ATT ARBETA UTIFRÅN ETT SALUTOGENT SYNSÄTT I BISTÅNDSBEDÖMNINGEN
Hur kan man implementera ett salutogent synsätt i biståndsprocessen?
Biståndshandläggarens yrkesroll är komplex och som handläggare ställs man inför krav och förväntningar från olika håll. Utmaningen är att i beslutet ta hänsyn till hela människans behov.
Biståndshandläggarens huvuduppgift är att tillsammans med den enskilde genomföra kartläggning av resurser och behov samt formulera mål som stärker det friska och samtidigt ger adekvat stöd. Att arbeta utifrån ett salutogent synsätt i biståndsbedömningen kan stärka den enskildes känsla av sammanhang.
Denna utbildningsdag belyser biståndshandläggarens roll och möjlighet att arbeta med funktionsbevarande, salutogena mål för att ge bra underlag till utförares genomförandeplaner.
Målgrupp
Biståndshandläggare i kommunen.
Innehåll
- Rollen som biståndsbedömare/ vårdplanerare
- Att förena en kartläggande och stödjande samtalsroll med myndighetsutövning
- Att som biståndsbedömare se ”hela” biståndsprocessen från ansökan till genomförande
- Det professionella samtalet – grund för kartläggning och behovsanalys
- Vad innebär ett salutogent, funktionsbevarande synsätt – vilka krav ställer det på kartläggning, intervjusamtal och mig som biståndsbedömare?
- Mål och målformulering på olika nivåer för olika aktörer
- Målformulering ur ett salutogent funktionsbevarande synsätt
- Hur kan jag som biståndshandläggare bevilja insatser och formulera mål som bidrar till en meningsfull, begriplig och hanterbar tillvaro för den enskilda individen?
- Arbete och samtal kring fallbeskrivningar
Arbetsformer
Utbildningen innehåller teoretiska pass blandat med dialog, samtal och reflektioner.
Omfattning
Utbildningen omfattar en heldag men kan vid uppdragsbeställning anpassas efter era behov.
Infoblad för utbildningen Att arbeta utifrån ett salutogent synsätt i biståndsbedömningen
Uppdragsutbildning
Tips på fler företagsutbildningar inom äldreomsorg
KUI Företagsutbildning erbjuder Kompetensutveckling och fortbildning på olika nivåer för chefer och medarbetare
Äldreomsorgen i Sverige utvecklas ständigt och vi ser till att ni får den senaste kunskapen för att följa med i utvecklingen. Vi erbjuder kompetensutveckling på olika nivåer för chefer och medarbetare som arbetar inom äldreomsorg och hemtjänst. Vi utbildar chefer, ledare, ansvariga, biståndshandläggare, boendestödjare, sjuksköterskor, undersköterskor, vårdbiträden och övrig vård- och omsorgspersonal.