×
 

Patrik Andersson
- Barnskötare Elevassistent lärlingsutbildning

Patrik Andersson, 27 år från Älvsjö, hade sin truck och sina ordrar att plocka på ett lager. Han hade köpt en egen lägenhet och livet rullade på. Men arbetet blev efterhand tråkigt. Idag har han flyttat hem till sina föräldrar för att följa sin dröm – studera till barnskötare. Under vår utbildning får Patrik kunskaper om hur barn tänker och lär sig. Detta hjälper honom att skapa en bra miljö där barnen kan växa och lära sig på sitt eget sätt. Behovet av arbetskraft inom yrket finns.

Klev av trucken för att bli barnskötare

Patrik visste redan som tonåring att det var barnskötare han ville bli. Men hans föräldrar tyckte inte att det var någon bra idé så han valde istället att läsa Natur på gymnasiet med inriktning speldesign. Han provade även på att studera på högskolan till miljövetare men han tyckte att nivån var för svår, med tentor och uppsatser och allt vad det innebar, så han hoppade av.

– Det är fantastiskt att vara med barnen, mitt arbete ger mig så mycket glädje.

Blev mer och mer nyfiken på yrket

Han började istället arbeta på lager med att köra truck och plocka ordrar. Men han saknade människokontakten, det blev bara på rasterna som han pratade med andra. Han pratade hela förra våren med en kollega som hade arbetat med barn tidigare. Patrik blev mer och mer nyfiken på yrket. En dag satt de tillsammans på pendeltåget och pratade om att arbeta med barn. Då såg han en annons om en Barn- och fritidsutbildning på KompetensUtvecklingsInstitutet. Det var en fredag och sista ansökningsdag var på söndagen. Helgen spenderades med att läsa på olika skolors webbplatser, men det blev tillslut KUI han bestämde sig för. Han ville gå en utbildning som innehöll mycket praktik, och det kunde KUI erbjuda. Patrik valde lärlingsutbildning vilket innebär att han är på en praktikplats fyra dagar i veckan och i skolan en dag i veckan.

– Att gå lärlingsutbildning ger en skön mjukstart att lära sig yrket på. Det är toppen att vara ute i den faktiska verksamheten.

Han tycker även att det är roligt att dela händelser med klasskamrater och lärare då det händer mycket på praktikplatsen som han kan lära sig om. Han gillar att utbyta erfarenheter med andra som förstår hans vardag.

Charlotte Regner, lärare på Barn- och fritidsutbildningen på KompetensUtvecklingsInstitutet, tycker att just lärlingsutbildningen har många fördelar.

– Fördelarna med lärlingsutbildningen är att man får lära sig ett yrke ”genom att göra det praktiskt”. Man har samma lärare under hela utbildningen. Jag arbetar nära handledarna på arbetsplatserna och tillsammans bedömer vi eleverna på lärlingsplatserna, och utifrån det sätter jag betyg. Eleverna har ett år på sig att visa på sina kunskaper, jag lär känna eleverna väl och kan då ge tips på hur de kan visa sina kunskaper mot kunskapskraven. Alla eleverna har olika sätt att visa vad de kan och det är mitt uppdrag att hitta varje elevs lärostil.

Praktikplatsen har lett till jobb

Patrik gör sin praktik på en förskola med 15 barn i åldrarna 1-3 år. Han känner verkligen att det är barn han vill arbeta med då han tycker att det är lättare att ha överseende med barns egenheter än med vuxnas. Han tycker även att barnen ger honom så mycket kärlek och uppskattning och att hans blivande yrke förbereder honom för att själv bli förälder en dag.

Praktikplatsen har även lett till att han under julen fick jobba på förskolan. Det gav väldigt mycket tycker han så han fick vara delaktig i planering och upplägg för dagen. Nu ser Patrik fram emot att få ett jobb med barn upp till tio år. Mest för att han vill jobba med det han brinner för, men även för att då kan han flytta hemifrån igen.