ADHD i förskolan

ADHD och ADD hos barn är komplexa funktionsnedsättningar som påverkar varje individ på olika sätt och det är därför komplicerat för en pedagog att finna en väg att nå varje enskild individ på dess egna villkor. Barn med ADHD är olika varandra och har olika svårigheter på grund av diagnosen. Men ett gemensamt drag är att de har koncentrationssvårigheter och lätt blir distraherade. De kan fort glömma vad de precis har hört, vilket leder till längre inlärningsperiod. Att ha svårt med koncentrationen kan innebära att en samling som är vanligt på förskolan, blir outhärdlig eftersom man sitter stilla länge.

Få ökade kunskaper

Som personal inom förskolan är det viktigt att få ökade kunskaper och en ökad förståelse om vad det innebär för ett barn att leva med ADHD eller ADD. Hur kan du som pedagog i förskolan tänka kring barn med diagnoserna? Utbildningen ger dig kunskaperna och kompetensen så att du på allra bästa sätt kan bemöta de svårigheter som funktionsnedsättningen kan medföra. Du får också en fördjupad kunskap om diagnosen – såsom orsaker, symtom, diagnos och bedömning. Vi tittar närmare på hur barnet uppfattar världen med perception, impulskontroll och samspelet, det pedagogiska förhållningssättet samt metoder för att stimulera och belöna.

ADHD vs. ADD

Det är viktigt att förstå att ADHD, även om det är en samlingsdiagnos, manifesterar sig på olika sätt hos olika barn. Det är därför vi har två huvudsakliga undergrupper: ADHD med övervägande hyperaktivitet och impulsivitet och ADHD med övervägande uppmärksamhetssvårigheter, ofta kallat ADD (Attention Deficit Disorder).

Barn med den hyperaktiva och impulsiva typen av ADHD kan ha svårigheter med att sitta still, vara impulsiva i sina handlingar och ha överskottsenergi som kan vara utmanande i förskolan. Å andra sidan kan barn med ADD ha mer svårigheter med att uppmärksamma detaljer, vara organiserade och hålla fokus på uppgifter. Denna grupp av barn kan ibland uppfattas som drömmande eller disträ, men det är viktigt att komma ihåg att deras utmaningar är lika verkliga och påverkar deras dagliga liv.

Utbildningens innehållspunkter

  • Funktionsnedsättningskunskap om ADHD.
  • Vad innebär det att leva med diagnosen?
  • Vad är ADHD och ADD?
  • Orsaker, symtom, diagnos och bedömning.
  • Hur påverkar miljön?
  • Effektiv kommunikation och att inte överbelasta barnet.
  • Att förstå och tolka barnets perspektiv.
  • Autentiska fallbeskrivningar.
  • Kontinuitet och bemötande.
  • Socialt samspel.
  • Betydelsen av stimulans/fritidsaktiviteter.
  • Pedagogiskt förhållningssätt.
  • Diagnoskriterierna enligt DSM-5.

Målgrupp

Utbildningen är till för alla som arbetar inom förskolan eller liknande pedagogisk verksamhet.

Kompetens som gör skillnad

Utbildning för framtiden

Flexibla utbildningsupplägg

Ett urval av vårt utbud

Utforska vårt breda utbud av utbildningar. Använd filtreringen för att välja de ämnen och utbildningstyper som intresserar dig. Gå till hela vårt utbud »

Arbetsrätt och ledarskap inom vård och omsorg

Arbetsrätt och ledarskap inom vård och omsorg

Vilka lagar och regler som gäller vid, under och i samband med avslutande av en anställning. Du får som chef konkreta råd om vad du kan och ska göra när du ställs inför svåra personalärenden.

UTBILDNINGSTYP För företag, Företagsutbildning

UTBILDNINGSFORM Distans, Företagsutbildning

EIPS – Emotionellt instabil personlighetsstörning

EIPS – Emotionellt instabil personlighetsstörning

Lär dig strategier för att bemöta personer med EIPS. Utbildningen ger kunskap om symtom, kommunikation och professionellt förhållningssätt.

UTBILDNINGSTYP För företag, Företagsutbildning

UTBILDNINGSFORM Distans, Företagsutbildning

Intellektuell funktionsnedsättning i förskolan

Intellektuell funktionsnedsättning i förskolan

Få verktyg för anpassning, kommunikation och samverkan med vårdnadshavare och stödinstanser.

UTBILDNINGSTYP För företag, Företagsutbildning

UTBILDNINGSFORM Distans, Företagsutbildning

Motiverande samtal – MI

Motiverande samtal – MI

MI är ett personcentrerat förhållningssätt som används för att skapa goda förutsättningar för förändring. Ger individen ökad förståelse för problemen.

UTBILDNINGSTYP För företag, Företagsutbildning

UTBILDNINGSFORM Distans, Företagsutbildning

Omvårdnad av äldre för undersköterskor – Del 2

Omvårdnad av äldre för undersköterskor – Del 2

Fördjupa dina kunskaper inom äldreomsorg! Lär dig om psykisk ohälsa, smärtlindring och palliativ vård för att ge kvalitativ vård som undersköterska.

