Anhörigstöd
En förutsättning för att verksamheter inom vård och omsorg erbjuder anhöriga stöd är att de har ett anhörigperspektiv. Det innebär att familjen eller andra personer som är viktiga för individen synliggörs och där det är möjligt involveras i vården och omsorgen kring den närstående. Det är viktigt att anhöriga bli bekräftade och sedda samt att deras kunskaper om den personen som vårdas får en bra vård och ett professionellt bemötande, särskilt när det finns kognitiv nedsättning.
Under Anhörigstöd får du en omfattande förståelse för de väsentliga färdigheter och kunskaper som krävs för att kunna erbjuda betydelsefullt stöd och hjälp till anhöriga till de personer som vi vårdar och ger stöd åt. Denna kurs är utformad för att ge dig en djupgående överblick över anhörigstödets centrala roll och värde, samt rusta dig med praktiska och effektiva verktyg för att hantera de utmaningar som ofta kan uppstå i arbetet med anhöriga.
Utbildningens mål
Genom utbildningens strukturerade innehåll kommer du att utveckla en bred kompetensbas som täcker både teoretiska aspekter och praktiska tillämpningar av anhörigstöd. Du kommer att få insikt i hur man bygger och upprätthåller meningsfulla och stöttande relationer med anhöriga, samtidigt som du lär dig att navigera genom de unika situationer och svårigheter som kan uppstå.
Denna utbildning ger dig möjlighet att fördjupa dig i olika strategier för att hantera olika situationer som kan uppstå vid interaktion med anhöriga. Du kommer att lära dig att identifiera och hantera känslomässiga aspekter av anhörigstöd, samt utveckla förmågan att erbjuda praktiskt och emotionellt stöd på ett professionellt sätt.
Utbildningen rustar dig med det självförtroende och kompetens som är avgörande för att kunna vara en engagerad och stöttande närvaro för anhöriga. Genom kursen kommer du att utveckla förmågan att navigera genom olika utmaningar och situationer som kan uppstå i relationen med anhöriga, och du kommer att göra det med en balans av empati, förståelse och medvetenhet.
Utbildningens innehållspunkter
- Skapa rutiner kring första mötet med anhöriga.
- Vikten att etablera en terapeutisk relation med de vi vårdar och dess anhöriga vid första mötet.
- Att ha kompetens om problem/symptom som vårdtagarna/ brukarna har, för att skapa trygghet och öka välbefinnande hos anhöriga.
- Kommunikation med anhöriga.
- Anhöriga som samarbetspartners inom vård och omsorg.
- Hantering av utmaningar och konflikter mellan vårdpersonal och anhöriga
- Lågaffektivt bemötande.
- Vikten av självkännedom, att förstå sig själv och att kunna bemöta andra.
- Praktiska övningar för att kunna vända blicken inåt.
Målgrupp
Utbildningen är till för personal inom vård och omsorg.
Kompetens som gör skillnad
Utbildning för framtiden
Flexibla utbildningsupplägg

Amira Akhavan
Leg. Demenssjuksköterska
Amira har även en påbyggnadsutbildning inom gerontologi. Amira arbetar som demenskoordinator och har en mångårig erfarenhet från vård av demenssjuka. Hon har också varit delaktig i at ta fram rutiner kring personer med demenssjuka och deras anhöriga i Solna stad
Ett urval av vårt utbud
Utforska vårt breda utbud av utbildningar. Använd filtreringen för att välja de ämnen och utbildningstyper som intresserar dig. Gå till hela vårt utbud »
Osäker på vad du letar efter?
Anmäl intresse inom ditt yrkesområde och få information om kommande utbildningar och datum.
Anmäl intresse
Recensioner från tidigare deltagare
4/10
- Helen (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2024-03-26)
10/10
● Vad har varit särskilt bra?
Tydlighet från föUtbildningen var bra, det matchade däremot inte min bransch med ungdomar och dess föräldrar.reläsaren och lätt att lyssna på
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Utbildningen var bra för dem som arbetar främst inom äldrevården
- Anna-Karin (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2024-03-26)
6/10
● Vad har varit särskilt bra?
Jag uppskattade den sista delen där man verkligen vände sig till anhöriga och de som jobbar med anhörigstöd (anhörigkonsulent).
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Jag upplevde att kursen var mer riktad för att informera om demens och för personal som jobbar med dementa. Så jag hade önskat att det hade givits mycket mer information och verktyg för oss som jobbar som anhörigkonsulenter då kursen heter och riktar sig till "Anhörigstöd - Bemötande anhöriga".
- Martina (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2024-03-26)
1/10
● Vad har varit särskilt bra?
