla bolag inom AcadeMedia-koncernen.
Utöver vad som framgår ovan kan vi komma att lagra trafiken i syfte att förbättra webbplatsen, samt för att efterkomma anmodan från myndighet eller att upptäcka och förebygga olagliga aktiviteter.
KompetensUtvecklingsInstitutet i Sverige AB är personuppgiftsansvarig. Vi tillämpar gällande integritetslagstiftning vid behandling av personuppgifter. Uppgifterna lagras i tre år i taget tills du återkallar ditt samtycke.
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Du når våra dataskyddsombud här och hittar mer information på trygg.academedia.se. Om du vill ta emot marknadsföring, information och påminnelser från våra skolor, bocka i rutan nedan.

Poängplan

Obligatoriska kurser

 
155
Kurs Kurskod
Poäng
Digitalisering och IKT i förskolan
15
Dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete
20
Förskolans Didaktik
25
Handledning och ledarskap
20
Lek och estetiska lärprocesser
15
Läroplanen samt lagar och förordningar
15
Skolväsendets organisation och roll
10
Lärande i arbetslivet – Specialistbarnskötare
20
Examensarbete – Specialistbarnskötare
15

Inriktning Funktionsvariation

 
45
Kurs Kurskod
Poäng
Funktionsvariationer
25
Fördjupad kunskap funktionsvariationer
20

Inriktning Språkutveckling

 
45
Kurs Kurskod
Poäng
Interkulturellt förhållningssätt och språkutveckling
25
Språkinlärning och språkutvecklande arbetssätt
20
Summa 200

Detaljerad information om kurserna

Målet med kursen är att ge de studerande specialiserade kunskaper om olika digitala hjälpmedel, metoder och verktyg som finns på marknaden samt en förståelse för hur framväxten av IT påverkar barns vardag kopplat till de juridiska och etiska dilemman som kan uppstå. De studerande får också kunskap om den nationella digitaliseringsstrategin och dess roll i förskolan. De studerande får färdigheter att kunna använda IKT som hjälpmedel

Målet med kursen är att de studerande skall få specialiserad kunskap om metoder för systematiskt kvalitetsarbete kopplat till nationella styrdokument samt om metoder för utvärdering och dokumenthantering så som rapportering och utredning. De studerande får kunskap och färdighet att dokumentera och analysera utveckling både på verksamhetsnivå och på individnivå med hänsyn tagen till lagstiftning. Den studerande får kunskap om och förståelse för begrepp så som systematiskt kvalitetsarbete, resultat, analys, dokumentation, forskning, beprövad erfarenhet samt måluppfyllelse.

Målet med kursen är att ge de studerande kunskap barns lärande, aktuell didaktisk forskning och hur man som pedagog skapar förutsättningar för att varje barn skall utveckla kunnande inom förskolans olika målområden. De studerande ska också utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt i relation till undervisningens innehåll och metoder.

Målet med kursen är att ge den studerande specialiserade kunskaper om grupprocesser och avancerad kunskap om handledning och lärande utifrån olika teoretiska och pedagogiska perspektiv. Kursen ger också de studerande kunskaper i att handleda elever under utbildning samt att verka för samverkan och dialog med vårdnadshavare. Kursen förbereder den studerande på handledaruppdraget genom att den studerande övar i autentiska situationer.

Målet med kursen är att den studerande ska få specialiserad kunskap om fysiska, sociala och didaktiska lärmiljöers roll för barns utveckling och lärande samt pedagogens roll i en undervisande miljö. De studerande får också kunskap om lekteorier och hur barn i leken utforskar sin omvärld, bearbetar intryck, upplevelser och erfarenheter samt hur de i leken interagerar med andra barn i lek samt kunskap om hur lek och lärande kan vävas samman med estetiska lärprocesser.

Målet med kursen är att ge de studerande specialiserad kunskap om förskolans värdegrund och läroplanen kopplat till yrkesetiska frågor och verktyg för att tillämpa detta i praktiskt arbete. De studerande skall också få en god inblick i och kunskap om de lagar och förordningar som styr förskoleverksamhet så som barnrätt, skoljuridik, förvaltningslagen, GDPR, och barnkonventionen.

Målet med kursen är att den studerande ska få specialiserad kunskap om förskolans organisation som samhällsuppdrag, dess idéarv och kunskapstraditioner samt skolväsendets organisation och styrning. De studerande får kunskap om den svenska förskolemodellen, nutida styrdokument och pedagogiska verksamhet.

Målet med kursen är att ge den studerande specialiserade kunskaper, kompetenser och färdigheter att planera och implementera arbetssätt hos arbetsgruppen som stärker barns lärande och utveckling med hänsyn tagen till förskolans värdegrund, aktuella lagar och föreskrifter. Den studerande utvecklar sin kompetens att tillämpa de teoretiska kunskaperna som tillhandahållits under utbildningen. Under LIA jobbar den studerande parallellt med sitt examensarbete och har ansvar att leda, utveckla, planera och dokumentera valt inriktningsområde utifrån en problemformulering.

