ENHETSCHEF INOM ÄLDREOMSORGEN

Stärk ditt ledarskap

Som chef och ledare inom äldreomsorgen har man en inspirerande och ofta utmanande roll. Som chef förväntas man vara tydlig, närvarande, motiverande och stödjande samtidigt som man har stora effektivitetskrav på sig.

Som chef ska man följa andras direktiv och på samma gång hitta sitt och medarbetarnas egna beslutsutrymme och frihet att skapa en god äldreomsorg. Utbildningen Enhetschef inom äldreomsorgen lär dig bland annat vikten av att synliggöra och förstå organisatoriska sammanhang och förklarar mer om RONS-modellen.

Att ha fått förtroendet att vara chef för en grupp människor innebär inte att vara ”färdig” ledare en gång för alla. Ett bra chefs- och ledarskap är en förmåga och kompetens, som ständigt behöver vårdas och utvecklas. Kompetensutvecklingsinstitutet erbjuder därför en utbildning för personer som önskar utvecklas i sin chefs- och ledarroll genom påfyllning av teori, konkreta verktyg samt tillfälle till fördjupad reflektion kring ditt chefsuppdrag.

Målgrupp

Denna utbildning vänder sig till enhetschefer inom äldreomsorg och hemtjänst.

Innehåll

Dag 1: Rollen som enhetschef och ledare
  • Att vara enhetschef inom äldreomsorgen – roll, uppgift, mandat, lojalitet, ansvar, krav och utmaningar
  • Olika intressenters förväntningar och krav – internt och externt
  • Vikten av att synliggöra och förstå mitt organisatoriska sammanhang
  • Chefs- och ledarroller – visionär, föredöme, teambyggare och kommunikatör
  • Ett rollmedvetet ledarskap – RONS-modellen med självskattningstest
  • Att som enhetschef utveckla verksamheten med utgångspunkt från mål och visioner
  • Att som ledare vara en representant för min verksamhet – internt och externt
  • Det professionella och personliga ledarskapet – att utifrån mig själv och den jag är ”äga” mitt chefs- och ledarskap
  • Tid för reflektion, lärande och egen utveckling i chefsrollen – modeller och arbetssätt
Dag 2: Kommunikation och samtal – ditt viktigaste ledarverktyg
  • Kommunikation och möten med människor – kärnan i all verksamhet
  • Grundläggande kommunikationsmodeller – konstruktiv kontra destruktiv kommunikation
  • Min kommunikationsstil som chef och ledare
  • Det professionella samtalet – grunder, modeller och olika slags samtal i chefsrollen
  • Samtalet om svåra/ känsliga frågor – hur förbereda, genomföra och följa upp?
  • Information och kommunikation – skillnader/ likheter?
  • Att organisera för konstruktiv, professionell feedback/ kritik
  • Konflikthantering och hur kan jag i rollen som chef tillsammans med mina medarbetare förebygga/ hantera konflikter
Dag 3: Att leda min verksamhet och mina medarbetare
  • Att leda och kommunicera med utgångspunkt från politiska mål och visioner
  • Grupprocesser, utvecklingsfaser och vad händer i grupper
  • Hur kan man jag som enhetschef skapa förutsättningar för samarbete, arbetsglädje, motivation, delaktighet och engagemang?
  • Att leda, fördela och delegera arbetet
  • Möten och mötesstruktur – en viktig del i mitt ledarskap
  • Verktyg för att skapa samarbete, variation, förnyelse och delaktighet
  • Att leda och kommunicera i förändring och utveckling
  • Att skapa förståelse, öppenhet och handlingsberedskap för förändringar och dess möjligheter
  • Att arbeta lösningsfokuserat och utgå från möjligheter och resurser
  • Ett coachande ledarskap – att arbeta med coachning som verktyg och förhållningssätt

Arbetsformer

Utbildningen innehåller teoretiska pass blandat med dialog, samtal och reflektioner.

Omfattning

Utbildningen omfattar tre heldagar men kan anpassas vid beställning av uppdragsutbildning efter behov. Man kan också välja att separera utbildningsdagarna.

Infoblad för Enhetschef inom äldreomsorgen

Här kan du ladda ned infoblad om utbildningen

kui logotyp
Kontakta oss
KUI FÖRETAGSUTBILDNING
Lås mer om Kontakta oss

KompetensUtvecklingsInstitutet utbildar chefer och medarbetare på olika nivåer inom vård, omsorg och förskola – alltid med målet att göra verklig skillnad för individ, grupp, organisation, verksamhet och samhälle. Vi har över 170 kommuner och företag som kunder i hela landet.

KUI Företagsutbildning erbjuder Kompetensutveckling och fortbildning på olika nivåer för chefer och medarbetare

Äldreomsorgen i Sverige utvecklas ständigt och vi ser till att ni får den senaste kunskapen för att följa med i utvecklingen. Vi erbjuder kompetensutveckling på olika nivåer för chefer och medarbetare som arbetar inom äldreomsorg och hemtjänst. Vi utbildar chefer, ledare, ansvariga, biståndshandläggare, boendestödjare, sjuksköterskor, undersköterskor, vårdbiträden och övrig vård- och omsorgspersonal.

Kompetens som gör skillnad

Målinriktad utbildning för yrkesverksamma

Vår kompetensutvecklingsplattform erbjuder yrkesverksamma en målinriktad inlärningsupplevelse. Genom att anpassa utbildningar och moduler efter individuella yrkesfält och behov kan vi säkerställa att varje deltagare får relevant och praktisk kunskap som direkt kan tillämpas inom deras yrkesområde.

Dynamisk utformning, tillgänglig för alla

KUI strävar efter att göra kompetensutveckling tillgänglig för alla oavsett tid och plats. Genom flexibla strukturer och tillgängliga resurser har ni som företag möjligheten att helt själva bestämma upplägget. Detta möjliggör en sömlös integration av kompetensutveckling i er dagliga rutin utan att störa arbetsflödet.

Kompetensutveckling som gör skillnad

Upplev kompetensutveckling som verkligen gör skillnad! Vår engagerande utbildningsapproach är noggrant utformad och anpassad för att inte bara tillgodose individuella behov, utan också för att maximera lärande och öka kompetensen inom yrkesområdet. Genom interaktiva metoder siktar vi på att skapa en meningsfull inlärningsupplevelse.

Kontakta oss

Kontakta företagsutbildningen
KUI Företags­­utbildning
BESÖKSADRESS: DROTTNINGHOLMSVÄGEN 37, FRIDHEMSPLAN
Lås mer om KUI Företags­­utbildning

Växeln har sommarstängt vecka 30

Telefontider
Mån-fre: kl. 8-12 samt 13-17