Tycker inte att utbildningen gav de den lovade, lästes mest innantill och var med om demens än om hur man bemöter anhöriga i olika situationer. för mig gav den mig ingenting tyvärr.
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
haft en dialog med oss alla kursdeltagare och givit oss nycklar till hur vi bemöter anhöriga i olika situationer.
- Emmelie (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2024-03-26)
8/10
● Vad har varit särskilt bra?
Kunskapen om ämnet
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Tagit sista delen först då utbildningen heter Anhörigstöd. Upplevde första delen som transportsträcka. Tror det skulle ha varit bättre tvärtom.
- Annelie (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2024-03-26)
1/10
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Det fanns ingen röd tråd i undervisningen. Läraren hoppade hit och dit och pratade för mycket om demens och Alzheimers munvård . För mycket prat om egna upplevelser. Då vi som satt på utbildningen har 20-30 års erfarenhet kändes allt onödigt på utbildningen vi lärde oss inget nytt. Fokus ska ligga på anhörigstöd och på vilket sätt man stöttar och pratar. Inget pratade vi om vikten att lära känna anhöriga och fråga hur dom vill ha det. För många är det att personal är steget före. Vi pratade inte heller om sekretess och tystnadsplikt. Då det är en av våra starkaste lagar så kan vi personal inte prata om allt med anhöriga. Vi personal ska alltid respektera vårdtagarens vilja oavsett vad anhöriga tycker. Att vårdtagaren ALLTID ska tillfrågas om information får ges ut och om de vill att anhöriga deltar i GF , BPSD osv. Det var inte heller korrekt information om lågaffektivt bemötande. Det innebär att man ska undvika att personen hamnar i affekt och koppla ihop detta med GF och bemötandeplan är ju inkluderat i GF. Vi ville ha mer konkreta råd att bemöta arga ledsna anhöriga. Krävande anhöriga. Anhöriga som övervakar den vårdtagaren och personal via telefon kameror osv.
- Jessica (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2024-03-26)
2/10
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Mer konkreta svar .satt och lyssnade på en person som läste innantill och pratade om demens ,kändes mer som en demensutbildning .så för mig som jobbar inom äldreomsorgen på ett äldreboende var detta inget nytt.
- Madeleine (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2024-03-26)
8/10
● Vad har varit särskilt bra?
Brett infomationesfält
- Helena (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2023-11-06)
10/10
● Vad har varit särskilt bra?
Bra lärare verkligen kunnigt i sin roll .
- Frehiwot (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2023-11-06)
9/10
● Vad har varit särskilt bra?
Bra ämnen och bra med fallbeskrivningar
- Hanna (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2023-11-06)
5/10
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Inte bara läsa utantill från PowerPointen
- Björn (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2023-11-06)
8/10
● Vad har varit särskilt bra?
Att man får pdf filer som man kan titta på.
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Väldigt mycket statistik. 2 halvdagar istället.
- Gunilla (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2023-11-06)
10/10
- Yanet (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2023-11-06)
8/10
● Vad har varit särskilt bra?
Bredden på utbildningen samt föreläsaren som lade upp utbildningen på ett intressant och inspirerande vis.
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Mer information innan om upplägget och mer specifikt hur och när kunskapen ska användas (förutom i den egna verksamheten) samt om det kommer ytterligare utbildningar och vad isf för innehåll. Funderingar kring om anhörigstöd ska ges till andra enheter och hur isf det ska gå till, som upplägg, coachning? osv
- Anna (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2023-09-13)
8/10
- Ellinor (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2023-09-13)
9/10
● Vad har varit särskilt bra?
Tyckte helheten var bra med mycket tips om hur vi ser och hör anhöriga.
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Hade varit trevligare att vara med fysiskt
- Sonja (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2023-09-13)
5/10
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Jag tycker att man helt missade brukarens perspektiv på sin anhöriga. Brukaren och anhöriga är inte alltid av samma åsikt Hur något skall lösas. Detta leder till konflikter där medarbetare skall försöka göra rätt utifrån brukarens självbestämmande och den anhöriges behov.
- Åsa (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2023-09-13)
10/10
● Vad har varit särskilt bra?
Många bra tips
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Inget vad jag kan se
- Annika (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2023-09-13)
8/10
● Vad har varit särskilt bra?
Alla bra exempel det kommer man ihåg, saker som hänt.
● Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Allt var bra.
- Stina (deltagare på utbildningen Anhörigstöd 2023-09-13)
Vilken utbildningsform passar dig?
Bokningsbar kurs med fasta datum – Boka din plats online. Kurserna har bestämda datum och är till för alla.
