ADHD i förskolan
ADHD och ADD hos barn är komplexa funktionsnedsättningar som påverkar varje individ på olika sätt och det är därför komplicerat för en pedagog att finna en väg att nå varje enskild individ på dess egna villkor. Barn med ADHD är olika varandra och har olika svårigheter på grund av diagnosen. Men ett gemensamt drag är att de har koncentrationssvårigheter och lätt blir distraherade. De kan fort glömma vad de precis har hört, vilket leder till längre inlärningsperiod. Att ha svårt med koncentrationen kan innebära att en samling som är vanligt på förskolan, blir outhärdlig eftersom man sitter stilla länge.
Få ökade kunskaper
Som personal inom förskolan är det viktigt att få ökade kunskaper och en ökad förståelse om vad det innebär för ett barn att leva med ADHD eller ADD. Hur kan du som pedagog i förskolan tänka kring barn med diagnoserna? Utbildningen ger dig kunskaperna och kompetensen så att du på allra bästa sätt kan bemöta de svårigheter som funktionsnedsättningen kan medföra. Du får också en fördjupad kunskap om diagnosen – såsom orsaker, symtom, diagnos och bedömning. Vi tittar närmare på hur barnet uppfattar världen med perception, impulskontroll och samspelet, det pedagogiska förhållningssättet samt metoder för att stimulera och belöna.
ADHD vs. ADD
Det är viktigt att förstå att ADHD, även om det är en samlingsdiagnos, manifesterar sig på olika sätt hos olika barn. Det är därför vi har två huvudsakliga undergrupper: ADHD med övervägande hyperaktivitet och impulsivitet och ADHD med övervägande uppmärksamhetssvårigheter, ofta kallat ADD (Attention Deficit Disorder).
Barn med den hyperaktiva och impulsiva typen av ADHD kan ha svårigheter med att sitta still, vara impulsiva i sina handlingar och ha överskottsenergi som kan vara utmanande i förskolan. Å andra sidan kan barn med ADD ha mer svårigheter med att uppmärksamma detaljer, vara organiserade och hålla fokus på uppgifter. Denna grupp av barn kan ibland uppfattas som drömmande eller disträ, men det är viktigt att komma ihåg att deras utmaningar är lika verkliga och påverkar deras dagliga liv.
Utbildningens innehållspunkter
- Funktionsnedsättningskunskap om ADHD.
- Vad innebär det att leva med diagnosen?
- Vad är ADHD och ADD?
- Orsaker, symtom, diagnos och bedömning.
- Hur påverkar miljön?
- Effektiv kommunikation och att inte överbelasta barnet.
- Att förstå och tolka barnets perspektiv.
- Autentiska fallbeskrivningar.
- Kontinuitet och bemötande.
- Socialt samspel.
- Betydelsen av stimulans/fritidsaktiviteter.
- Pedagogiskt förhållningssätt.
- Diagnoskriterierna enligt DSM-5.
Målgrupp
Utbildningen är till för alla som arbetar inom förskolan eller liknande pedagogisk verksamhet.
Kompetens som gör skillnad
Utbildning för framtiden
Flexibla utbildningsupplägg

George Rein
Handledare, föreläsare och leg. psykolog med KBT-inriktning
Över 20 års erfarenhet av arbete med problemskapande beteende och har handlett hundratals personalgrupper och anhöriga i bemötande av människor inom LSS, socialpsykiatri, skolan och demensvården. Under tio år arbetade han i ett specialistteam för svåra beteenden på habiliteringen i Uppsala och sedan dess på konsultbasis mot kommunala och privata verksamheter
Ett urval av vårt utbud
Utforska vårt breda utbud av utbildningar. Använd filtreringen för att välja de ämnen och utbildningstyper som intresserar dig. Gå till hela vårt utbud »
Osäker på vad du letar efter?
Anmäl intresse inom ditt yrkesområde och få information om kommande utbildningar och datum.
Anmäl intresse
Recensioner från tidigare deltagare
9/10
- Linnea (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)
6/10
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Det skulle ha handlat mer om dom mindre barnen. Det kändes inte som en utbildning, saknade tips och idéer.
- Anne-Lee (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)
7/10
● Vad har varit särskilt bra?
Tydlighet från föreläsaren och lätt att lyssna på
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Mer exempel på hur man kan jobba med barn med diagnos
- Anna-Karin (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)
7/10
● Vad har varit särskilt bra?
Bra med tydlig information och massor av tips och tricks. Även om man kan mycket innan så är det alltid bra med påminnelser och uppdateringar. Tack.