Målet med kursen är att den studerande skall få kunskap om rapportskrivning och metodiskt sammanställning av material samt fördjupande kunskaper inom sin valda specialisering/inriktning. Den studerande får färdighet och kompetens att söka, inhämta, bearbeta, värdera och sammanställa information utifrån relevanta sociala, etiska och vetenskapliga aspekter samt att analysera, diskutera och redovisa resultat på ett systematiskt sätt.

Inriktning Funktionsvariation

Målet med kursen är att den studerande ska få specialiserad kunskap om kognitiva funktionsvariationer, autismspektrumtillstånd, förvärvad hjärnskada samt fysiska och psykiska funktionsvariationer och dess konsekvenser i vardagen för ett barn. De studerande får också kunskap om olika metoder, hjälpmedel och verktyg så som pictogram, kommunikation via kroppsspråk och anpassade digitala hjälpmedel.

Målet med kursen är att den studerande ska få specialiserad kunskap om olika funktionsvariationer och dess konsekvenser i vardagen för barnet. Områden som tas upp är socialt samspel och kommunikation med andra barn, problemskapande beteenden, koncentrationssvårigheter, kognitiva nedsättningar, bristande impulskontroll och inlärningssvårigheter samt tänkbara diagnoser kopplat till detta.

Inriktning Språkutveckling

Målet med kursen är att de studerande ska få kunskaper om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar förstaoch andraspråksutveckling. Den studerande får också specialiserade kunskaper om arbetssätt och metoder som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling samt om vad ett interkulturellt förhållningsätt innebär i praktiken. Stor vikt läggs vid IKT som hjälpmedel.

Målet med kursen är att de studerande ska få kunskap om barns språkutveckling, språkets uppbyggnad och användning, multimodala
uttryck hos förskolebarns, tidiga möten med skriftspråket, fonologisk medvetenhet i relation till skrift och läsinlärning samt de första stegen mot att kunna skriva och läsa. Kursen ger också kunskaper om kommunikation och socialt samspel samt förståelse för verbal och ickeverbal kommunikation och samspelet mellan barn och vuxna och dess betydelse för språkutvecklingen. Kursen ger också en teoretisk grund och centrala aspekter av förskolebarns två- eller flerspråkiga utveckling.

Bra att veta

Kunskaper i svenska

Om du har ett annat modersmål än svenska, danska, färöiska, isländska eller norska måste du ha de kunskaper i svenska som behövs för att du ska kunna klara av utbildningen.

Utbildning på gymnasienivå, vilket innebär att du uppfyller något av nedanstående

  • Du har avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning.
  • Du har fått slutbetyg från ett fullständigt nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan och har lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng.
  • Du har fått slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning och har lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng.
  • Du har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar något av ovanstående.
  • Du är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och är där behörig till motsvarande utbildning.
  • Du har genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper

Barn- och fritidsprogrammet

  • Pedagogiskt arbete, 200p
  • Pedagogiskt ledarskap, 100p
  • Barns lärande och växande 100p

Yrkeserfarenhet

Minst 1 års sammantagen yrkeserfarenhet om minst 50% från arbete inom förskolan i barngrupp. Du kan styrka din arbetserfarenhet med exempelvis ett tjänstgöringsintyg, arbetsgivarintyg eller ett skrivet intyg från arbetsgivaren. Det är viktigt att det framgår när du har jobbat, vilket omfattning samt med/som vad. Notera att arbetserfarenhet inte enbart kan styrkas av ett anställningsavtal.

Om du saknar betyg och intyg som gör dig behörig men har motsvarande kunskaper kan du ansöka via reell kompetens. Då tar vi hänsyn till andra utbildningar och yrkeserfarenhet.

En del av lärandet sker i samband med utbildningens LIA-kurs (lärande i arbete). Syftet är att du ska få kunskap, färdigheter och kompetenser för att fungera som medarbetare inom förskolan med specialistkunskap och som handledare för kollegor. Under din LIA får du träna och praktiskt utöva pedagogiska arbetssätt i linje med förskolans värdegrund, aktuella lagar och föreskrifter. LIA ger dig även god möjlighet att bygga nätverk och skaffa viktiga kontakter i branschen redan under studietiden.

Efter utbildningen får du Yrkeshögskoleexamen under förutsättning att du uppnår minst betyget godkänt i samtliga kurser i utbildningen.

Utbildningen är studiemedelsberättigad via CSN.

Ansök om CSN

Ansökan görs via vårt antagningsystem yh-antagning.se

  • Registrera ett konto i ansökningswebben alt. logga in med dina användaruppgifter om du redan har ett konto på yh-antagning.se
  • Välj kurs
  • Ladda upp dina gymnasiebetyg, eventuellt arbetsintyg och övriga dokument som du vill använda för att visa att du är behörig
  • Skicka in ansökan

Därefter granskar vi din ansökan och behöver du komplettera något så kontaktar vi dig.

