Barnskötare Elevassistent Lärling

Erbjuds endast i Västerås stad

Utbildningen ger dig omfattande kunskaper om barns och ungas utveckling, lärande, behov och rättigheter. Du lär dig hur du kan skapa en trygg och stimulerande miljö som främjar deras utveckling och välmående. Dessutom får du insikt i förskolans pedagogiska verksamheter, inklusive hur du planerar, genomför och utvärderar aktiviteter som stödjer både det sociala och kognitiva lärandet.

Om lärlingsutbildning

Denna lärlingsutbildning riktar sig till dig som vill studera en yrkesutbildning och få kunskaper inom yrkesområdet under en handledares ledning på en arbetsplats. Utbildningen lärling är på heltid ca 40 timmar per vecka och bedrivs till viss del i skolan och till största delen på en arbetsplats.

En lärlingsutbildning är till största del arbetsplatsförlagd och genomförs med stöd av en yrkesverksam handledare. Att vara lärling innebär att du har en teoridag i veckan med lärarledd undervisning på ditt utbildningscenter och resterande tid är du på din arbetsplats.

Lärlingsutbildning innehåll

  • Du får grundläggande kunskaper om hur människor lär, utvecklas och socialiseras i samhället.
  • Du får utveckla kunskaper och förmågor för att möta och leda barn och ungdomar och skapa bra förutsättningar för lärande och växande.
  • Du får praktiskt pröva ditt ledarskap och kommunikation i olika former.
  • Du får pedagogiskt planera, genomföra, dokumentera och utvärdera olika barn- och ungdomsaktiviteter. 
  • Du får fördjupade kunskaper om barns och ungas utveckling, lärande och behov.
  • Du får kunskaper om pedagogiskt arbete utifrån ett inkluderande förhållningssätt och möjlighet att delta i olika former av utomhuspedagogik.
  • I kursen Hälsopedagogik arbetar vi praktiskt med olika hälsofrämjande aktiviteter.

Att studera som lärling

Du har en teoridag i veckan på skolan och övriga dagar är du på din lärlingsplats. På din lärlingsplats har du en yrkesverksam handledare som garanterar att alla viktiga moment lärs ut på ett pedagogiskt och yrkesmässigt sätt. Denna studieform passar dig som vill lära dig ett yrke genom praktiskt arbete. Du får arbetslivserfarenhet och möjlighet att knyta viktiga kontakter vilket ger dig goda chanser att få en framtida anställning.

VALD KOMMUN Västerås

DU LÄSER VIA KUI Västerås utbildningscenter

LÄNGD ca 1½ år

STUDIEFORM Lärling

POÄNG 1400

STUDIETAKT Heltid

FÖRKUNSKAPER - Svenska som andraspråk grund, 700p
- Matematik grund, 600p
- Grundläggande kurs i samhällsorienterande ämnen, 100p
- Grundläggande kurs i samhällsorienterande ämnen (fortsättningskurs), 200p
- Grundläggande kurs i naturorienterande ämnen, 100p

STUDIESTARTER jan, mar, aug, okt

VIKTIGA DATUM
Ansökan öppnar: 4 Apr 2025 Sista ansökan: 29 May 2025 Studiestart: 18 Aug 2025
Ansökan öppnar: 13 Jun 2025 Sista ansökan: 7 Aug 2025 Studiestart: 20 Oct 2025
Ansök

Upplägg lärlingsutbildning

Arbetsplats 4 dagar/vecka

Varje vecka tillbringar du 4 dagar på en arbetsplats. Där finns yrkesverksam handledare som garanterar att alla viktiga moment lärs ut på ett pedagogiskt och yrkesmässigt sätt, så att du får den kunskap som är nödvändig för yrkeslivet. Alla handledare erbjuds att gå vår handledarutbildning för att de ska vara införstådda med vad som förväntas av dem.

Lärarledd undervisning 1 dag/vecka

Varje vecka tillbringar du 1 dag med teoretisk undervisning på ditt utbildningscenter. Denna fysiska närvaro ger dig möjligheten att interagera med lärare och dina medstudenter, vilket ytterligare berikar din inlärningsupplevelse. Under dessa dagar har du möjlighet att ställa frågor, delta i diskussioner och få direkta insikter i ämnet.