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Kanske lite mer extratips när barn har flera olika diagnoser i samverkan med ADHD och när barn skadar andra människor i sina okontrollerade impulser. När det inte finnas några direkta synliga/märkbara orsaker till varför? När man inte kan förebygga för man inte har en aning om när det kommer ske. Många barn vet man vad det är som triggar igång och vilka dagliga händelser som kan vara svåra, men vad gör man om det inte finns någon "riktig klar ledtråd" till varför dessa impulser dyker upp.
- Anna-Karin (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)
10/10
● Vad har varit särskilt bra?
Allt va bra. Älskar föreläsaren.
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Inget.
- Lotta (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)
10/10
● Vad har varit särskilt bra?
George Rein som föreläsare är så oerhört bra. Jag var så trött innan föreläsningen, då vi hade tillsyn idag med allt vad det innebär. Jag ville gå och sova. Men sedan börjar George och då blir man pigg och alert igen. Alltid lika intressant
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Ingenting.
- Christina (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)
6/10
● Vad har varit särskilt bra?
Första delen som va mest fokus på förskolan och vad vi kan göra där.
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Precisera i inbjudan att halva utbildningen handlade om skolbarn och unga samt tonåringar. Känns lite trist att när man som förskole pedagog är taggad på en utbildning som är specifik för just förskolan ( enligt inbjudan) i detta ämne inte håller sig inom enbart förskolebarnen. För stor del av utbildningen gick till äldre barn än vi jobbar med. Vi har full förståelse för att det vi gör i förskolan påverkar barnets framtid och det var just det vi ville och trodde att vi skulle få verktyg och utbildning för.
- Carola (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)
3/10
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Mer inriktning små barn.
- Anna (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)
10/10
● Vad har varit särskilt bra?
Massa interaktion och detaljerade fall.
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
kanske mer tipps om förskolebarn vid extrema situation 🙃
- Zana (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)
10/10
● Vad har varit särskilt bra?
Bra förklaringar och bra att man fick fundera mycket på frågorna själv.
- Sophie (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)
9/10
● Vad har varit särskilt bra?
George som höll i utbildningen var tydlig och bra att lyssna på. Bra med exempel från verkligheten.
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Ännu mer exempel!
- Frida (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)
10/10
- Camilla (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)
8/10
- Malin (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)
8/10
● Vad har varit särskilt bra?
Tydlig och konkret föreläsning som utgick från punkter som gjorde det lätt att hänga med.
- Annika (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)
10/10
● Vad har varit särskilt bra?
Större förståelse för Adhd.
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Hade varit trevligt med personligt möte ej via länk.
- Victor (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)
10/10
● Vad har varit särskilt bra?
George var en av de bästa föreläsare jag mött under min tid i förskollärarutbildning och yrkeskarriär. Behagligt tempo, använder språket på ett förståligt sätt så lätt att följa med, tydlig. Uppskattade mycket de små förutbestämda pauserna för att få röra på sig och pausa hjärnan lite.
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
De jag önskade var annorlunda låg nog mer på strukturen får ledningen i skolans sida. Vi alla satt och frös väldigt mycket under föreläsningen. Samt att ljudet från "oss" inte var bra. Detta hade ledningen på skolan kunnat lösa genom att ge varje arbetslag tillgång till länken och att vi satt i respektive arbetslag och Avdelning.
- Emmeli (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)
9/10
● Vad har varit särskilt bra?
Att vi var med och fick svara på frågor Bra innefattat
- Julia (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)
10/10
● Vad har varit särskilt bra?
Bra med pauser emellanåt
- Katarina (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)
9/10
● Vad har varit särskilt bra?
Exemplen från verkligheten o dina erfarenheter.
- Helen (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)
10/10
● Vad har varit särskilt bra?
Tips och anledningar
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
bra upplägg
- Selma (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)
10/10
● Vad har varit särskilt bra?
George som höll i utbildningen var väldigt professionell, tydlig och lugn i sitt samtal.
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Inte så mycket. Det enda kanske är att man innan föreläsningen kan skicka in frågor eller funderingar som man kanske önskar ta upp.
- Lotta (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan)
Vilken utbildningsform passar dig?
Bokningsbar kurs med fasta datum – Boka din plats online. Kurserna har bestämda datum och är till för alla.
Skräddarsydd utbildning för företag – Vi bygger innehåll och utformning tillsammans, så utbildningen passar ert behov.
Hitta utbildning
Utforska vårt breda utbud av utbildningar. Använd filtreringen för att välja de ämnen och utbildningstyper som intresserar dig. Vi erbjuder allt från yrkesutbildningar och komvuxkurser till yrkeshögskoleprogram och skräddarsydda uppdragsutbildningar för företag.
