100% Rekommenderar utbildningen
ARBETSLEDNING INOM LSS
Att arbeta lågaffektivt och alltid med brukarnas bästa i fokus
Som arbetsledare ska du stödja och leda arbetet med stöd och service till brukarna. Med hjälp av verktygen i denna utbildning kommer du att kunna skapa en verksamhet med 100% brukarfokus och samsyn och samarbete för det gemensamma uppdraget.
Utbildningen Arbetsledning inom LSS ger dig som ledare konkreta verktyg utifrån Socialstyrelsens ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9), IBIC Individens Behov I Centrum kombinerat med ett salutogent och lågaffektivt förhållningssätt.
Som arbetsledare ska du ha kunskap för att bland annat ansvara för att verksamheten kännetecknas av god etik och ett respektfullt bemötande och att verksamheten utvecklas i takt med ny lagstiftning samt att beprövade metoder och erfarenheter används för att bland annat skapa förutsättningar för uppföljning och utvärdering av arbetet.
Med hjälp av verktygen i denna utbildning kommer du att kunna skapa en verksamhet med 100% brukarfokus och samsyn och samarbete för det gemensamma uppdraget. Genom ökad förståelse och engagemang för det gemensamma uppdraget får vi en verksamhet som skapar hälsa för dem verksamheten är till för. Då blir vi tillsammans professionella hälsoskapare.
Innehåll
- Skapa god kvalitativ omsorg utifrån IVOS’s krav och förväntningar
- Systematiskt kvalitetsarbete: CARE, Create, Act, Reflect, Evolve och hur du får kvalitetshjulet att snurra
- Riskanalys till Möjlighetsanalys och uppmärksamma när det fungerar med Lex Victoria
- LEGO, Ledningen/ledarens ansvar, Egna ansvaret, Gruppens ansvar, Organisationens ansvar
- Salutogent och Lågaffektivt förhållningssätt i ditt ledarskap
- Medvetandesamtal och hur du som ledare utvärderar varje medarbetares insats
- Öka engagemang och motivation i teamet utifrån ansvar och delaktighet
- Lösningsorienterat förhållningssätt i arbetsgruppen
- "Stödpersonen" som ledare av omsorgsprocessen
Utbildningens längd
2 dagar
Arbetsledning inom LSS är 2 dagars utbildning mellan klockan 9:30-16:30 per dag. Utbildningen kan antingen gå på distans eller på plats.
Arbetsformer
Teoretiska pass
Utbildningen innehåller teoretiska pass blandat med dialog, samtal och reflektioner och innehållet kommer att skräddarsys utifrån deltagares egna konkreta case. Ni får även göra en kursutvärdering efter avslutad utbildning.
Målgrupp
Chefer inom LSS
Arbetsledning inom LSS är till för chefer inom LSS. Är ni en större grupp inom verksamheten som vill gå denna utbildning? Hör av er till oss på 08-522 506 90 eller info@kui.se.
Utbildningsform
Distans eller på plats
Vår utbildning Arbetsledning inom LSS kan antingen gå på distans via Microsoft Teams, eller på plats via Stockholms Utbildningscenter. Se detaljer vid bokning.
Vid uppdragsutbildning kan ni få utbildningen helt anpassad efter era önskemål. Vi kan då utföra utbildningen på er egen arbetsplats. Gör en förfrågan!
Behöver du avboka?
Om du behöver avboka gör du det skriftligt till bokning@kui.se senast två veckor före utbildningstillfället. Vid avbokning senare än två veckor före utbildningstillfället debiteras full avgift. Det går också bra att överlåta din plats till en annan person inom samma organisation. Meddela detta till bokning@kui.se!
Hur betalar du?
Du eller din arbetsgivare får en faktura som ska betalas inom 30 dagar. Du kan i kursbokningen välja om du vill ha fakturan via e-post som en PDF-faktura eller om du hellre vill ha den postad till den adress du anger i bokningen.
Övriga frågor?
