Valideringsutbildning till Barnskötare

För medarbetare med arbetslivserfarenhet

Har ni medarbetare med erfarenhet inom barn och fritid som saknar formell utbildning? Genom vår valideringsutbildning till barnskötare kan vi hjälpa era anställda att kvalificera sina kunskaper och färdigheter. Vi bedömer deras tidigare arbetslivserfarenhet och skräddarsyr utbildningen, så att den fokuserar på att komplettera de områden där ytterligare kompetens behövs. På så sätt kan utbildningstiden kortas och era medarbetare bli formellt kvalificerade snabbare.

Valideringsutbildningens upplägg

  • Introduktion på plats eller digitalt.
  • Kartläggning av arbetslivserfarenhet och tidigare utbildning.
  • Individuell kompletterande utbildning.
  • Praktiska moment och arbetsplatsförlagt lärande (apl) inför validering.
  • Studiehandledning med tillhörande material via lärplattformen.
  • Inspelade föreläsningar via lärplattformen.
  • Uppgifter via lärplattformen.
  • En gruppexamination och tre enskilda muntliga examinationer.

Introduktion

Under introduktionen går vi igenom vad validering och prövning innebär, samt hur processen går till. Vi diskuterar det centrala innehållet i valideringen och de kunskapskrav som medarbetaren behöver uppfylla för att bli kvalificerad.

Kartläggning och bedömning av befintlig kompetens

Medarbetaren gör först en självskattning för att identifiera vilka kurser eller delar av kurser som kan vara möjliga att validera. Därefter hålls ett samtal med en lärare för att bedöma vilka kurser eller delar som kan valideras. Vi går även igenom medarbetarens skriftliga dokument, såsom betyg och intyg. Slutligen upprättas en valideringsplan som vägleder medarbetaren genom processen.

Validering genomförs

Valideringen genomförs både muntligt och skriftligt. Medarbetaren lämnar in intyg från arbetsgivaren som styrker de praktiska erfarenheter som krävs. Praktisk validering kan även ske på plats på ett av våra utbildningscenter. Prövning för betyg görs utifrån kunskapskraven. Om medarbetarens kunskaper omfattar en hel kurs kan prövningen resultera i ett betyg för kursen.

Kompletterande utbildning

En individuell kompletterande utbildning upprättas utifrån medarbetarens tidigare erfarenheter och kunskapsnivå. En studieplan tas fram för att tydligt visa de kurser och moment som medarbetaren behöver genomföra för att uppfylla kraven.

Snabba fakta

POÄNG 1300 gymnasiepoäng

TIDSÅTGÅNG Individanpassad

UTBILDNINGSFORM Företagsutbildning, Validering

STUDIETID Individanpassad

STUDIEORT Anpassas vid företagsförfrågan

STUDIETAKT Valfri

UTBILDNINGSMATERIAL Finns i lärplattformen

BETYG Efter godkänd utbildning med minst betyg E i samtliga kurser får deltagarna betyg som bekräftar deras nya kompetens.

Kontakta våra säljare

08-522 506 90
info@kui.se

Telefontid måndag-fredag kl. 08:00-12:00 samt 13:00-17:00


 Kostnadsfri offertförfrågan

 Kompetens som gör skillnad

KompetensUtvecklingsInstitutet utbildar chefer och medarbetare på olika nivåer inom vård, omsorg och förskola – alltid med målet att göra verklig skillnad för individ, grupp, organisation, verksamhet och samhälle. Vi har över 170 kommuner och företag som kunder i hela landet.

POÄNGPLAN

BASKURSER

900
Ämne
Kurskod
Poäng
Etnicitet och kulturmöten
SOIETN0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Den här kursen ger dig kunskaper om svenska kulturer och kulturmöten i ett globaliserat och mångkulturellt samhälle. Du får även kunskap om innebörden i begreppen kultur, etnicitet, nationalitet och religion.
Kursen om Etnicitet och kulturmöten lär dig bland annat om aktuella företeelser i dagens mångkulturella samhälle och du får kunskap om svensk samhällsdebatt om integrations- och segregationsfrågor. Du lär dig om politiska beslut och ställningstaganden i samband med migration.