Nöjdhet
93%
93% av våra deltagare är nöjda med sin utbildning i helhet visar vår undersökning under 2024.
Rekommendation
94%
94% av våra deltagare kan rekommendera KUI företagsutbildning visar vår undersökning under 2024.
Nytta i arbetet
92%
92% av våra deltagare har nytta av utbildningen i sitt vardagliga arbete visar vår undersökning under 2024.
Frågor och svar
Hur betalar jag för företagsutbildningen?
Du eller din arbetsgivare får en faktura som ska betalas inom 30 dagar.
Vilka ämnesområden har vi utbildningar inom?
Vi på KUI Företagsutbildning har utbildningar inom följande kategorier:
- Förskola och fritidshem
- Skola för yngre åldrar
- LSS och personlig assistans
- Psykiatri
- Sjuksköterskor
- Äldreomsorg och hemtjänst
Hur avbokar jag en företagsutbildning?
Om du behöver avboka kan du göra på två olika sätt.
- Chatta med oss på hemsidan. Du behöver uppge utbildningens namn, tillfällets datum och deltagarens/deltagarnas namn.
- Eller så mailar du företagsutbildningen på bokning@kui.se. Uppge samma information som ovan.
OBS. du måste avboka senast två veckor före utbildningstillfället för att ej bli debiterad! Vid avbokning senare än två veckor före utbildningstillfället debiteras full avgift. Det går också bra att överlåta din plats till en annan person inom samma organisation. Vill du överlåta din plats kan du chatta med oss på hemsidan, eller maila bokning@kui.se.
Hur beställer jag en uppdragsutbildning?
För att boka en uppdragsutbildning kan ni kontakta oss direkt via vår hemsida, e-post eller telefon. En av våra utbildningskonsulter kommer att guida er genom processen och hjälpa er att skapa en utbildning som passar just ert företag.
Jag har fått ett mail om ändrat/inställt datum för min företagsutbildning?
Tyvärr kan det vara så att en utbildningen får för få anmälningar, eller att kursledaren blir sjuk. KompetensUtvecklingsInstitutet förbehåller sig därför rätten att ställa in kursen. Om kursen ställs in meddelar vi de anmälda kursdeltagarna senast två veckor före kursstart.
Hur kan jag vara med och ställa ut under konferensen?
Vill du vara med att ställa ut under konferensen?
Kontakta projektledare Liv Höglund
LIV HÖGLUND
liv.hoglund@kui.se
08-522 506 08
Projektledare konferens
Vad innebär en digital utbildning?
På en digital utbildning medverkar du på utbildningen från din dator eller telefon. En vecka innan utbildningens start skickas ett mail med länk till föreläsningen ut. I mailet får du även information om utbildningen och hur du laddar ned programmet som kommer att användas.
Det är bra att förbereda dig inför utbildningen genom att ladda ned MS Teams i förväg och se till att du har en god nätverksanslutning.
Vi skickar ut åhörarkopior innan föreläsningen som kan vara bra att skriva ut om du vill anteckna under utbildningens gång.
Vad gäller vid avbokning?
För avbokning fram till tre veckor före konferensdagen debiteras ingen avgift. Därefter debiteras hela avgiften. Avbokning skall göras skriftligen. Anmälan kan överlåtas på annan person. Meddela detta till: bokning@kui.se Betalning erläggs mot faktura 30 dagar netto.
Hur mycket kostar en uppdragsutbildning?
Kostnaden för en uppdragsutbildning varierar beroende på utbildningens längd, deltagare, innehåll och anpassningsgrad. Vi erbjuder kostnadsfria offertförfrågningar, så ni kan få en tydlig prisbild baserad på era specifika behov.
Vad innebär en fysisk utbildning på plats?
När utbildningen hålls fysiskt på plats sker det i våra kurslokaler på Drottningholmsvägen 37 vid Fridhemsplan, Stockholm.
En vecka innan utbildningens start skickas ett mail med information om utbildningen ut. I mailet finns även åhörarkopior som kan vara bra att skriva ut om du vill anteckna under utbildningens gång. För-och eftermiddagskaffe samt en lättare lunch ingår.
Får jag ett kursbevis / kursintyg om jag går en öppen utbildning?
Ja!
Du får ett kursintyg eller ett kursbevis om du har gått en av våra öppna utbildningar (bokningsbar kurs med fasta datum). Har du fler frågor om kursintyg kontakta företagsutbildningen på 08-522 506 90 eller info@kui.se.
Hur fungerar det med betalningsvillkoren?