3-partsamtal 1 gång/månad

För uppföljning av ditt lärande planeras trepartssamtal varje månad, där du, din lärare och din handledare träffars. Dessa samtal är en värdefull del av din utbildning och syftar till att säkerställa dina framsteg och välmående. Under dessa möten har du möjlighet att diskutera dina mål och utmaningar, samt ta emot värdefull feedback och vägledning från din lärare och handledare. Det är en tid för att reflektera över ditt lärande och utveckla strategier för att förbättra och optimera din utbildning

Frågor och svar

Vi har samlat alla våra frågor och svar i vår Kunskapsbank. Här kan du hitta olika guider, förklaringar och svar på dina frågor. Kvarstår funderingar kan du alltid chatta med oss direkt på hemsidan. Gå till Kunskapsbanken »

Var kan jag arbeta som barnskötare/elevassistent?

Med barnskötare som yrke kan du arbeta på förskolor, skolor, fritidshem eller andra pedagogiska verksamheter.

Som elevassistent arbetar du vanligtvis inom skola och fritidshem. Du kan också arbeta med elever som deltar i särskilda grupper och i särskolan.

Digital lärplattform - Omniway

Omniway är en innovativ utbildningsplattform skapad för att göra dina studiemöjligheter mer flexibla och anpassningsbara. Med Omniway har du total frihet att nå dina kurser när det passar dig bäst, oavsett om det är tidigt på morgonen, sent på natten eller mitt på dagen. Denna plattform är utformad för att vara kompatibel med olika enheter, såsom mobiltelefoner och datorer, vilket ger dig möjligheten att studera var som helst. När du påbörjar dina studier kommer du att få en introduktion i hur du loggar in, navigerar genom plattformen och utforskar dess funktioner.

POÄNGPLAN

BASKURSER

900
Kurs
Kurskod
Poäng
Etnicitet och kulturmöten
SOIETN0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Den här kursen ger dig kunskaper om svenska kulturer och kulturmöten i ett globaliserat och mångkulturellt samhälle. Du får även kunskap om innebörden i begreppen kultur, etnicitet, nationalitet och religion.
Kursen om Etnicitet och kulturmöten lär dig bland annat om aktuella företeelser i dagens mångkulturella samhälle och du får kunskap om svensk samhällsdebatt om integrations- och segregationsfrågor. Du lär dig om politiska beslut och ställningstaganden i samband med migration.

Kursens centrala innehåll

  • Svenska kulturer och kulturmöten i ett globaliserat och mångkulturellt samhälle.
  • Innebörden i begreppen kultur, etnicitet, nationalitet och religion.
  • Migration, dess bakgrund och konsekvenser för människors levnadsförhållanden och delaktighet i samhället.
  • Politiska beslut och ställningstaganden i samband med migration.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Aktuella företeelser i dagens mångkulturella samhälle och svensk samhällsdebatt om integrations- och segregationsfrågor.
Läs mer om kursen här »
Grundläggande vård och omsorg
GRUGRD0
100
-------------------------------

Kursens syfte

I den här kursen får du kunskap om grundläggande anatomi och fysiologi samt innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas. Du lär dig även om hjärt-lungräddning med defibrillering samt första hjälpen vid skada och akut sjukdom.
I kursen Grundläggande vård och omsorg lär du dig om bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik i samband med arbetet med grundläggande vård och omsorg. Du får även kunskap om funktionella kroppshållningar. Innebörden och betydelsen av att arbeta ergonomiskt. Förutsättningar för funktionella kroppshållningar.