Kursens centrala innehåll

  • Svenska kulturer och kulturmöten i ett globaliserat och mångkulturellt samhälle.
  • Innebörden i begreppen kultur, etnicitet, nationalitet och religion.
  • Migration, dess bakgrund och konsekvenser för människors levnadsförhållanden och delaktighet i samhället.
  • Politiska beslut och ställningstaganden i samband med migration.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Aktuella företeelser i dagens mångkulturella samhälle och svensk samhällsdebatt om integrations- och segregationsfrågor.
Läs mer om kursen här »
Grundläggande vård och omsorg
GRUGRD0
100
-------------------------------

Kursens syfte

I den här kursen får du kunskap om grundläggande anatomi och fysiologi samt innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas. Du lär dig även om hjärt-lungräddning med defibrillering samt första hjälpen vid skada och akut sjukdom.
I kursen Grundläggande vård och omsorg lär du dig om bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik i samband med arbetet med grundläggande vård och omsorg. Du får även kunskap om funktionella kroppshållningar. Innebörden och betydelsen av att arbeta ergonomiskt. Förutsättningar för funktionella kroppshållningar.

Kursens centrala innehåll

  • Grundläggande anatomi och fysiologi.
  • Vanligt förekommande sjukdomar och åtgärder vid dem.
  • Innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas.
  • Hjärt-lungräddning med defibrillering samt första hjälpen vid skada och akut sjukdom.
  • Användning och hantering av vanligt förekommande läkemedel. Läkemedlens biverkningar.
  • Bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik i samband med arbetet med grundläggande vård och omsorg.
  • Funktionella kroppshållningar. Innebörden och betydelsen av att arbeta ergonomiskt. Förutsättningar för funktionella kroppshållningar.
  • Hjärt-lungräddning med defibrillering samt första hjälpen vid skada och akut sjukdom.
Läs mer om kursen här »
Hälsopedagogik
HALHAL0
100
-------------------------------

Kursens syfte

I den här kursen får du kunskap om människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljöperspektiv, historiskt perspektiv och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter. Du får också kunskaper om olika former av folkhälsoarbete och hälsofrämjande arbetssätt på individ-, grupp- och samhällsnivå.
Kursen om Hälsopedagogik lär dig om frisk- och riskfaktorers påverkan på människors hälsa, till exempel motion, rekreation och kost, samt droger och stress. Du får kunskaper om innebörden av inflytande, delaktighet och jämställdhet för människors hälsa. Du lär dig även om interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.

Kursens centrala innehåll

  • Människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljöperspektiv, historiskt perspektiv och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter.
  • Olika former av folkhälsoarbete och hälsofrämjande arbetssätt på individ-, grupp- och samhällsnivå.
  • Innebörden av ett salutogent förhållningssätt.
  • Arbetets, arbetsmiljöns och fritidens påverkan på människors hälsa.
  • Innebörden av inflytande, delaktighet och jämställdhet för människors hälsa.
  • Frisk- och riskfaktorers påverkan på människors hälsa, till exempel motion, rekreation och kost, samt droger och stress.
  • Kriser och krishantering.
  • Lagar, mål, andra bestämmelser och överenskommelser för folkhälsoarbete på internationell, nationell och lokal nivå.
  • Metoder för att analysera människors hälsotillstånd.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Läs mer om kursen här »
Kommunikation
PEDKOU0
100
-------------------------------

Kursens syfte

I den här kursen får du kunskaper om människors interaktion och kommunikation i olika sammanhang och utifrån olika teorier. Du lär dig också om sociala och kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion och kommunikation.
I kursen om Kommunikation lär du dig bland annat om användning av samtal som redskap i kommunikationen och även om användning av informationsteknik som redskap för kommunikation och information. Du får även kunskaper om framväxten av mediekulturer och användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv och lärande.

