Röst och ljudergonomi i skolan och förskolan
En nyckel till en hållbar arbetsmiljö
Röstergonomi – en del av arbetsmiljön
Röstergonomi handlar om att minska belastningen på stämbanden och skapa en miljö som främjar sund röstanvändning. För pedagoger är detta särskilt viktigt eftersom rösten används dagligen i miljöer med höga ljudnivåer. Särskilt inom förskolan är utmaningarna stora. Enligt Arbetsmiljöverket är röstrelaterade problem vanliga och mellan 2017 och 2021 anmäldes över 160 fall av arbetssjukdomar kopplade till buller bland förskollärare.
Arbetsgivaren har ett ansvar, enligt det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM), att undersöka, bedöma och åtgärda belastningsergonomiska risker i arbetsmiljön, där också röstergonomi numera ingår. Om risker finns som kan leda till röststörningar, ska dessa bedömas och en åtgärdsplan tas fram.
Faktorer som påverkar rösten
Vår arbetsställning under dagen påverkar inte bara risken för besvär i kroppen, som är vanligt vid arbete exempelvis på förskola och skola, utan även vår röst. Om du tappar din hållning påverkas också andningen och därmed förutsättningarna för stämbanden att jobba optimalt.
Stress är en annan viktig faktor som påverkar hela kroppen och även stämband och röst. Kroppens reaktion på stress är till exempel att pulsen och blodtrycket ökar, musklerna spänns och andningen blir ytligare. En spänd kropp ger en spänd röst. Höga ljudnivåer uppstår ofta från barnens röster, bullriga leksaker och dålig akustik, vilket tvingar pedagoger att tala högre än normalt och detta ökar risken för röstproblem.
Skogens ljudmiljö – en förebild
Forskning visar att vår hörsel och röst är bäst anpassade till naturens ljudmiljö. Skogens naturliga ljudreflexer, låga ljudnivåer och mjuka akustik skapar optimala förutsättningar för röstanvändning. I skogsmiljöer arbetar rösten i harmoni med omgivningen, vilket minskar belastningen på stämbanden.
Genom att efterlikna skogens ljudmiljö inomhus kan arbetsmiljön för pedagoger förbättras avsevärt. Ljudabsorberande material, som akustiktak och textilier, minskar ekon och dämpar ljudreflexer i lokalerna. Dessutom kan regelbundna utflykter till skogen ge både pedagoger och barn en möjlighet till återhämtning från buller och stress.
För en hållbar arbetsmiljö
Att arbeta med röst- och ljudergonomi handlar om att skapa en balans mellan kraven på röstanvändning och den miljö där rösten används. Genom att efterlikna skogens naturliga harmoni, förbättra inomhusmiljön och prioritera rösthälsan kan vi skapa en hållbar arbetsvardag för pedagoger. Detta leder inte bara till friskare röster utan också till en bättre lärmiljö för barnen – en miljö där både vuxna och barn kan höras och bli hörda utan att behöva höja rösten.
Strategier för en bättre ljud- och röstmiljö
För att skapa en hållbar arbetsmiljö krävs insatser på flera nivåer. Arbetsgivare har enligt arbetsmiljölagen ansvar för att identifiera och åtgärda risker kopplade till röstbelastning. Detta innefattar bland annat:
- Ljudmiljöförbättringar: Installation av akustikplattor, dämpning av bullriga leksaker och optimering av ventilationssystem.
- Utbildning i röstergonomi: Pedagoger får kunskaper och förståelse för att använda rösten skonsamt.
- Schemalagd röstvila: Planera arbetsdagen så att pedagoger får tid i tysta miljöer för återhämtning.
- Artikel skriven av Anneli Khayati och Lottie Lundin, leg. sjukgymnast.
Tips på hur du kan skydda din röst i vardagen
- Värm upp stämbanden: Enkla röstövningar på morgonen kan minska risken för skador.
- Undvik att viska: Det belastar rösten mer än att tala normalt.
- Ha en god hållning: En bra arbetsställning underlättar andningen och stödjer röstanvändningen.
- Använd tekniska hjälpmedel: Mikrofoner kan minska behovet av att tala högt vid större grupper.
- Prioritera återhämtning: Sömn, fysisk aktivitet och tid i lugna miljöer stärker både röst och välmående.