UTBILDNINGSTYP För företag, Företagsutbildning

UTBILDNINGSFORM Distans, Företagsutbildning

Sjuksköterskan som ledare, pedagog och handledare

Sjuksköterskan som ledare, pedagog och handledare

Fokus på att rusta sjuksköterskor med de färdigheter och kunskaper som krävs för att framgångsrikt navigera i den mångsidiga rollen som sjuksköterska inom vården.

UTBILDNINGSTYP För företag, Företagsutbildning, Kurs med fast datum

UTBILDNINGSFORM På plats, Företagsutbildning

Trauma och PTSD

Trauma och PTSD

Förståelse för hur trauma kan påverka barn och vuxna. Du får kunskap om kroppens reaktioner och vad som är skydds- och riskfaktorer.

UTBILDNINGSTYP För företag, Företagsutbildning

UTBILDNINGSFORM Distans, Företagsutbildning

Ätstörning inom LSS

Ätstörning inom LSS

Ätstörning inom LSS ger dig kunskaper och kompetenser för att på bästa möjliga sätt kunna bemöta de svårigheter som en ätstörning kan medföra.

UTBILDNINGSTYP För företag, Företagsutbildning

UTBILDNINGSFORM Distans, Företagsutbildning

Genus, etnicitet och jämställdhet i äldreomsorgen

Genus, etnicitet och jämställdhet i äldreomsorgen

Genus etnicitet och jämställdhet diskuterar möjligheter och utmaningar. Du får kunskaper och verktyg att arbeta med genus, etnicitet och jämställdhet

UTBILDNINGSTYP För företag

UTBILDNINGSFORM Företagsutbildning

Recensioner från tidigare deltagare

9 star rating image 9/10

- Linnea (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)

6 star rating image 6/10

Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Det skulle ha handlat mer om dom mindre barnen. Det kändes inte som en utbildning, saknade tips och idéer.

- Anne-Lee (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)

7 star rating image 7/10

Vad har varit särskilt bra?
Tydlighet från föreläsaren och lätt att lyssna på

Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Mer exempel på hur man kan jobba med barn med diagnos

- Anna-Karin (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)

7 star rating image 7/10

Vad har varit särskilt bra?
Bra med tydlig information och massor av tips och tricks. Även om man kan mycket innan så är det alltid bra med påminnelser och uppdateringar. Tack
.

Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Kanske lite mer extratips när barn har flera olika diagnoser i samverkan med ADHD och när barn skadar andra människor i sina okontrollerade impulser. När det inte finnas några direkta synliga/märkbara orsaker till varför? När man inte kan förebygga för man inte har en aning om när det kommer ske. Många barn vet man vad det är som triggar igång och vilka dagliga händelser som kan vara svåra, men vad gör man om det inte finns någon "riktig klar ledtråd" till varför dessa impulser dyker upp.

- Anna-Karin (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)

10 star rating image 10/10

Vad har varit särskilt bra?
Allt va bra. Älskar föreläsaren.

Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Inget.

- Lotta (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)

10 star rating image 10/10

Vad har varit särskilt bra?
George Rein som föreläsare är så oerhört bra. Jag var så trött innan föreläsningen, då vi hade tillsyn idag med allt vad det innebär. Jag ville gå och sova. Men sedan börjar George och då blir man pigg och alert igen. Alltid lika intressant

Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Ingenting.

- Christina (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)

6 star rating image 6/10

Vad har varit särskilt bra?
Första delen som va mest fokus på förskolan och vad vi kan göra där
.

Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Precisera i inbjudan att halva utbildningen handlade om skolbarn och unga samt tonåringar. Känns lite trist att när man som förskole pedagog är taggad på en utbildning som är specifik för just förskolan ( enligt inbjudan) i detta ämne inte håller sig inom enbart förskolebarnen. För stor del av utbildningen gick till äldre barn än vi jobbar med. Vi har full förståelse för att det vi gör i förskolan påverkar barnets framtid och det var just det vi ville och trodde att vi skulle få verktyg och utbildning för.

- Carola (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)

3 star rating image 3/10

Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Mer inriktning små barn
.

- Anna (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)

10 star rating image 10/10

Vad har varit särskilt bra?
Massa interaktion och detaljerade fall
.

Vad kunde ha gjorts annorlunda?
kanske mer tipps om förskolebarn vid extrema situation
🙃

- Zana (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)

10 star rating image 10/10

Vad har varit särskilt bra?
Bra förklaringar och bra att man fick fundera mycket på frågorna själv.

- Sophie (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-03-14)

9/10

Vad har varit särskilt bra?
George som höll i utbildningen var tydlig och bra att lyssna på. Bra med exempel från verkligheten.

Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Ännu mer exempel!

- Frida (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)

10 star rating image 10/10

- Camilla (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)

8 star rating image 8/10

- Malin (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)

8/10

Vad har varit särskilt bra?
Tydlig och konkret föreläsning som utgick från punkter som gjorde det lätt att hänga med.

