Välkomna att besöka våra utställare och att mingla med bekanta och nya kollegor. Har du frågor eller funderingar? Hör av dig till konferensen projektledare. | |||
![]() ANNELI KHAYATI anneli.khayati@kui.se 08-522 506 90 Projektledare Öppen utbildning och konferens |
KVALITET INOM FÖRSKOLAN
Rikskonferens i Stockholm 2022
Läsa, leka, lära!
- Språk, skärmar och spring i benen!
Årets förskolekonferens kommer att ha fokus på språk, lek och lärande. Språket finns med oss överallt, i läsning, lek och i vardagssituationer och redan i tidig ålder läggs grunden till språket. Ni pedagoger har därför en betydande roll i att uppmuntra till språkglädje och att tidigt erbjuda barn närhet till böcker och högläsning.
KUIs konferens inom förskola kommer i år att ge pris till årets språkinspiratör. Att ta på sig rollen som läsförebild är viktigt och hjälper till att tidigt göra barnen mer läsmedvetna och att skapa ett intresse för läsning. I förskolan finns det goda möjligheter att i litteraturen och i fantasins värld utveckla nyfikenhet för ord och berättande även för barn med olika språkliga förutsättningar.
På årets konferens inom förskola i Stockholm tar våra föreläsare upp olika vägar till språk. Genom evidensbaserad kunskap och konkreta exempel visas hur vi genom lek och i litteratur kan skapa en demokratisk och inkluderande miljö där språkliga skillnader jämnas ut.
Att ge barnen tid, rum och ro för lek och läsning är viktigt för att kunna lära.
Vi ser fram emot att träffa er alla!
Mycket bra
93%
42 av 45 fick ett mycket bra intryck av konferensen som helhet.
Program 5 oktober
Inledning av ModeratorSiv Sagerberg inleder rikskonferens kvalitet inom förskolan! | |||
![]() SIV SAGERBERG En erfaren utbildare, konsult och handledare med fokus på skolutveckling, ledarskap och barn i behov av särskilt stöd. Hon har sin bakgrund inom förskola och grundskola. |
Lek, lärande och undervisningHur kan vi utforma en verksamhet som bidrar till att barn utvecklar och upptäcker nya lekar och lekroller samtidigt som de lär sig någonting av det som ligger utanför leken? Niklas Pramling presenterar i sin föreläsning ett nytt teoretiskt perspektiv på relationen mellan lek och undervisning i förskolan, lekresponsiv undervisning (LRU). Bärande idéer förklaras och konkreta exempel från förskolan ges.
Ur föreläsningen:
| |||
![]() NIKLAS PRAMLING Niklas är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Han forskar bland annat om kommunikation i förskolan. De senaste åren har han lett ett stort forsknings- och utvecklingsprojekt om relationen mellan undervisning och lek i förskolan, finansierat av Skolforskningsinstitutet. |
Välkomna att besöka våra utställare och att mingla med bekanta och nya kollegor. Har du frågor eller funderingar? Hör av dig till konferensen projektledare. | |||
![]() ANNELI KHAYATI anneli.khayati@kui.se 08-522 506 90 Projektledare Öppen utbildning och konferens |
Hoppa, studsa, språka!Att vistas utomhus i naturen är enligt forskningen det bästa sättet att locka barn till rörelse och lek. Rörelse och fysisk aktivitet är viktigt för en god hälsa och i leken övas även barns språkutveckling och lärande. Under denna föreläsning delar personal från Pysslingens förskolor med sig av sitt arbete kring rörelse. Hur de med hjälp av naturen vävt ihop lek och fysisk aktivitet för att främja barnens språkutveckling. Konkreta exempel kommer att ges för att ta med in i förskolans verksamhet.
Ur föreläsningen:
| |||
![]() AMANDA SJÖBERG & KAJSA NYSTRÖM Amanda Sjöberg, utbildad förskollärare och specialpedagog. Arbetar idag som kvalitetsledare inom Pysslingen förskolor med en ständig drivkraft att utveckla, förändra och utforma förskolans utbildning för de barn som är i den. Kajsa Nyström arbetar som rektor inom Pysslingen Förskolor och är tillsammans med sitt ledningsteam ansvarig för tre förskolor. Under åren som rektor har hon ständigt i alla processer haft tanken om vad som blir bäst för barnen i fokus. Vårt sätt att arbeta måste grunda sig i hur vi förändrar vårt arbete för att möta varje barn och inte tvärtom. |
En kort bensträckare, med påfyllning av kaffe och mingel med bekanta och nya kollegor. Har du frågor eller funderingar? Hör av dig till konferensen projektledare. | |||
![]() ANNELI KHAYATI anneli.khayati@kui.se 08-522 506 90 Projektledare Öppen utbildning och konferens |
Om språkundervisning i skolanEn föreläsning om barns språkanvändning i förskolan och hur språkundervisning kan stödja och utmana barns (fler)språkliga utveckling och lärande.
Ur föreläsningen:
| |||