Kursens centrala innehåll

  • Grundläggande anatomi och fysiologi.
  • Vanligt förekommande sjukdomar och åtgärder vid dem.
  • Innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas.
  • Hjärt-lungräddning med defibrillering samt första hjälpen vid skada och akut sjukdom.
  • Användning och hantering av vanligt förekommande läkemedel. Läkemedlens biverkningar.
  • Bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik i samband med arbetet med grundläggande vård och omsorg.
  • Funktionella kroppshållningar. Innebörden och betydelsen av att arbeta ergonomiskt. Förutsättningar för funktionella kroppshållningar.
  • Hjärt-lungräddning med defibrillering samt första hjälpen vid skada och akut sjukdom.
Läs mer om kursen här »
Hälsopedagogik
HALHAL0
100
-------------------------------

Kursens syfte

I den här kursen får du kunskap om människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljöperspektiv, historiskt perspektiv och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter. Du får också kunskaper om olika former av folkhälsoarbete och hälsofrämjande arbetssätt på individ-, grupp- och samhällsnivå.
Kursen om Hälsopedagogik lär dig om frisk- och riskfaktorers påverkan på människors hälsa, till exempel motion, rekreation och kost, samt droger och stress. Du får kunskaper om innebörden av inflytande, delaktighet och jämställdhet för människors hälsa. Du lär dig även om interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.

Kursens centrala innehåll

  • Människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljöperspektiv, historiskt perspektiv och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter.
  • Olika former av folkhälsoarbete och hälsofrämjande arbetssätt på individ-, grupp- och samhällsnivå.
  • Innebörden av ett salutogent förhållningssätt.
  • Arbetets, arbetsmiljöns och fritidens påverkan på människors hälsa.
  • Innebörden av inflytande, delaktighet och jämställdhet för människors hälsa.
  • Frisk- och riskfaktorers påverkan på människors hälsa, till exempel motion, rekreation och kost, samt droger och stress.
  • Kriser och krishantering.
  • Lagar, mål, andra bestämmelser och överenskommelser för folkhälsoarbete på internationell, nationell och lokal nivå.
  • Metoder för att analysera människors hälsotillstånd.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Läs mer om kursen här »
Kommunikation
PEDKOU0
100
-------------------------------

Kursens syfte

I den här kursen får du kunskaper om människors interaktion och kommunikation i olika sammanhang och utifrån olika teorier. Du lär dig också om sociala och kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion och kommunikation.
I kursen om Kommunikation lär du dig bland annat om användning av samtal som redskap i kommunikationen och även om användning av informationsteknik som redskap för kommunikation och information. Du får även kunskaper om framväxten av mediekulturer och användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv och lärande.

Kursens centrala innehåll

  • Människors interaktion och kommunikation i olika sammanhang och utifrån olika teorier.
  • Sociala och kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion och kommunikation.
  • Gruppens och det sociala sammanhangets betydelse för interaktion och kommunikation.
  • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
  • Interaktion och kommunikation vid konflikter och konflikthantering.
  • Framväxten av mediekulturer och användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv och lärande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation och information.
Läs mer om kursen här »
Lärande och utveckling
PEDLÄR0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursen behandlar bland annat människors lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang utifrån teorier och teoretiska perspektiv. Kursen ger kunskap i hur synen på kunskap, lärande, undervisning och utbildning har förändrats över tid och generationer.
Undervisningen i kursen Lärande och utveckling ska syfta till att ge eleverna kunskap om bland annat hur kunskap och värderingar konstrueras, lever kvar och förändras inom olika kulturer, samhällen, institutioner och grupper av människor. Kursen ger även kunskap om människors olika villkor för lärande och växande och hur synen på normalitet och avvikelse påverkar detta.

Kursens centrala innehåll

  • Människors lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
  • Hur synen på kunskap, lärande, undervisning och utbildning har förändrats.
  • Hur kunskap och värderingar konstrueras, lever kvar och förändras inom olika kulturer, samhällen, institutioner och grupper av människor.
  • Människors olika villkor för lärande och växande och hur synen på normalitet och avvikelse påverkar detta.
  • Olika pedagogiska situationers och lärmiljöers påverkan på lärandet.
  • Det sociala sammanhanget och gruppens betydelse för lärande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Läs mer om kursen här »
Människors miljöer
PEDMÄI0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursen behandlar bland annat hur identiteter skapas och formas i sociala sammanhang samt innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering. Kursen ger även kunskap om kritisk bearbetning av information från olika källor - källkritik.
Undervisningen i kursen Människors miljöer ska syfta till att ge eleverna kunskap om människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor samt hur exempelvis genus, klass, etnicitet, familj, generation, funktionsnedsättningar, arbete och fritid påverkar människors levnadsvillkor. Kursen ger även kunskap om demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.