Har du frågor om praktiska detaljer kring utbildningen vänligen kontakta oss på telefon 08-522 506 90 eller e-post bokning@kui.se
Reservation p.g.a. förändringar
KompetensUtvecklingsInstitutet förbehåller sig rätten att ställa in en kurs vid sjukdom hos kursarrangören, eller om det har kommit in för få anmälningar. Om kursen ställs in meddelar vi de anmälda kursdeltagarna senast två veckor före kursstart.
Uppdragsutbildning
Ibland har man behov av att utbilda några få personer på arbetsplatsen och ibland att utbilda större arbetsgrupper. Behovet kan också vara att få reda på vad som är nytt och på gång inom sitt verksamhetsområde eller en utbildning oberoende av tid och plats.
Färdiga utbildningskoncept
En bra utbildningsform för er som vill utbilda arbetsgrupper. Välj bland 100-tals färdiga utbildningskoncept där innehåll och upplägg anpassas utifrån era specifika behov och önskemål.
Nya utbildningskoncept
Ofta tar vi även fram helt nya utbildningskoncept. Vi analyserar den rådande situationen och arbetar i nära dialog med uppdragsgivaren. Vi arbetar praktiskt och verklighetsnära med kunskap från vedertagna teorier och modeller, alltid med utgångspunkt från uppdragsgivarens mål- och styrdokument. Vår grundsyn är att vi ska vara lyhörda inför uppdragsgivarens behov, problem, förutsättningar och önskemål.
Skicka en förfrågan
Här kan du snabbt och enkelt skicka en förfrågan till oss. Vi arbetar med både färdiga utbildningskoncept och kundanpassade utbildningar helt enligt era behov och önskemål. Du förbinder dig inte för någonting om du skickar en offertförfrågan till oss.
Hantering av personuppgifter
När du skickar in en intresseanmälan, anmäler dig till öppet hus, bokar studievägledning eller vill ta emot marknadsföring, information och påminnelser om våra skolor, behöver du lämna ditt samtycke till att vi behandlar dina personuppgifter. De personuppgifter som vi behandlar om dig är ditt namn, din adress, din e-postadress, ditt telefonnummer, utbildning eller kurs samt studieort/kommun. Vi behandlar dessa uppgifter om dig i ett IT-system som används av alla bolag inom AcadeMedia-koncernen.
De personuppgifter som vi samlar in används för att vi ska kunna uppfylla våra åtaganden mot dig. Genom att lämna ditt samtycke, godkänner du att vi använder dina personuppgifter för följande ändamål:
- Skickar dina kontaktuppgifter vidare till de skolor du visat intresse för
- Fullgöra våra avtalsenliga och lagenliga förpliktelser
- Tillhandahålla dig marknadsföring eller andra meddelanden och påminnelser
Utöver vad som framgår ovan kan vi komma att lagra trafiken i syfte att förbättra webbplatsen, samt för att efterkomma anmodan från myndighet eller att upptäcka och förebygga olagliga aktiviteter. Det innebär även att vi lagrar din IP-adress som du lämnat ditt samtycke till. Läs mer om hur vi behandlar cookies här.
Vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter till dotterbolag inom koncernen i syfte att kommunicera med dig om så är nödvändigt för att fullgöra våra förpliktelser gentemot dig och i övrigt fullgöra våra skyldigheter. Vi kan komma att lämna ut nödvändig information till myndigheter såsom polisen, skatteverket eller andra myndigheter som vi enligt lag måste lämna ut information till. Vi kommer aldrig att utlämna dina personuppgifter till tredje part som inte är behörig att ta del av dina personuppgifter.
