KVALITET INOM FÖRSKOLA
Niklas Pramling medverkar på KompetensUtvecklingsInstitutets
Rikskonferens inom förskolan den 5 oktober 2022.
in forskning under senare år har framförallt handlat om förskolan. I den miljön är bland annat relationen mellan lek och lärande central då verksamheten har en läroplan och samtidigt en tradition av att lek är central och högt värderad. Hur relationen mellan lek och lärande kan förstås blir därför viktigt för denna verksamhet.
enom att leka samspelar barn med andra barn - och om än i mindre utsträckning även vuxna – och tillägnar sig många viktiga förmågor och kunskaper som att; kommunicera, berätta, förstå sig själv, andra och omvärlden. I leken utvecklar barnet en flexibilitet i sitt tänkande, alltså förmågan att tänka annorlunda och förändra något, att låta något bli något annat. Och inte minst är lekande ofta en källa till glädje och välmående.
a, eftersom varje lek förutsätter något av deltagaren för att kunna delta, blir val av lek viktigt. Om valet på lek till exempel faller på en populär film såsom Frost får de barn som inte sett denna film svårare att delta, då det kan vara okänt för dem hur handlingen, alltså berättelsen är, vilka roller som finns att välja mellan och hur man agerar som dem.
Vuxna kan inte heller alltid delta, men i en pedagogisk verksamhet såsom förskolan är det en uppgift för personalen att också delta i lek för att bidra till att utveckla lekar och göra dem mer inkluderande och utvecklande för alla barn. Det finns annars en risk att vissa barn återkommande hamnar utanför eller får marginaliserade, oengagerande och outvecklande roller att spela.
För inkluderingen och utvecklingen är det viktigt att vuxna också finns med i lek.
Niklas Pramling medverkar på KompetensUtvecklingsInstitutets
Rikskonferens inom förskolan den 5 oktober 2022.