Kursens centrala innehåll

  • Människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor.
  • Hur människor påverkas av, samt själva medverkar till, skapandet av de kulturer och samhällen de lever i.
  • Hur identiteter skapas och formas i sociala sammanhang.
  • Hur till exempel genus, klass, etnicitet, familj, generation, funktionsnedsättningar, arbete och fritid påverkar människors levnadsvillkor.
  • Demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.
  • Innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Läs mer om kursen här »
Pedagogiska teorier och praktiker
PEDPED0
100
-------------------------------

Kursens centrala innehåll

  • Fördjupning i en eller flera pedagogiska teorier, till exempel Montessoripedagogik, Waldorfpedagogik och Freinetpedagogik, som ligger till grund för arbete i pedagogiska verksamheter.
  • Pedagogiska arbetssätt, praktiker och lärmiljöer.
  • Sambandet mellan pedagogiska förhållningssätt samt arbetssätt och lärande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Läs mer om kursen här »
Pedagogiskt ledarskap
PEDPEG0
100
-------------------------------

Kursens centrala innehåll

  • Ledarskap och organisationer utifrån olika teorier.
  • Hur individer, grupper och det sociala sammanhanget påverkar och påverkas av ledaren.
  • Ledarskap ur ett genus- och jämställdhetsperspektiv.
  • Ledarskap vid konflikter samt konflikthantering.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av olika aktiviteter.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
  • Pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
  • Yrkesroll och ledarskap.
  • Samarbete i arbetslag och samverkan med andra yrkesgrupper och verksamheter samt med föräldrar.
  • Metodik för utvecklingssamtal.
Läs mer om kursen här »
Specialpedagogik 1
SPCSPE01
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kurser ger kunskaper om olika funktionsnedsättningar, anpassningar, specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel, om människors olikheter, förutsättningar och möjligheter för lärande och delaktighet, centrala specialpedagogiska begrepp och alternativa kompletterande kommunikationssätt.

Kursens centrala innehåll

  • Olika funktionsnedsättningar och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället.
  • Anpassning av arbetssätt och innehåll i verksamheter till både individers och gruppers olika behov och erfarenheter samt till situationen.
  • Specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel i sociala och pedagogiska sammanhang.
  • Människors olikheter, förutsättningar och möjligheter för lärande och delaktighet i olika situationer och aktiviteter.
  • Innebörden av olika begrepp, till exempel funktionsnedsättning, funktionshinder, normalitet, avvikelse, diagnoser, inkludering, exkludering, tillgänglighet, delaktighet och likvärdighet.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Planering, genomförande, utvärdering, uppföljning och dokumentation av olika insatser och aktiviteter på individ- och gruppnivå.
  • Alternativa kompletterande kommunikationssätt och vilken funktion och betydelse de har för människors delaktighet.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Läs mer om kursen här »

PÅBYGGNAD BARNSKÖTARE

400
Kurs
Kurskod
Poäng
Barns lärande och växande
PEDBAS0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursens syfte är att ge kunskaper om barns lärande, utveckling och socialisering i olika sammanhang och utifrån olika teoretiska perspektiv. Kursen tittar på hur synen på barn och ungdomars uppfostran har förändrats genom tiden och hur samhällsförändringarna har påverkat barns olika uppväxtmiljöer och levnadsvillkor.
Barns lärande och växande ger kunskaper om bland annat innebörden och betydelsen av barns interaktion i kamratgrupper och skapandet av dessa kamratgrupper. Kunskap om hur olika mediekulturer påverkar barns lärande och hur exempelvis genus, klass, etnicitet, funktionsnedsättningar och fritid påverkar barns levnadsvillkor.