Priserna är exkl. moms och inkluderar nedladdningsbar dokumentation. Betalning erläggs mot faktura 30 dagar netto.
Vad är en öppen företagsutbildning?
En öppen utbildning är en bra utbildningsform för enstaka chefer och medarbetare som behöver bredda och fördjupa sin befintliga yrkeskompetens. I vårt utbud finns både hel- och halvdagsutbildningar, längre utbildningar och kvällsföreläsningar. Öppen utbildning är datumlagd och leds av en erfaren utbildare med spetskompetens på plats i våra utbildningslokaler eller digitalt via MS Teams.
Våra utbildningar är heldagsutbildningar mellan kl. 09.30-16.30 eller kvällsutbildningar mellan kl. 18.00-21.00. Utbildningarna hålls antingen digitalt eller fysiskt på plats i våra kurslokaler. Vi tar emot upp till 40 deltagare per kurs när vi ses i kurslokalen och ibland några fler när vi ses digitalt.
Efter genomförd fortbildning erhåller du ett kursintyg (Gäller ej kvällsutbildning)
Hur säkerställer ni att utbildningen håller hög kvalitet?
Vi arbetar med erfarna utbildare som är experter inom sina områden och har lång erfarenhet av att leverera utbildningar. Dessutom anpassar vi utbildningen efter era behov för att säkerställa att den är både relevant och praktiskt användbar för era medarbetare.
Hur får jag bokningsbekräftelsen?
När vi erhållit din bokning skickas automatiskt en bekräftelse till den e-postadress du angivit i din bokning. Kom ihåg att även titta i din skräppost om du inte fått någon bekräftelse inom några minuter.
Vilken typ av certifikat eller intyg får deltagarna efter avslutad utbildning?
Inom Komvux och yrkeshögskola (YH) får deltagarna betyg i de kurser som ingår i uppdraget, förutsatt att deltagarna är godkända. För företagsutbildningar utfärdas inget kursintyg, då fokus ligger på att förmedla praktisk och direkt tillämpbar kunskap.
Kan uppdragsutbildningarna genomföras på andra språk än svenska?
Våra uppdragsutbildningar erbjuds endast på svenska, vilket säkerställer att innehållet är noggrant anpassat efter den svenska kontexten och uppfyller nationella krav och standarder.
Vad är en uppdragsutbildning?
En uppdragsutbildning är en skräddarsydd utbildning som anpassas efter specifika behov hos företag, organisationer eller myndigheter. Utbildningen utformas för att möta de unika krav och mål som uppdragsgivaren har.
Vilka typer av utbildningar kan ni erbjuda som uppdragsutbildningar?
Vi erbjuder ett brett utbud av uppdragsutbildningar inom Komvux, yrkeshögskola (YH) och företagsutbildning, inom områden som vård och omsorg, förskola, skola, äldreomsorg, LSS och psykiatri. Utbildningarna kan vara allt från kortare kurser till mer omfattande program, beroende på era specifika behov. Bläddra i hela vårt utbildningsutbud »
Hur lång tid tar en uppdragsutbildning?
Tiden för en uppdragsutbildning varierar beroende på era behov. Vi erbjuder allt från kortare kurser som varar några timmar till längre program som sträcker sig över flera veckor eller månader. Utbildningen kan anpassas för att passa er tidsplan och era specifika mål.
Är uppdragsutbildningarna på distans eller plats?
Vi erbjuder både distansutbildningar och utbildningar på plats, beroende på vad som passar er bäst. Ni kan välja det alternativ som fungerar bäst för era medarbetare och er verksamhet.
Kan vi skräddarsy en uppdragsutbildning efter vårt företags specifika behov?
Ja, absolut! Vi anpassar våra utbildningar efter era specifika behov och mål. Tillsammans med våra utbildningskonsulter kan ni skräddarsy utbildningens innehåll, omfattning, studieform och utbildningsplats för att säkerställa att den är relevant och praktiskt användbar för er verksamhet.
Länktips
- ADHD - Få kunskap för diagnosen ADHD och hur den påverkar vardagen.
- ADHD i skolan - Hur kan du som pedagog tänka kring unga med diagnosen?
- Autism inom förskola - Utbildningen ger kunskaper för att bemöta de svårigheter som funktionsnedsättningen kan medföra.
- Vetenskap och felaktiga antaganden: Det finns en del stigmatisering och missförstånd kring ADHD, trots att det finns omfattande vetenskaplig forskning på området. Karolinska Institutet har till exempel sammanfattat 208 vetenskapligt grundade slutsatser om ADHD för att motverka felaktiga uppfattningar och främja en evidensbaserad diskussion. Läs mer via ki.se.