Har du frågor gällande ansökan och antagning, kontakta oss på yhansokan@kui.se eller ring 019-10 00 80.

Urval
Om antalet behöriga sökande överstiger antalet platser kommer ett urval göras bland samtliga behöriga sökande. Tänk på att du måste tacka ja till erbjuden plats inom 7 dagar.

Kontakta oss

Har relevant jobb efter avslutad utbildning
96%

Vår senaste sysselsättningsundersökning visar att 96% är i relevant jobb efter avslutad utbildning.

Rekommenderar KUI yrkeshögskola
94%

Vår senaste studerandeundersökning visar att 95% rekommenderar KUI yrkeshögskola till sina vänner.

Tycker att våra lärare är motiverande
90%

Vår senaste studerandeundersökning visar att 90% tycker att våra lärare motiverar dem i utbildningen.

Tips på fler YH-utbildningar

Välfärdsteknik inom vård och omsorg

Välfärdsteknik inom vård och omsorg

Om att kunna förhålla sig till välfärdsteknik inom vård och omsorg.

Utbildningstyp Kort YH, Yrkeshögskola

Status Stängd för ansökan

YH-poäng 50

Omfattning 13 veckor

Studieorter Eskilstuna kommun, Linköpings kommun

YH-flex Specialistbarnskötare

YH-flex Specialistbarnskötare

Status Stängd för ansökan

Validera din yrkeserfarenhet för att kunna studera för en yrkeshögskoleexamen till Specialistbarnskötare. Du läser på distans och halvfart.

Utbildningstyp YH Flex, Yrkeshögskola

Studieorter Stockholms stad

Stödpedagog

Stödpedagog

Efter examen kan du arbeta som Stödpedagog inom daglig verksamhet, särskilt boende, socialpsykiatrin eller korttidsvistelse utanför hemmet.

Status Stängd för ansökan

Utbildningstyp YH-utbildning, Yrkeshögskola

YH-poäng 200

Omfattning 80 veckor, 2 år

Studieort(er) Linköpings kommun, Växjö kommun, Varberg, Västerås stad, Luleå, Stockholms stad, Visby, Malmö

Vårdhygien och vårdrelaterade infektioner

Vårdhygien och vårdrelaterade infektioner

Om att ta ett utökat ansvar i din verksamhet gällande vårdhygien och smittspridning.

Utbildningstyp Kort YH, Yrkeshögskola

Status Öppen för ansökan

YH-poäng 25

Omfattning 10 veckor

Studieorter Stockholms stad, Linköpings kommun, Eskilstuna kommun

Specialistundersköterska Psykiatri

Specialistundersköterska Psykiatri

Specialiserade kunskaper, färdigheter och kompetenser för att med säkerhet kunna hantera och lösa de komplexa dagliga situationer som en specialistundersköterska i psykiatri möter.

Status Stängd för ansökan

Utbildningstyp YH-utbildning, Yrkeshögskola

YH-poäng 200

Omfattning 52 veckor

Studieort(er) Linköpings kommun, Eskilstuna kommun

Specialistbarnskötare

Specialistbarnskötare

Specialistbarnskötare är en ny kvalificerad yrkesroll inom förskolan. Du väljer inriktning Funktionsvariation eller Språkutveckling.

Status Stängd för ansökan

Utbildningstyp YH-utbildning, Yrkeshögskola

YH-poäng 200

Omfattning 80 veckor (2 år)

Studieort(er) Stockholms stad

Palliativ vård

Palliativ vård

Om att kunna medverka till att patienter med palliativ vård får vård på ett professionellt sätt.

Utbildningstyp Kort YH, Yrkeshögskola

Status Öppen för ansökan

YH-poäng 30

Omfattning 12 veckor

Studieorter Stockholms stad, Linköpings kommun, Eskilstuna kommun

YH-flex Specialistundersköterska Multisjuka äldre

YH-flex Specialistundersköterska Multisjuka äldre

Status Stängd för ansökan

Validera din yrkeserfarenhet för yrkeshögskoleexamen till Specialistundersköterska Multisjuka äldre.

Utbildningstyp YH Flex, Yrkeshögskola

Studieorter Eskilstuna kommun, Visby, Stockholms stad, Linköpings kommun, Uppsala, Umeå

Psykisk ohälsa, suicid och suicidprevention

Psykisk ohälsa, suicid och suicidprevention

Om psykisk ohälsa och att arbeta med suicidprevention.

Utbildningstyp Kort YH, Yrkeshögskola

Status Öppen för ansökan

YH-poäng 30

Omfattning 12 veckor

Studieorter Stockholms stad, Linköpings kommun, Västerås stad