Huvudmannen är personuppgiftsansvarig på den skola du går på. De huvudmän som omfattas är: AcadeMedia Eductus AB, AcadeMedia Fria Grundskolor AB, Coaching och utveckling i Sverige AB, Didaktus Skolor AB, Didaktus Utbildningar AB, Drottning Blankas Gymnasieskola AB, EC-Utbildning AB, Framtidsgymnasiet i Göteborg AB, Framtidsgymnasiet i Sverige AB, Framtidsgymnasiet Öst AB, Hagströmska Gymnasiet AB, Hermods AB, Hermods Gymnasium AB, IT Gymnasiet Sverige AB, Klaragymnasium AB, Kompetensutvecklingsinstitutet Sverige AB, Ljud & Bildskolan LBS AB, Mikael Elias Gymnasium AB, Movant AB, Nordens Teknikerinstitut AB, NTI-skolan AB, Nya Designgymnasiet i Nacka AB, Plusgymnasiet AB, Plushögskolan AB, Praktiska i Sverige AB, Procivitas Privata Gymnasium AB, Primaskolan AB, Pysslingen Förskolor och Skolor AB, Rytmus AB, Sjölins Gymnasium AB, Sälj- och marknadshögskolan i Sverige AB, TGA Utbildning AB, Utbildningsborgen i Örebro AB, Vittraskolorna AB. Samtliga huvudmän för våra grundskolor och våra vuxenutbildningar har sitt säte på Adolf Fredriks kyrkogata 2, 101 24 Stockholm. Huvudmännen för våra gymnasieskolor har sitt säte på Lilla Bommen 4 A, 411 04 Göteborg.
Vi tillämpar gällande integritetslagstiftning vid behandling av personuppgifter. Du har rätt att kontakta oss för att få ut information om vilka uppgifter vi behandlar om dig, samt för att begära rättelse eller om du vill att vi raderar uppgifterna. Uppgifterna lagras i tre år. Vi använder oss av automatiserat individuellt beslutsfattande och profilering när vi skickar ut marknadsföring och annan information till dig, baserat på vilka utbildningar och kurser du sökt.
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. På sidan trygg.academedia.se kan du läsa mer information om vad, hur och för vilka ändamål vi behandlar personuppgifter och din rätt att få tillgång till dina personuppgifter. Du hittar hela vår policy här. Vill du komma i kontakt med våra dataskyddsombud gör du det enklast här.
Prenumerera på nyhetsbrev
I våra digitala nyhetsbrev får du information och tips om våra olika öppna utbildningar och konferenser. Du väljer vilka yrkesområden som du vill hålla dig uppdaterad om. Nyhetsbreven är helt kostnadsfria.
Välj områden
Välj vilka områden du vill hålla dig uppdaterad inom och fyll sedan i dina uppgifter. Du kan när som helst avsluta din prenumeration genom att klicka på ”Avsluta din prenumeration” längst ner i nyhetsbrevet.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Prenumerera på våra nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om kommande utbildningar, konferenser och evenemang. Välj vilka utbildningsområden du är intresserad av. Du kan när som helst avsluta din prenumeration. Alla nyhetsbrev är gratis och distribueras via e-post.
Hantering av personuppgifter
När du skickar in en intresseanmälan, anmäler dig till öppet hus, bokar studievägledning eller vill ta emot marknadsföring, information och påminnelser om våra skolor, behöver du lämna ditt samtycke till att vi behandlar dina personuppgifter. De personuppgifter som vi behandlar om dig är ditt namn, din adress, din e-postadress, ditt telefonnummer, utbildning eller kurs samt studieort/kommun. Vi behandlar dessa uppgifter om dig i ett IT-system som används av alla bolag inom AcadeMedia-koncernen.
De personuppgifter som vi samlar in används för att vi ska kunna uppfylla våra åtaganden mot dig. Genom att lämna ditt samtycke, godkänner du att vi använder dina personuppgifter för följande ändamål:
- Skickar dina kontaktuppgifter vidare till de skolor du visat intresse för
- Fullgöra våra avtalsenliga och lagenliga förpliktelser
- Tillhandahålla dig marknadsföring eller andra meddelanden och påminnelser
Utöver vad som framgår ovan kan vi komma att lagra trafiken i syfte att förbättra webbplatsen, samt för att efterkomma anmodan från myndighet eller att upptäcka och förebygga olagliga aktiviteter. Det innebär även att vi lagrar din IP-adress som du lämnat ditt samtycke till. Läs mer om hur vi behandlar cookies här.
Vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter till dotterbolag inom koncernen i syfte att kommunicera med dig om så är nödvändigt för att fullgöra våra förpliktelser gentemot dig och i övrigt fullgöra våra skyldigheter. Vi kan komma att lämna ut nödvändig information till myndigheter såsom polisen, skatteverket eller andra myndigheter som vi enligt lag måste lämna ut information till. Vi kommer aldrig att utlämna dina personuppgifter till tredje part som inte är behörig att ta del av dina personuppgifter.
Huvudmannen är personuppgiftsansvarig på den skola du går på. De huvudmän som omfattas är: AcadeMedia Eductus AB, AcadeMedia Fria Grundskolor AB, Coaching och utveckling i Sverige AB, Didaktus Skolor AB, Didaktus Utbildningar AB, Drottning Blankas Gymnasieskola AB, EC-Utbildning AB, Framtidsgymnasiet i Göteborg AB, Framtidsgymnasiet i Sverige AB, Framtidsgymnasiet Öst AB, Hagströmska Gymnasiet AB, Hermods AB, Hermods Gymnasium AB, IT Gymnasiet Sverige AB, Klaragymnasium AB, Kompetensutvecklingsinstitutet Sverige AB, Ljud & Bildskolan LBS AB, Mikael Elias Gymnasium AB, Movant AB, Nordens Teknikerinstitut AB, NTI-skolan AB, Nya Designgymnasiet i Nacka AB, Plusgymnasiet AB, Plushögskolan AB, Praktiska i Sverige AB, Procivitas Privata Gymnasium AB, Primaskolan AB, Pysslingen Förskolor och Skolor AB, Rytmus AB, Sjölins Gymnasium AB, Sälj- och marknadshögskolan i Sverige AB, TGA Utbildning AB, Utbildningsborgen i Örebro AB, Vittraskolorna AB. Samtliga huvudmän för våra grundskolor och våra vuxenutbildningar har sitt säte på Adolf Fredriks kyrkogata 2, 101 24 Stockholm. Huvudmännen för våra gymnasieskolor har sitt säte på Lilla Bommen 4 A, 411 04 Göteborg.
Vi tillämpar gällande integritetslagstiftning vid behandling av personuppgifter. Du har rätt att kontakta oss för att få ut information om vilka uppgifter vi behandlar om dig, samt för att begära rättelse eller om du vill att vi raderar uppgifterna. Uppgifterna lagras i tre år. Vi använder oss av automatiserat individuellt beslutsfattande och profilering när vi skickar ut marknadsföring och annan information till dig, baserat på vilka utbildningar och kurser du sökt.
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. På sidan trygg.academedia.se kan du läsa mer information om vad, hur och för vilka ändamål vi behandlar personuppgifter och din rätt att få tillgång till dina personuppgifter. Du hittar hela vår policy här. Vill du komma i kontakt med våra dataskyddsombud gör du det enklast här.
Ladda ned infoblad
Här kan du ladda ned ett infoblad om utbildningen Arbetsledning inom LSS i PDF-format.
Bladet är ett stående A4-papper.
Den digitala länken är även delbar och alla länkar inuti programmet är klickbara.
Missa inte vår rikskonferens
Rekommenderar utbildningen
100%
100% rekommenderar denna utbildning till andra.
Källa: Utvärdering April 2022
Nytta av utbildningen
100%
100% kommer att ha nytta av utbildningens innehåll i sitt dagliga arbete.
Källa: Utvärdering April 2022
Nöjdhet
92%
92% är nöjda med utbildningen i sin helhet.