Kursens centrala innehåll

  • Människors interaktion och kommunikation i olika sammanhang och utifrån olika teorier.
  • Sociala och kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion och kommunikation.
  • Gruppens och det sociala sammanhangets betydelse för interaktion och kommunikation.
  • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
  • Interaktion och kommunikation vid konflikter och konflikthantering.
  • Framväxten av mediekulturer och användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv och lärande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation och information.
Läs mer om kursen här »
Lärande och utveckling
PEDLÄR0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursen behandlar bland annat människors lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang utifrån teorier och teoretiska perspektiv. Kursen ger kunskap i hur synen på kunskap, lärande, undervisning och utbildning har förändrats över tid och generationer.
Undervisningen i kursen Lärande och utveckling ska syfta till att ge eleverna kunskap om bland annat hur kunskap och värderingar konstrueras, lever kvar och förändras inom olika kulturer, samhällen, institutioner och grupper av människor. Kursen ger även kunskap om människors olika villkor för lärande och växande och hur synen på normalitet och avvikelse påverkar detta.

Kursens centrala innehåll

  • Människors lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
  • Hur synen på kunskap, lärande, undervisning och utbildning har förändrats.
  • Hur kunskap och värderingar konstrueras, lever kvar och förändras inom olika kulturer, samhällen, institutioner och grupper av människor.
  • Människors olika villkor för lärande och växande och hur synen på normalitet och avvikelse påverkar detta.
  • Olika pedagogiska situationers och lärmiljöers påverkan på lärandet.
  • Det sociala sammanhanget och gruppens betydelse för lärande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Läs mer om kursen här »
Människors miljöer
PEDMÄI0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursen behandlar bland annat hur identiteter skapas och formas i sociala sammanhang samt innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering. Kursen ger även kunskap om kritisk bearbetning av information från olika källor - källkritik.
Undervisningen i kursen Människors miljöer ska syfta till att ge eleverna kunskap om människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor samt hur exempelvis genus, klass, etnicitet, familj, generation, funktionsnedsättningar, arbete och fritid påverkar människors levnadsvillkor. Kursen ger även kunskap om demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.

Kursens centrala innehåll

  • Människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor.
  • Hur människor påverkas av, samt själva medverkar till, skapandet av de kulturer och samhällen de lever i.
  • Hur identiteter skapas och formas i sociala sammanhang.
  • Hur till exempel genus, klass, etnicitet, familj, generation, funktionsnedsättningar, arbete och fritid påverkar människors levnadsvillkor.
  • Demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.
  • Innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Läs mer om kursen här »
Pedagogiska teorier och praktiker
PEDPED0
100
-------------------------------

Kursens centrala innehåll

  • Fördjupning i en eller flera pedagogiska teorier, till exempel Montessoripedagogik, Waldorfpedagogik och Freinetpedagogik, som ligger till grund för arbete i pedagogiska verksamheter.
  • Pedagogiska arbetssätt, praktiker och lärmiljöer.
  • Sambandet mellan pedagogiska förhållningssätt samt arbetssätt och lärande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Läs mer om kursen här »
Pedagogiskt ledarskap
PEDPEG0
100
-------------------------------

Kursens centrala innehåll

  • Ledarskap och organisationer utifrån olika teorier.
  • Hur individer, grupper och det sociala sammanhanget påverkar och påverkas av ledaren.
  • Ledarskap ur ett genus- och jämställdhetsperspektiv.
  • Ledarskap vid konflikter samt konflikthantering.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av olika aktiviteter.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
  • Pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
  • Yrkesroll och ledarskap.
  • Samarbete i arbetslag och samverkan med andra yrkesgrupper och verksamheter samt med föräldrar.
  • Metodik för utvecklingssamtal.
Läs mer om kursen här »
Specialpedagogik 1
SPCSPE01
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kurser ger kunskaper om olika funktionsnedsättningar, anpassningar, specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel, om människors olikheter, förutsättningar och möjligheter för lärande och delaktighet, centrala specialpedagogiska begrepp och alternativa kompletterande kommunikationssätt.