Kursens centrala innehåll

  • Barns lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang och utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
  • Hur synen på barn, barndom och fostran har förändrats.
  • Barns olika uppväxtmiljöer och levnadsvillkor och hur samhällsförändringar har påverkat detta.
  • Innebörden och betydelsen av barns interaktion i kamratgrupper samt skapandet av kamratkulturer.
  • Vuxnas betydelse för barns lärande och växande.
  • Hur olika mediekulturer påverkar barns lärande och växande.
  • Hur till exempel genus, klass, etnicitet, funktionsnedsättningar och fritid påverkar barns levnadsvillkor.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Läs mer om kursen här »
Pedagogiskt arbete
PEGPEA0
200
-------------------------------

Kursens centrala innehåll

  • Innehållet i, bakgrunden till och framväxten av olika pedagogiska verksamheter, deras organisation och institutionernas roll i samhället.
  • Barns olikheter, deras förutsättningar och möjligheter för lärande och deltagande i olika situationer och aktiviteter samt innebörden av ett inkluderande arbetssätt.
  • Lekens betydelse för barns lärande och växande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer som styr olika verksamheter.
  • Innebörden i de demokratiska och etiska värden som anges i styrdokumenten för verksamheterna.
  • FN:s konvention om barnets rättigheter.
  • Bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik.
  • Förebyggande arbete för barnsäkerhet samt åtgärder vid barnolycksfall.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av pedagogiska verksamheter och aktiviteter.
  • Uppföljning, analys och dokumentation av barns lärande och växande. Metoder för att utvärdera på vilket sätt förskolan tillgodoser barns möjligheter att utvecklas och lära utifrån läroplanens mål och intentioner.
  • Pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
  • Yrkesroll och ledarskap.
  • Samarbete i arbetslag och samverkan med andra yrkesgrupper och verksamheter samt med föräldrar.
  • Metodik för utvecklingssamtal.
Läs mer om kursen här »
Skapande verksamhet
PEGSKP0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursen ger kunskaper om skapandets betydelse, olika metoder, tekniker och material för skapande aktiviteter. Du får träna på att använda bild, form, drama, dans och musik som redskap i pedagogiska sammanhang.

Kursens centrala innehåll

  • Skapande verksamheters betydelse för människors lärande och växande.
  • Användning av bild och form, drama, dans och musik som redskap i pedagogiska sammanhang.
  • Olika metoder, tekniker och material för skapande aktiviteter.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Läs mer om kursen här »

PÅBYGGNAD ELEVASSISTENT

400
Kurs
Kurskod
Poäng
Barns lärande och växande
PEDBAS0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursens syfte är att ge kunskaper om barns lärande, utveckling och socialisering i olika sammanhang och utifrån olika teoretiska perspektiv. Kursen tittar på hur synen på barn och ungdomars uppfostran har förändrats genom tiden och hur samhällsförändringarna har påverkat barns olika uppväxtmiljöer och levnadsvillkor.
Barns lärande och växande ger kunskaper om bland annat innebörden och betydelsen av barns interaktion i kamratgrupper och skapandet av dessa kamratgrupper. Kunskap om hur olika mediekulturer påverkar barns lärande och hur exempelvis genus, klass, etnicitet, funktionsnedsättningar och fritid påverkar barns levnadsvillkor.

Kursens centrala innehåll

  • Barns lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang och utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
  • Hur synen på barn, barndom och fostran har förändrats.
  • Barns olika uppväxtmiljöer och levnadsvillkor och hur samhällsförändringar har påverkat detta.
  • Innebörden och betydelsen av barns interaktion i kamratgrupper samt skapandet av kamratkulturer.
  • Vuxnas betydelse för barns lärande och växande.
  • Hur olika mediekulturer påverkar barns lärande och växande.
  • Hur till exempel genus, klass, etnicitet, funktionsnedsättningar och fritid påverkar barns levnadsvillkor.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Läs mer om kursen här »
Pedagogiskt arbete
PEGPEA0
200
-------------------------------