Skräddarsydd utbildning för företag – Vi bygger innehåll och utformning tillsammans, så utbildningen passar ert behov.
Hitta utbildning
Utforska vårt breda utbud av utbildningar. Använd filtreringen för att välja de ämnen och utbildningstyper som intresserar dig. Vi erbjuder allt från yrkesutbildningar och komvuxkurser till yrkeshögskoleprogram och skräddarsydda uppdragsutbildningar för företag.
Frågor och svar
Hur betalar jag för företagsutbildningen?
Du eller din arbetsgivare får en faktura som ska betalas inom 30 dagar.
Vilka ämnesområden har vi utbildningar inom?
Vi på KUI Företagsutbildning har utbildningar inom följande kategorier:
- Förskola och fritidshem
- Skola för yngre åldrar
- LSS och personlig assistans
- Psykiatri
- Sjuksköterskor
- Äldreomsorg och hemtjänst
Hur avbokar jag en företagsutbildning?
Om du behöver avboka kan du göra på två olika sätt.
- Chatta med oss på hemsidan. Du behöver uppge utbildningens namn, tillfällets datum och deltagarens/deltagarnas namn.
- Eller så mailar du företagsutbildningen på bokning@kui.se. Uppge samma information som ovan.
OBS. du måste avboka senast två veckor före utbildningstillfället för att ej bli debiterad! Vid avbokning senare än två veckor före utbildningstillfället debiteras full avgift. Det går också bra att överlåta din plats till en annan person inom samma organisation. Vill du överlåta din plats kan du chatta med oss på hemsidan, eller maila bokning@kui.se.
Hur beställer jag en uppdragsutbildning?
För att boka en uppdragsutbildning kan ni kontakta oss direkt via vår hemsida, e-post eller telefon. En av våra utbildningskonsulter kommer att guida er genom processen och hjälpa er att skapa en utbildning som passar just ert företag.
Jag har fått ett mail om ändrat/inställt datum för min företagsutbildning?
Tyvärr kan det vara så att en utbildningen får för få anmälningar, eller att kursledaren blir sjuk. KompetensUtvecklingsInstitutet förbehåller sig därför rätten att ställa in kursen. Om kursen ställs in meddelar vi de anmälda kursdeltagarna senast två veckor före kursstart.
Hur kan jag vara med och ställa ut under konferensen?
Vill du vara med att ställa ut under konferensen?
Kontakta projektledare Liv Höglund
LIV HÖGLUND
liv.hoglund@kui.se
08-522 506 08
Projektledare konferens
Vad innebär en digital utbildning?
På en digital utbildning medverkar du på utbildningen från din dator eller telefon. En vecka innan utbildningens start skickas ett mail med länk till föreläsningen ut. I mailet får du även information om utbildningen och hur du laddar ned programmet som kommer att användas.
Det är bra att förbereda dig inför utbildningen genom att ladda ned MS Teams i förväg och se till att du har en god nätverksanslutning.
Vi skickar ut åhörarkopior innan föreläsningen som kan vara bra att skriva ut om du vill anteckna under utbildningens gång.
Vad gäller vid avbokning?
För avbokning fram till tre veckor före konferensdagen debiteras ingen avgift. Därefter debiteras hela avgiften. Avbokning skall göras skriftligen. Anmälan kan överlåtas på annan person. Meddela detta till: bokning@kui.se Betalning erläggs mot faktura 30 dagar netto.
Hur mycket kostar en uppdragsutbildning?
Kostnaden för en uppdragsutbildning varierar beroende på utbildningens längd, deltagare, innehåll och anpassningsgrad. Vi erbjuder kostnadsfria offertförfrågningar, så ni kan få en tydlig prisbild baserad på era specifika behov.
Vad innebär en fysisk utbildning på plats?
När utbildningen hålls fysiskt på plats sker det i våra kurslokaler på Drottningholmsvägen 37 vid Fridhemsplan, Stockholm.
En vecka innan utbildningens start skickas ett mail med information om utbildningen ut. I mailet finns även åhörarkopior som kan vara bra att skriva ut om du vill anteckna under utbildningens gång. För-och eftermiddagskaffe samt en lättare lunch ingår.
Får jag ett kursbevis / kursintyg om jag går en öppen utbildning?
Ja!
Du får ett kursintyg eller ett kursbevis om du har gått en av våra öppna utbildningar (bokningsbar kurs med fasta datum). Har du fler frågor om kursintyg kontakta företagsutbildningen på 08-522 506 90 eller info@kui.se.
Hur fungerar det med betalningsvillkoren?
Priserna är exkl. moms och inkluderar nedladdningsbar dokumentation. Betalning erläggs mot faktura 30 dagar netto.
