KompetensUtvecklingsInstitutet är certifierat Vård- och omsorgscollege i många regioner i Sverige
För att få använda namnet Vård- och omsorgscollege och logotypen ska man uppfylla ett antal kvalitetskriterier och bli godkänd av föreningen Vård- och omsorgscollege. Att vi är certifierade Vård- och omsorgscollege på orterna nedan innebär att vi ingår i en certifierad samverkan som är en kvalitetsstämpel för jobb och utbildning inom vård och omsorg lokalt.
KUI är certifierat Vård- och omsorgscollege i 8 regioner och på 11 lokala orter
- Stockholms stad, Stockholmsregionen
- Linköping, region Östergötland
- Eskilstuna, region Sörmland
- Katrineholm/Flen/Vingåker, region Sörmland
- Markaryd, Västra Kronoberg, region Kronoberg
- Växjö, Östra Kronoberg, region Kronoberg
- Västerås, region Västmanland
- Håbo, region Uppsala län
- Avesta, region Dalarna
- Falun, region Dalarna
- Sydnärke, region Örebro
Om Vård- och omsorgscollege?
Vård- och omsorgscollege är ett samarbete mellan arbetsgivare, fackförbund och utbildare som arbetar för att öka intresset för utbildningar och yrken inom vård och omsorg. De utbildingar som ingår är Vård- och omsorgsprogrammet och Barn- och fritidsprogrammet socialt arbete med inriktining mot funktionsnedsatta.
Eleverna får en modern och attraktiv utbildning och den kompetens de behöver för att få jobb. Redan anställda får utveckling i sitt arbete. Certifieringen till VO-College är en kvalitetsstämpel. Det finns 20 regionala och 80 lokala college. I varje regionalt college finns en samordnare som har ett övergripande ansvar för verksamheten i sin region.
En kvalitetsstämpel
Vård- och omsorgscollege är en kvalitetsstämpel som ställer krav på arbetsliv och utbildning. För att få använda namnet och logotypen krävs ett godkännande av föreningen Vård- och omsorgscollege. Bedömningen görs utifrån sju respektive tio kvalitetskriterier på regional eller lokal nivå och resulterar i en certifiering.
Föreningen certifierar samverkan mellan arbetsliv och utbildning inom vård och omsorg. De utbildningar som ingår är ungdomsgymnasiets Vård- och omsorgsprogram samt Barn- och fritidsprogrammet socialt arbete med inriktning mot funktionsnedsättning och motsvarande utbildning för vuxenstuderande. På flera orter ingår även yrkeshögskoleutbildning.
Kvalitetskriterier
För att få kallas Vård- och omsorgscollege ska vissa kvalitetskriterier vara uppfyllda. Bedömningen görs utifrån sju respektive tio kvalitetskriterier på regional eller lokal nivå och resulterar i en certifiering. Kriterium 1 – 7 är gemensamma för regionala och lokala VO – College medan 8-10 endast gäller lokalt .
- Varför Vård- och omsorgscollege?
Vård- och omsorgscollege möter framtida kompetensutmaningar nationellt, regionalt och lokalt. Konceptet bidrar till attraktiva arbeten och utbildningar. - Samverkan
Offentliga och privata arbetsgivare, utbildningsanordnare, fackliga organisationer och myndigheter samverkar. De ingår i regionala och lokala styrgrupper där arbetsgivarna är i majoritet och är ordförande. Parterna samverkar utifrån regionala och lokala förutsättningar. I ett regionalt Vård- och omsorgscollege samverkar minst tre kommuner och ett landsting eller en region. - Utbildningsutbud
Grundläggande och kvalificerade vård- och omsorgsutbildningar på gymnasial och eftergymnasial nivå. Utbildningarna vänder sig till ungdomar, vuxna och redan anställda. Olika aktörer och utbildningsformer samverkar. - Regionalt och lokalt perspektiv
Vård- och omsorgscollege har ett regionalt och lokalt perspektiv och är en gemensam resurs i regionen. Det finns ett medvetet arbete med genusperspektiv, mångfald, marknadsföring/information och systematisk omvärldsbevakning. - Hälsoperspektivet
Hälsoperspektivet genomsyrar utbildning och arbetsliv. - Kvalitetsarbete/Uppföljning
Det finns ett systematiskt arbete för uppföljning av kvalitetskriterierna. Regional styrgrupp är ansvarig. - Avtal
Samverkansavtal mellan parterna finns på regional och lokal nivå. På regional nivå finns även avsiktsförklaring med högskola/universitet om att ingå i samverkan. - Kreativ och stimulerande lärmiljö
Kreativa lärmiljöer med modern teknik och utrustning finns som förbereder och underlättar i arbetslivet. - Lärformer och arbetssätt
I utbildningar arbetar man på ett sätt som främjar lärande i nära samverkan med arbetslivet. Det finns en växelverkan mellan teori och praktik och en flexibilitet i lärformer och kunskapsredovisning. De studerande har inflytande över sina studier och sin lärmiljö. Lärarsamverkan och ämnesintegration finns. - Lärande i arbete
Utbildade handledare finns och lärandet på arbetsplatsen är av god kvalitet.