Cecilia Caiman

Filosofie Doktor i naturvetenskapsämnenas didaktik

Cecilia är Filosofie Doktor i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet. Cecilia har särskilt två forskarintressen 1) lärande för hållbarhetsfrågor och 2) estetikens roll i yngre barns naturvetenskapliga lärande. Hon är bland annat verksam i ett forskningsprojekt (2019–2022) finansierat av Vetenskapsrådet där syftet är att utveckla undervisningen för hållbar utveckling i förskolan. Just nu är Cecilia också engagerad i frågor som berör barns röst i det offentliga rummet och hur de unga kan få mer inflytande i förskolan.

Ur Cecilias föreläsning:

Hur föreställer sig barnen på förskolan nyheter och vad innehåller barnens bidrag med avseende på hållbarhet. Häng med bland magiska mygglarvstårtor, innovativa maskiner och nya gröna maträtter till djur och människor!

Fig 1. Spindelmamman hoppar hopprep med alla åtta benen.

Fig 2. Spindelungarna leker i nätet, ”fast dom inte får göra så”, berättar förskolebarnen.