Kursens centrala innehåll

  • Olika funktionsnedsättningar och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället.
  • Anpassning av arbetssätt och innehåll i verksamheter till både individers och gruppers olika behov och erfarenheter samt till situationen.
  • Specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel i sociala och pedagogiska sammanhang.
  • Människors olikheter, förutsättningar och möjligheter för lärande och delaktighet i olika situationer och aktiviteter.
  • Innebörden av olika begrepp, till exempel funktionsnedsättning, funktionshinder, normalitet, avvikelse, diagnoser, inkludering, exkludering, tillgänglighet, delaktighet och likvärdighet.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Planering, genomförande, utvärdering, uppföljning och dokumentation av olika insatser och aktiviteter på individ- och gruppnivå.
  • Alternativa kompletterande kommunikationssätt och vilken funktion och betydelse de har för människors delaktighet.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Läs mer om kursen här »

PÅBYGGNAD BARNSKÖTARE

400
Ämne
Kurskod
Poäng
Barns lärande och växande
PEDBAS0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursens syfte är att ge kunskaper om barns lärande, utveckling och socialisering i olika sammanhang och utifrån olika teoretiska perspektiv. Kursen tittar på hur synen på barn och ungdomars uppfostran har förändrats genom tiden och hur samhällsförändringarna har påverkat barns olika uppväxtmiljöer och levnadsvillkor.
Barns lärande och växande ger kunskaper om bland annat innebörden och betydelsen av barns interaktion i kamratgrupper och skapandet av dessa kamratgrupper. Kunskap om hur olika mediekulturer påverkar barns lärande och hur exempelvis genus, klass, etnicitet, funktionsnedsättningar och fritid påverkar barns levnadsvillkor.

Kursens centrala innehåll

  • Barns lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang och utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
  • Hur synen på barn, barndom och fostran har förändrats.
  • Barns olika uppväxtmiljöer och levnadsvillkor och hur samhällsförändringar har påverkat detta.
  • Innebörden och betydelsen av barns interaktion i kamratgrupper samt skapandet av kamratkulturer.
  • Vuxnas betydelse för barns lärande och växande.
  • Hur olika mediekulturer påverkar barns lärande och växande.
  • Hur till exempel genus, klass, etnicitet, funktionsnedsättningar och fritid påverkar barns levnadsvillkor.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Läs mer om kursen här »
Pedagogiskt arbete
PEGPEA0
200
-------------------------------

Kursens centrala innehåll

  • Innehållet i, bakgrunden till och framväxten av olika pedagogiska verksamheter, deras organisation och institutionernas roll i samhället.
  • Barns olikheter, deras förutsättningar och möjligheter för lärande och deltagande i olika situationer och aktiviteter samt innebörden av ett inkluderande arbetssätt.
  • Lekens betydelse för barns lärande och växande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer som styr olika verksamheter.
  • Innebörden i de demokratiska och etiska värden som anges i styrdokumenten för verksamheterna.
  • FN:s konvention om barnets rättigheter.
  • Bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik.
  • Förebyggande arbete för barnsäkerhet samt åtgärder vid barnolycksfall.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av pedagogiska verksamheter och aktiviteter.
  • Uppföljning, analys och dokumentation av barns lärande och växande. Metoder för att utvärdera på vilket sätt förskolan tillgodoser barns möjligheter att utvecklas och lära utifrån läroplanens mål och intentioner.
  • Pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
  • Yrkesroll och ledarskap.
  • Samarbete i arbetslag och samverkan med andra yrkesgrupper och verksamheter samt med föräldrar.
  • Metodik för utvecklingssamtal.
Läs mer om kursen här »
Skapande verksamhet
PEGSKP0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursen ger kunskaper om skapandets betydelse, olika metoder, tekniker och material för skapande aktiviteter. Du får träna på att använda bild, form, drama, dans och musik som redskap i pedagogiska sammanhang.

