×
 

Från styling till lärande

Att jobba med skapande kan se ut på många olika sätt. Karin Sandberg, 43 år, visste redan som barn och hon ville arbeta med något kreativt. Därför blev hon dekoratör och arbetade i olika butiker med att skyltning och styling av produkter. Idag får hon utlopp för sin kreativitet på ett annat sätt – hon studerar till barnskötare på KompetensUtvecklingsInstitutet där hon får skapa tillsammans med barnen.

När man börjar arbeta direkt efter gymnasiet har man hunnit arbeta halva sitt yrkesliv vid dryga 40 år. Även om man trivs kan funderingar komma upp vad man vill göra resten av sitt liv. Så var det för Karin som jobbade som dekoratör. När hennes äldsta dotter gick på fritids kom hon plötsligt på att hon ville arbeta med barn. Karin ville inte gå hem när hon hämtade sitt barn på fritids utan och ville vara där och insupa miljön. Hon tyckte att de verkade ha så roligt där och hon stannade till och med kvar ibland och gjorde pärlplattor. Idag kan hon skratta åt det då hon själv praktiserar på en förskola och vet hur man som personal gärna vill att föräldrarna ska gå hem när de har hämtat sitt barn.

Karin valde att läsa på KompetensUtvecklingsInstitutet då de erbjuder, förutom distans- och klassrumsstudier, även lärlingsutbildning. Hon är väldigt nöjd med det valet.

– Att lära sig genom verkligheten är det bästa sättet att lära sig yrket. Jag har fått ett helt års arbetslivserfarenhet under hela läsåret.

Att vara lärling innebär att hon gör praktik fyra dagar i veckan och studerar i skolan en dag i veckan. Karin valde sin praktikplats själv och praktiserar nu i en förskoleklass i Skogås där hon även bor. Hon tycker att den åldern är väldigt givande och att de har språket och de är väldigt kunskapstörstande.  Lärlingsutbildningen passar henne bra hon är van att vara ute i arbetslivet. Känslan är nästan densamma som att ha ett jobb tycker hon. Hon har haft ett rörligt jobb innan, gått, stått och rört på sig. Nu får hon göra samma sak på sin praktikplats.

Handledare på praktikplatsen

Från skolan får hon lärlingsuppgifter som hon ska genomföra på sin praktikplats, t.ex. att hålla i en samling. Därefter dokumenterar hon det och kopplar det till läroplanen då allt hon gör med barnen ska ha ett syfte. Hon har även en handledare på praktikplatsen som är med och stöttar henne. Annica Gustafsson heter hennes handledare och hon ser många fördelar med att vara med och utbilda lärlingar.

– Det är en stor fördel att de som kommer som lärling till oss i skolan inte är jätteunga utan har oftast arbetserfarenhet och brinner för det som de håller på att utbilda sig för. Hos oss ställs det höga krav på att vi ska förgå med gott exempel men också att vi som pedagoger får tid att tillsammans med eleverna reflektera på hur vi jobbar, samarbete mellan barn, pedagoger och självklart med våra lärlingar.

Annica tycker att är både roligt, spännande och väldigt lärorikt att vara handledare. Hon anser att hon har ett stort ansvar att ge sina lärlingar utmaningar, strategier och redskap så att de känner att de sedan kan använda sig av när de är klara med sin utbildning och går ut i arbetslivet. Hon vill att de ska känna sig trygga med henne som handledare och våga fråga. Och det är något Karin har tagit fasta på. Hon ställer många frågor och bollar många saker med henne. I och med att de träffas varje dag kan hon fråga närsomhelst funderingarna dyker upp.

För Karin har det nya blivande yrket inneburit ett helt annat ansvar än förut. Hon märker att barnen litar på henne. Har de problem så har de förtroende för henne att komma och prata om det som inte känns bra.

– Jag upplever att jag är en viktig vuxen för barnen. Det är meningsfullt att vara en person som finns tillhands för dem.

Och skapandet hon Karin fått fortsätta med. Varje dag gör de något kreativt, även om det kan handla om en enkel sak som att blanda färger. Men nu är fokus inte på styling utan på lärande.