Rörelse i förskolan - Nyckeln till barns utveckling och lärande

Fysisk aktivitet spelar en central roll i förskolans verksamhet och är avgörande för barns fysiska och kognitiva utveckling. Genom att främja rörelse på ett lekfullt och lustfyllt sätt får barnen inte bara en positiv upplevelse av lärandet, utan det stärker även deras självkänsla och sociala kompetens.

Rörelsens positiva effekter på lärande

Forskning visar tydligt att regelbunden fysisk aktivitet förbättrar barns förmåga att koncentrera sig, reglera sitt nervsystem och hantera stillasittande aktiviteter. Särskilt barn som kan ha svårt att sitta still mår bra av rörelseinslag, men alla barn gynnas av en balans mellan aktivitet och vila. Rörelse stimulerar utvecklingen av motoriska färdigheter och stärker självkänslan, vilket i sin tur ökar barnets trygghet och självständighet i olika situationer.

Förskolan – en idealisk miljö för rörelse

Förskolan erbjuder en unik möjlighet att integrera rörelse i vardagen genom fri lek, utomhusaktiviteter och enkla fysiska övningar. Små, regelbundna rörelsepauser under dagen hjälper till att hålla barnen engagerade och fokuserade, samtidigt som de får möjlighet att utveckla sina motoriska färdigheter. Förskolan är också en fantastisk arena att hjälpa barn att nå WHO:s rekommendationer om tre timmars daglig fysisk aktivitet, varav en timme är pulshöjande. Idag når endast 31 procent av barnen en timmes pulshöjande aktivitet.

Ett barn klättrar och håller fast vid klätterstenar, vilket illustrerar barns motorik. Barnets koncentration och fingerfärdighet betonar utvecklingen av finmotoriska färdigheter. Den gröna bakgrunden och den blå tröjan skapar en harmonisk miljö som lyfter fram den fysiska aktiviteten. Rörelsen speglar lekfullhet och förbättring av barns motorik genom klättring.
Ett barn står vid ett fönster och tittar ut på andra lekande barn. Det verkar fundersamt och avvaktande. Inomhusmiljön är ljus och inbjudande, vilket kan stödja barnets språkutveckling genom social interaktion och observation. Att observera lekande barn kan stimulera nyfikenhet och språklig förståelse.

Motorikens betydelse för barnets utveckling

En välutvecklad motorik är en grundförutsättning för att barnen ska kunna delta aktivt i förskolans alla aktiviteter. När barn lär sig att behärska sina kroppsrörelser får de inte bara en bättre kroppsuppfattning, utan även ökad självtillit. Motorisk kontroll hjälper barnet att känna sig tryggare och mer självständigt, oavsett om det handlar om att leka på gården eller delta i organiserade aktiviteter. Forskning visar även att barn med god motorik har bättre koncentration och kognitivt tänkande. När barnet befäst sina motoriska grunder ökar inlärning och minnet blir bättre. Det finns t.o.m forskning som visar att finmotorik kan påverka språket positivt.

För barn som har svårigheter med andra färdigheter kan idrott och rörelse vara en möjlighet att uppleva framgång. Denna framgång kan stärka deras självbild och skapa en känsla av att lyckas, något som forskning också lyfter fram som avgörande för barns motivation att ta sig an andra utmaningar.

Rörelse skapar glädje och delaktighet

Alla barn, oavsett förutsättningar, mår bra av att vara fysiskt aktiva. Genom att erbjuda varierade och lekfulla rörelseaktiviteter skapas en miljö där varje barn kan känna glädje, delaktighet och framgång i sitt lärande. Rörelse kan också fungera som ett socialt verktyg, där barn lär sig samarbeta, dela och respektera varandras utrymme.

Genom att skapa en positiv och inkluderande rörelsekultur i förskolan bidrar vi till att barnen utvecklas både fysiskt, mentalt och socialt. Vi ger dem även verktyg för att lära och må bra.

- Artikel skriven av Anneli Khayati

Avdelare

Sara Wilander på träning i livet, arbetar med att främja barns motorik och rörelseglädje. Här delar hon med sig av fem praktiska tips för pedagoger och andra som arbetar med barn i förskolan:

  • Motorik ökar barns rörelse. Hjälp barnet att befästa sina grundrörelser. När barnet har god kroppskontroll är det lättare att bli intresserad av att vara fysiskt aktiv.
  • Smyg in nya vanor. Korta stunder av rörelse när barnen köar, väntar på maten eller när man har korta pauser eller i samband med samlingen. Välj enkla övningar som kortleksträning, motorikutmaningar eller någon aktiv lek.
  • Låga trösklar. Övningarna ska vara ska vara så enkla att alla klarar av det. Det skapar god stämning och bättre självförtroende. Det gör att barnen vill röra sig mer.
  • Var en god förebild. Barnen gör vad du gör. Deltar du passivt kommer barnet delta passivt. Kan du inte delta på rätt villkor, avstå hellre och gå bort från leken och låt någon annan leda.
  • Planera in rörelse. Planera för rörelse under dagen. Lekar där alla kan delta både utomhus och inomhus.

Boktips!

Fysisk aktivitet i förskolan

Förskolan är en samhällsarena som når nästan alla barn, oavsett socioekonomisk tillhörighet, och här finns därför en unik möjlighet att lägga grunden för hälsosamma vanor för fysisk aktivitet tidigt i barndomen. Detta minskar sjukdomsbördan i samhället på sikt, eftersom tidigt introducerade vanor tenderar att bestå genom livet.

Författare: Daniel Berglind

Daniel Berglind är docent i folkhälsovetenskap vid Institutionen för global folkhälsa, Karolinska Institutet och handläggare vid Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin (CES), Region Stockholm. Hans forskningsintresse rör bland annat hur strukturella förändringar i samhället kan öka fysisk aktivet på populationsnivå och hur det påverkar folkhälsan samt hur förbättrade ute- och innemiljöer på förskolor och skolor kan öka barns fysiska aktivitet. Daniel arbetar även med att utveckla digitala plattformar för att kunna mäta levnadsvanor med objektiva metoder på populationsnivå, och är en flitigt anlitad föreläsare.

Utkom 21 augusti 2023
ISBN: 9789127461802
Typ: Häftad
Sidantal: 144