ATT UTVECKLA KONTAKTMANNASKAPET
En god vård och omsorg bygger på ett bra samarbete mellan den omhändertagna, personalen och de närstående. Kontaktmannens uppgift är att underlätta det samarbetet. Kontaktmannen har en viktig roll i verksamheten och ansvarar bland annat för att ta fram en genomförandeplan för att personer ska få en trygg och säker omvårdnad utifrån sina behov och önskemål. Kontaktmannen är också länk till övrig personal, arbetsledning och andra samarbetspartners.
Vissa personer behöver stöd i samband med utslussning från familjehemsvård, sjukhus, behandlingshem eller annan institutionsvistelse. Personer med funktionsvariationer kan behöva tydlig struktur och extra stöd för att klara av en meningsfull vardag. Utbildningen att utveckla kontaktmannaskapet ger dig bland annat fördjupning i vad som fungerar bra i kontaktmannaskapet, hur vi kan bygga vidare på de bra aspekterna, och mycket mer.
Under denna utbildning arbetar vi med att utveckla nya arbetssätt inom kontaktmannaskapet genom att bl.a. förstärka det som fungerar bra i kontaktmannaskapet och hitta nya lösningar och metoder för att kvalitetssäkra kontaktmannaskapet.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till personal inom äldreomsorg och hemtjänst.
Innehåll
- Uppdrag och förutsättningarna i kontaktmannaskapet
- Vad fungerar bra i kontaktmannaskapet?
- Hur kan vi bygga vidare på det som fungerar bra?
- Vad behöver förbättras?
- Hur kan vi fortsätta att utveckla kontaktmannaskapet?
- Kontaktmannens kompetens
- Professionellt förhållningssätt, bemötande och samspel
- Empatiskt förhållningssätt
- Reflekterande förhållningssätt
- Självkännedom
- Kommunikation och samtalsmetodik
- Hur kan man utveckla dokumentationen?
- Kvalitetssäkring i kontaktmannaskapet
Arbetsformer
Utbildningen innehåller teoretiska pass blandat med dialog, samtal och reflektioner.
Omfattning
Utbildningen omfattar en heldag, men kan vi beställning av uppdragsutbildning anpassas efter behov.
Infoblad för Att utveckla kontaktmannaskapet
Här kan du ladda ned infoblad om utbildningen
Uppdragsutbildning
Tips på fler företagsutbildningar inom äldreomsorg
KUI Företagsutbildning erbjuder Kompetensutveckling och fortbildning på olika nivåer för chefer och medarbetare
Äldreomsorgen i Sverige utvecklas ständigt och vi ser till att ni får den senaste kunskapen för att följa med i utvecklingen. Vi erbjuder kompetensutveckling på olika nivåer för chefer och medarbetare som arbetar inom äldreomsorg och hemtjänst. Vi utbildar chefer, ledare, ansvariga, biståndshandläggare, boendestödjare, sjuksköterskor, undersköterskor, vårdbiträden och övrig vård- och omsorgspersonal.