Källa: Utvärdering April 2022
Recensioner från deltagare
Kompetensutveckling inom LSS
Levnadsvillkoren och hälsan hos personer med funktionsnedsättning har utvecklas på ett fantastiskt sätt de senaste åren. Nu måste vi se till att kompetensen inom LSS-verksamheterna hänger med. Personalens kunskaper, förmågor och erfarenheter är avgörande för att barn och vuxna med funktionshinder (LSS) ska få sina behov tillgodosedda, men det finns behov av flera insatser för att höja kompetensen inom LSS-verksamheter.
Hos KUI Företagsutbildning hittar du en mängd olika utbildningar inom kategorin LSS som främjar dig och dina medarbetares kompetensutveckling.
Vanliga frågor
Hur betalar jag för företagsutbildningen?
Du eller din arbetsgivare får en faktura som ska betalas inom 30 dagar.
Hur avbokar jag en företagsutbildning?
Om du behöver avboka kan du göra på två olika sätt.
- Chatta med oss på hemsidan. Du behöver uppge utbildningens namn, tillfällets datum och deltagarens/deltagarnas namn.
- Eller så mailar du företagsutbildningen på bokning@kui.se. Uppge samma information som ovan.
OBS. du måste avboka senast två veckor före utbildningstillfället för att ej bli debiterad! Vid avbokning senare än två veckor före utbildningstillfället debiteras full avgift. Det går också bra att överlåta din plats till en annan person inom samma organisation. Vill du överlåta din plats kan du chatta med oss på hemsidan, eller maila bokning@kui.se.
Jag har fått ett mail om ändrat/inställt datum för min företagsutbildning?
Tyvärr kan det vara så att en utbildningen får för få anmälningar, eller att kursledaren blir sjuk. KompetensUtvecklingsInstitutet förbehåller sig därför rätten att ställa in kursen. Om kursen ställs in meddelar vi de anmälda kursdeltagarna senast två veckor före kursstart.
Vilka ämnesområden har vi utbildningar inom?
Vi på KUI Företagsutbildning har utbildningar inom följande kategorier:
- Förskola och fritidshem
- Skola för yngre åldrar
- LSS och personlig assistans
- Psykiatri
- Sjuksköterskor
- Äldreomsorg och hemtjänst
Vad innebär en digital utbildning?
På en digital utbildning medverkar du på utbildningen från din dator eller telefon. En vecka innan utbildningens start skickas ett mail med länk till föreläsningen ut. I mailet får du även information om utbildningen och hur du laddar ned programmet som kommer att användas.
Det är bra att förbereda dig inför utbildningen genom att ladda ned MS Teams i förväg och se till att du har en god nätverksanslutning.
Vi skickar ut åhörarkopior innan föreläsningen som kan vara bra att skriva ut om du vill anteckna under utbildningens gång.
Vad innebär en fysisk utbildning på plats?
När utbildningen hålls fysiskt på plats sker det i våra kurslokaler på Drottningholmsvägen 37 vid Fridhemsplan, Stockholm.
En vecka innan utbildningens start skickas ett mail med information om utbildningen ut. I mailet finns även åhörarkopior som kan vara bra att skriva ut om du vill anteckna under utbildningens gång. För-och eftermiddagskaffe samt en lättare lunch ingår.
Vad är en öppen företagsutbildning?
En öppen utbildning är en bra utbildningsform för enstaka chefer och medarbetare som behöver bredda och fördjupa sin befintliga yrkeskompetens. I vårt utbud finns både hel- och halvdagsutbildningar, längre utbildningar och kvällsföreläsningar. Öppen utbildning är datumlagd och leds av en erfaren utbildare med spetskompetens på plats i våra utbildningslokaler eller digitalt via MS Teams.
Våra utbildningar är heldagsutbildningar mellan kl. 09.30-16.30 eller kvällsutbildningar mellan kl. 18.00-21.00. Utbildningarna hålls antingen digitalt eller fysiskt på plats i våra kurslokaler. Vi tar emot upp till 40 deltagare per kurs när vi ses i kurslokalen och ibland några fler när vi ses digitalt.
Efter genomförd fortbildning erhåller du ett kursintyg (Gäller ej kvällsutbildning)