Kursens centrala innehåll

  • Skapande verksamheters betydelse för människors lärande och växande.
  • Användning av bild och form, drama, dans och musik som redskap i pedagogiska sammanhang.
  • Olika metoder, tekniker och material för skapande aktiviteter.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Läs mer om kursen här »

PÅBYGGNAD ELEVASSISTENT

400
Ämne
Kurskod
Poäng
Barns lärande och växande
PEDBAS0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursens syfte är att ge kunskaper om barns lärande, utveckling och socialisering i olika sammanhang och utifrån olika teoretiska perspektiv. Kursen tittar på hur synen på barn och ungdomars uppfostran har förändrats genom tiden och hur samhällsförändringarna har påverkat barns olika uppväxtmiljöer och levnadsvillkor.
Barns lärande och växande ger kunskaper om bland annat innebörden och betydelsen av barns interaktion i kamratgrupper och skapandet av dessa kamratgrupper. Kunskap om hur olika mediekulturer påverkar barns lärande och hur exempelvis genus, klass, etnicitet, funktionsnedsättningar och fritid påverkar barns levnadsvillkor.

Kursens centrala innehåll

  • Barns lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang och utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
  • Hur synen på barn, barndom och fostran har förändrats.
  • Barns olika uppväxtmiljöer och levnadsvillkor och hur samhällsförändringar har påverkat detta.
  • Innebörden och betydelsen av barns interaktion i kamratgrupper samt skapandet av kamratkulturer.
  • Vuxnas betydelse för barns lärande och växande.
  • Hur olika mediekulturer påverkar barns lärande och växande.
  • Hur till exempel genus, klass, etnicitet, funktionsnedsättningar och fritid påverkar barns levnadsvillkor.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Läs mer om kursen här »
Pedagogiskt arbete
PEGPEA0
200
-------------------------------

Kursens centrala innehåll

  • Innehållet i, bakgrunden till och framväxten av olika pedagogiska verksamheter, deras organisation och institutionernas roll i samhället.
  • Barns olikheter, deras förutsättningar och möjligheter för lärande och deltagande i olika situationer och aktiviteter samt innebörden av ett inkluderande arbetssätt.
  • Lekens betydelse för barns lärande och växande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer som styr olika verksamheter.
  • Innebörden i de demokratiska och etiska värden som anges i styrdokumenten för verksamheterna.
  • FN:s konvention om barnets rättigheter.
  • Bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik.
  • Förebyggande arbete för barnsäkerhet samt åtgärder vid barnolycksfall.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av pedagogiska verksamheter och aktiviteter.
  • Uppföljning, analys och dokumentation av barns lärande och växande. Metoder för att utvärdera på vilket sätt förskolan tillgodoser barns möjligheter att utvecklas och lära utifrån läroplanens mål och intentioner.
  • Pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
  • Yrkesroll och ledarskap.
  • Samarbete i arbetslag och samverkan med andra yrkesgrupper och verksamheter samt med föräldrar.
  • Metodik för utvecklingssamtal.
Läs mer om kursen här »
Specialpedagogik 2
SPCSPE02
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursen ger kunskaper om arbetssätt och olika insatser inom funktionshinderområdet, användande, utveckling och anpassning av specialpedagogiska arbetssätt och övriga hjälpmedel, lagar och förordningar. Du får även träna din förmåga att planera, genomföra, utvärdera, följa upp och dokumentera olika insatser och aktiviteter.

Kursens centrala innehåll

  • Innehållet i, bakgrunden till och framväxten av organisationer, arbetssätt och olika insatser inom funktionshinderområdet.
  • Användande, utveckling och anpassning av specialpedagogiska arbetssätt och övriga hjälpmedel.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer som styr insatser och verksamheter för människor med funktionsnedsättningar.
  • Lagar, andra bestämmelser och praxis när det gäller arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik inom funktionshinderområdet.
  • Planering, genomförande, utvärdering, uppföljning och dokumentation av olika insatser och aktiviteter.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Läs mer om kursen här »
Summa 1300