![]() POLLY BJÖRK-WILLÉN Polly är docent i pedagogiskt arbete och biträdande professor emerita vid Linköpings universitetet. Hennes forskningsintresse innefattar berättande, barns språkanvändning, etnicitet, flerspråkighet, lekspråk, och språkpolicy i förskola och hem. |
Lunchdags med tid för att besöka våra utställare och mingla med bekanta och nya kollegor. Har du frågor eller funderingar? Hör av dig till konferensen projektledare. | |||
![]() ANNELI KHAYATI anneli.khayati@kui.se 08-522 506 90 Projektledare Öppen utbildning och konferens |
Inläsningstjänst, ILT Education och Pysslingen förskolorILT Education presenterar sin app Polyglutt som på ett lustfyllt och inkluderande sätt fått många barn, även med andra modersmål och behov av stöd, att läslyssna på böcker. Pysslingen förskolor berättar om samarbetet med ILT Education och vikten av att hela förskolan har samma vision och mål kring användandet av appen. | |||
![]() ![]() POLY OCH GLUTT PYSS OCH LING |
Pysslingen förskolorHelena Mattsson från Pysslingen förskolor berättar om arbetet kring implementering av Polyglutts tjänster i deras verksamhet.
Ur föreläsningen:
| |||
![]() HELENA MATTSSON Helena har jobbat som förskollärare inom Pysslingen förskolor i snart tio år. Hon har även varit en av Pysslingens försteförskollärare under två omgångar. |
En kort bensträckare, med påfyllning av kaffe och mingel med bekanta och nya kollegor. Har du frågor eller funderingar? Hör av dig till konferensen projektledare. | |||
![]() ANNELI KHAYATI anneli.khayati@kui.se 08-522 506 90 Projektledare Öppen utbildning och konferens |
Högläsning i förskolanHögläsningen är ett viktigt redskap för att stärka barns språkutveckling. Genom högläsning ökar förståelsen för berättandet och barnet övar även sin sociala förmåga och känslan för ljud. Maria Heimer ger i sin föreläsning viktiga tips på hur högläsningen genom god planering kan bli en givande stund för alla barn.
Ur föreläsningen:
| |||
![]() Fotograf: Sanna Dolck Wall MARIA HEIMER Maria är verksam som författare, föreläsare och handledare och har tidigare arbetat som lärare, skolbibliotekarie och utvecklingspedagog i förskola och skola. Hon har skrivit flera böcker om högläsning och ingår i Förskoleforums expertpanel, där hon svarar på frågor om barnlitteratur, berättande och högläsning. |
Välkomna att besöka våra utställare och att mingla med bekanta och nya kollegor. Har du frågor eller funderingar? Hör av dig till konferensen projektledare. | |||
![]() ANNELI KHAYATI anneli.khayati@kui.se 08-522 506 90 Projektledare Öppen utbildning och konferens |
Johan AnderbladJohan Anderblad, känd från barnprogrammet Bolibompa och tidigare läsambassadör arbetar för att ge alla, oavsett bakgrund, lika möjligheter att nå litteraturen. Intresset för läsning läggs i tidig ålder och förskolans möjligheter att utjämna skillnader och skapa en demokratisk grund att stå på är unik. Under föreläsningen bjuder han på mängder av peppande råd om hur vi alla på ett enkelt sätt kan arbeta för ett mer läsande samhälle och få fler att upptäcka böckernas underbara värld!
Ur föreläsningen:
| |||
![]() JOHAN ANDERBLAD Johan var tidigare programledare i SVT:s Bolibompa men är numera barnboksförfattare på heltid. Han var utsedd av Kulturrådet till läsambassadör 2017–2019 och har därefter verkat som föreläsare, läsinspiratör och författare. Han medverkar regelbundet i TV4 Nyhetsmorgon där han sprider läslust och tipsar om böcker för alla åldrar. |
Nominerad språkinspiratör– Johan Anderblad är prisutdelare!En språkinspiratör är en person som arbetar fram olika metoder och arbetssätt som främjar språket. En person som arbetar för att utveckla språk och flerspråkighet i förskolan. Bland det viktigaste i barns liv och även avgörande för en intellektuell, känslomässig och social utveckling är att få utveckla sitt språk. Med hjälp av språket lär sig barn att förstå sig själva, sin omgivning och att sortera upplevelser. Att kunna uttrycka sig i tal och skrift är en förutsättning för att aktivt kunna delta i samhället och en demokratifråga. | |||
![]() JOHAN ANDERBLAD Johan var tidigare programledare i SVT:s Bolibompa men är numera barnboksförfattare på heltid. Han var utsedd av Kulturrådet till läsambassadör 2017–2019 och har därefter verkat som föreläsare, läsinspiratör och författare. Han medverkar regelbundet i TV4 Nyhetsmorgon där han sprider läslust och tipsar om böcker för alla åldrar. |
Avslutning av ModeratorSiv Sagerberg sammanfattar och avslutar rikskonferens kvalitet inom förskolan! | |||
![]() SIV SAGERBERG En erfaren utbildare, konsult och handledare med fokus på skolutveckling, ledarskap och barn i behov av särskilt stöd. Hon har sin bakgrund inom förskola och grundskola. |