- Annika (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)

10 star rating 10/10

Vad har varit särskilt bra?
Större förståelse för Adhd.

Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Hade varit trevligt med personligt möte ej via länk
.

- Victor (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)

10 star rating 10/10

Vad har varit särskilt bra?
George var en av de bästa föreläsare jag mött under min tid i förskollärarutbildning och yrkeskarriär. Behagligt tempo, använder språket på ett förståligt sätt så lätt att följa med, tydlig. Uppskattade mycket de små förutbestämda pauserna för att få röra på sig och pausa hjärnan lite.

Vad kunde ha gjorts annorlunda?
De jag önskade var annorlunda låg nog mer på strukturen får ledningen i skolans sida. Vi alla satt och frös väldigt mycket under föreläsningen. Samt att ljudet från "oss" inte var bra. Detta hade ledningen på skolan kunnat lösa genom att ge varje arbetslag tillgång till länken och att vi satt i respektive arbetslag och Avdelning.

- Emmeli (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)

9/10

Vad har varit särskilt bra?
Att vi var med och fick svara på frågor Bra innefattat

- Julia (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)

10 star rating image 10/10

Vad har varit särskilt bra?
Bra med pauser emellanåt

- Katarina (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)

9 star rating image 9/10

Vad har varit särskilt bra?
Exemplen från verkligheten o dina erfarenheter
.

- Helen (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)

10 star rating image 10/10

Vad har varit särskilt bra?
Tips och anledningar

Vad kunde ha gjorts annorlunda?
bra upplägg

- Selma (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan 2024-01-09)

10 star rating 10/10

Vad har varit särskilt bra?
George som höll i utbildningen var väldigt professionell, tydlig och lugn i sitt samtal.

Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Inte så mycket. Det enda kanske är att man innan föreläsningen kan skicka in frågor eller funderingar som man kanske önskar ta upp.

- Lotta (deltagare på utbildningen ADHD i förskolan)

Vilken utbildningsform passar dig?

 

Bokningsbar kurs med fasta datum – Boka din plats online. Kurserna har bestämda datum och är till för alla.
Skräddarsydd utbildning för företag –  Vi bygger innehåll och utformning tillsammans, så utbildningen passar ert behov.

 

Hitta utbildning

Utforska vårt breda utbud av utbildningar. Använd filtreringen för att välja de ämnen och utbildningstyper som intresserar dig. Vi erbjuder allt från yrkesutbildningar och komvuxkurser till yrkeshögskoleprogram och skräddarsydda uppdragsutbildningar för företag.

En 18-årig tjej står på en tom gata i Stockholm och ler mot kameran

Nöjdhet

93%

93% av våra deltagare är nöjda med sin utbildning i helhet visar vår undersökning under 2024.

Rekommendation

94%

94% av våra deltagare kan rekommendera KUI företagsutbildning visar vår undersökning under 2024.

Nytta i arbetet

92%

92% av våra deltagare har nytta av utbildningen i sitt vardagliga arbete visar vår undersökning under 2024.

Frågor och svar

Länktips

  • ADHD - Få kunskap för diagnosen ADHD och hur den påverkar vardagen.
  • ADHD i skolan - Hur kan du som pedagog tänka kring unga med diagnosen?
  • Autism inom förskola - Utbildningen ger kunskaper för att bemöta de svårigheter som funktionsnedsättningen kan medföra.
  • Vetenskap och felaktiga antaganden: Det finns en del stigmatisering och missförstånd kring ADHD, trots att det finns omfattande vetenskaplig forskning på området. Karolinska Institutet har till exempel sammanfattat 208 vetenskapligt grundade slutsatser om ADHD för att motverka felaktiga uppfattningar och främja en evidensbaserad diskussion. Läs mer via ki.se.

Kompetens som stärker hela verksamheten​

Våra utbildningar ger medarbetare och arbetsplatser den kompetens som behövs för att utvecklas och skapa en starkare verksamhet.
Händer som varsamt justerar medicinsk utrustning, med fokus på samarbete och omsorg. Den varma belysningen och närbilden förmedlar mänsklig närhet och vård. Bilden symboliserar tillit och stöd, där varje rörelse visar noggrannhet och respekt för patientens behov. En intim skildring av vård i praktiken.

Rätt kompetens för en starkare framtid​

Våra utbildningar ger er rätt kompetens genom branschanpassat innehåll, erfarna lärare och praktiska verktyg som stärker verksamheten idag och inför framtiden.
En leende kvinna står självsäkert i ett modernt kontor, omgiven av kollegor som arbetar vid sina skrivbord i bakgrunden. Hennes professionella utstrålning och miljön signalerar företagsutbildning, där kompetensutveckling och arbetsplatsens samarbete betonas för att främja både individuell och organisatorisk tillväxt.

Flexibla utbildningskoncept efter behov​

Våra flexibla utbildningskoncept anpassas efter era behov, så att ni kan utvecklas på ett sätt som passar er verksamhet.