Vad är en öppen företagsutbildning?
En öppen utbildning är en bra utbildningsform för enstaka chefer och medarbetare som behöver bredda och fördjupa sin befintliga yrkeskompetens. I vårt utbud finns både hel- och halvdagsutbildningar, längre utbildningar och kvällsföreläsningar. Öppen utbildning är datumlagd och leds av en erfaren utbildare med spetskompetens på plats i våra utbildningslokaler eller digitalt via MS Teams.
Våra utbildningar är heldagsutbildningar mellan kl. 09.30-16.30 eller kvällsutbildningar mellan kl. 18.00-21.00. Utbildningarna hålls antingen digitalt eller fysiskt på plats i våra kurslokaler. Vi tar emot upp till 40 deltagare per kurs när vi ses i kurslokalen och ibland några fler när vi ses digitalt.
Efter genomförd fortbildning erhåller du ett kursintyg (Gäller ej kvällsutbildning)
Hur säkerställer ni att utbildningen håller hög kvalitet?
Vi arbetar med erfarna utbildare som är experter inom sina områden och har lång erfarenhet av att leverera utbildningar. Dessutom anpassar vi utbildningen efter era behov för att säkerställa att den är både relevant och praktiskt användbar för era medarbetare.
Hur får jag bokningsbekräftelsen?
När vi erhållit din bokning skickas automatiskt en bekräftelse till den e-postadress du angivit i din bokning. Kom ihåg att även titta i din skräppost om du inte fått någon bekräftelse inom några minuter.
Vilken typ av certifikat eller intyg får deltagarna efter avslutad utbildning?
Inom Komvux och yrkeshögskola (YH) får deltagarna betyg i de kurser som ingår i uppdraget, förutsatt att deltagarna är godkända. För företagsutbildningar utfärdas inget kursintyg, då fokus ligger på att förmedla praktisk och direkt tillämpbar kunskap.
Kan uppdragsutbildningarna genomföras på andra språk än svenska?
Våra uppdragsutbildningar erbjuds endast på svenska, vilket säkerställer att innehållet är noggrant anpassat efter den svenska kontexten och uppfyller nationella krav och standarder.
Vad är en uppdragsutbildning?
En uppdragsutbildning är en skräddarsydd utbildning som anpassas efter specifika behov hos företag, organisationer eller myndigheter. Utbildningen utformas för att möta de unika krav och mål som uppdragsgivaren har.
Vilka typer av utbildningar kan ni erbjuda som uppdragsutbildningar?
Vi erbjuder ett brett utbud av uppdragsutbildningar inom Komvux, yrkeshögskola (YH) och företagsutbildning, inom områden som vård och omsorg, förskola, skola, äldreomsorg, LSS och psykiatri. Utbildningarna kan vara allt från kortare kurser till mer omfattande program, beroende på era specifika behov. Bläddra i hela vårt utbildningsutbud »
Hur lång tid tar en uppdragsutbildning?
Tiden för en uppdragsutbildning varierar beroende på era behov. Vi erbjuder allt från kortare kurser som varar några timmar till längre program som sträcker sig över flera veckor eller månader. Utbildningen kan anpassas för att passa er tidsplan och era specifika mål.
Är uppdragsutbildningarna på distans eller plats?
Vi erbjuder både distansutbildningar och utbildningar på plats, beroende på vad som passar er bäst. Ni kan välja det alternativ som fungerar bäst för era medarbetare och er verksamhet.
Kan vi skräddarsy en uppdragsutbildning efter vårt företags specifika behov?
Ja, absolut! Vi anpassar våra utbildningar efter era specifika behov och mål. Tillsammans med våra utbildningskonsulter kan ni skräddarsy utbildningens innehåll, omfattning, studieform och utbildningsplats för att säkerställa att den är relevant och praktiskt användbar för er verksamhet.
Länktips
- AKK och visuellt stöd - Lär dig använda AKK och visuellt bildstöd för att stärka kommunikationen. Få praktiska verktyg och strategier för att skapa en inkluderande vårdmiljö.
- Kognitiv svikt och bemötande - Vår utbildning ger dig den kunskap och kompetens som du behöver för att hantera de problem som kan vara kopplade till demenssjukdomar.
- Kris och sorgstöd - Utbildningen Kris och sorgstöd ger dig kunskap om hur du på olika sätt kan möta en sörjande person. Du får kunskap och verktyg för att kunna ge stöd.
- Anhörigstöd för personal inom vård och omsorg är viktigt, eftersom vårdpersonal ofta möter anhöriga som behöver hjälp och stöd i sin roll som vårdare av en närstående. Läs mer på vardhandboken.se.