Kursens centrala innehåll

  • Innehållet i, bakgrunden till och framväxten av olika pedagogiska verksamheter, deras organisation och institutionernas roll i samhället.
  • Barns olikheter, deras förutsättningar och möjligheter för lärande och deltagande i olika situationer och aktiviteter samt innebörden av ett inkluderande arbetssätt.
  • Lekens betydelse för barns lärande och växande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer som styr olika verksamheter.
  • Innebörden i de demokratiska och etiska värden som anges i styrdokumenten för verksamheterna.
  • FN:s konvention om barnets rättigheter.
  • Bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik.
  • Förebyggande arbete för barnsäkerhet samt åtgärder vid barnolycksfall.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av pedagogiska verksamheter och aktiviteter.
  • Uppföljning, analys och dokumentation av barns lärande och växande. Metoder för att utvärdera på vilket sätt förskolan tillgodoser barns möjligheter att utvecklas och lära utifrån läroplanens mål och intentioner.
  • Pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
  • Yrkesroll och ledarskap.
  • Samarbete i arbetslag och samverkan med andra yrkesgrupper och verksamheter samt med föräldrar.
  • Metodik för utvecklingssamtal.
Läs mer om kursen här »
Specialpedagogik 2
SPCSPE02
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursen ger kunskaper om arbetssätt och olika insatser inom funktionshinderområdet, användande, utveckling och anpassning av specialpedagogiska arbetssätt och övriga hjälpmedel, lagar och förordningar. Du får även träna din förmåga att planera, genomföra, utvärdera, följa upp och dokumentera olika insatser och aktiviteter.

Kursens centrala innehåll

  • Innehållet i, bakgrunden till och framväxten av organisationer, arbetssätt och olika insatser inom funktionshinderområdet.
  • Användande, utveckling och anpassning av specialpedagogiska arbetssätt och övriga hjälpmedel.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer som styr insatser och verksamheter för människor med funktionsnedsättningar.
  • Lagar, andra bestämmelser och praxis när det gäller arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik inom funktionshinderområdet.
  • Planering, genomförande, utvärdering, uppföljning och dokumentation av olika insatser och aktiviteter.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Läs mer om kursen här »
Summa 1300

KUI Eskilstuna utbildningscenter

Drottninggatan 4, 632 20 Eskilstuna

Lås mer om KUI Eskilstuna utbildningscenter

Telefontider
Måndag kl. 09.00-12.00
Onsdag kl. 13.00-15.00
Torsdag kl. 09.00-12.00

Öppettider skolan
Mån-fre: kl. 8.30-16.30 (om inget annat anges)

KUI Västerås utbildningscenter

Stora gatan 41, 2 tr, 722 12 Västerås

Lås mer om KUI Västerås utbildningscenter

Telefontider
Måndag – tisdag kl. 09.00-12.00
Onsdag kl. 13.00-16.00
Torsdag – fredag kl. 09.00-12.00

Öppettider skolan
Mån-fre: kl. 8.30-16.30 (om inget annat anges)

Kommuner
Västerås, Hallstahammar, Kumla, Heby

Vanliga frågor och svar

Din väg till ett meningsfullt yrkesliv

Vi erbjuder yrkesutbildningar som rustar dig för framgång inom växande och viktiga samhällsområden. Genom både teoretisk och praktisk kompetensutveckling ger vi dig de verktyg du behöver för att utmärka dig på arbetsmarknaden. Gör din passion till din yrkesbana med KUI!

Arbeta med människor

Öppna möjligheten till givande arbete med människor. Vi tror på att skapa en meningsfull och positiv inverkan i samhället genom att matcha passionerade och utbildade individer med möjligheter inom växande samhällsområden. Ta steget mot en givande framtid!

Möjligheter för alla åldrar - alltid

Ålder är ingen begränsning; komvux öppnar dörrar för elever i alla åldrar och skapar en inkluderande miljö där erfarenhet och ny kunskap möts i en givande gemenskap. Komvux – där ålder aldrig hindrar din väg mot lärande och yrkesframgång.