Mia Winborg
Mia Winborg arbetar som kvalitetsledare för 4 förskolor inom Pysslingen Förskolor och har ...

Elise Sillevis Smitt
Elise Sillevis Smitt arbetar som rektor för 4 förskolor inom Pysslingen Förskolor och har ...

Paulina Gunnardo
Paulina är utbildad på masterprogrammet i psykologi, i familjebehandling med KBT, Motivera...

Cecilia Caiman
Filosofie Doktor i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet. Hon är bl.a...

Benjamin "Beppe" Singer
Benjamin, tidigare kemist, lärare och rektor, är känd för allmänheten som programledare fö...

Anna-Karin Arnald
Anna-Karin är legitimerad Logoped och driver idag Funka Mera Norden AB, som erbjuder hjälp...

Intervju med Maria Heimer
Maria pratar om vikten av högläsning och var det kan ge för goda resultat i barns utveckli...

Intervju med Niklas Pramling
Niklas berättar om hur viktigt det är att barn leker och hur de utvecklas och lär sig unde...

Intervju med Polly Björk-Willén
Polly pratar om barns språk och hur viktigt det är. Hon berättar att leken är otroligt vik...
Vad får barn att läsa?
Johan Anderblad berättar.
Varför är det så viktigt att läsa?
Johan Anderblad berättar.
Vilken var din favoritbok som barn?
Johan Anderblad berättar.
Varför högläsning är så viktigt!
Maria Heimer berättar.
Min uppfattning om konferensen som helhet
Deltagarna får gradera sin uppfattning om konferensen i sin helhet. Hur fungerade tekniken, var innehållet bra, lagom långa pauser etc.
Poängskala 1-10. 45 stycken svar.
Vad var det bästa med konferensen?
Fritext svar från några av deltagarna om vad det bästa med konferensen var. Enbart ett fåtal urval.
Föreläsarnas innehåll och engagemang
Vad tyckte deltagarna om föreläsarnas innehåll och deras engagemang under föredragen. Här graderar deltagarna varje föreläsare mellan 1-10.
Poängskala 1-10. 43 stycken svar.
BROSCHYR
Här kan du bläddra i konferensens broschyr digitalt, eller ladda ned i PDF-format.
Den digitala länken är delbar om du vill tipsa om konferensen till kollegor eller vänner i sociala medier.
#konferensforskola2022