×
 

UNDERSKÖTERSKA

Nationellt yrkespaket

1400
Ämne
Kurskod
Poäng
Anatomi och fysiologi 1
ANOANA01
50
-------------------------------

Kursens syfte

Undervisningen i kursen Anatomi och fysiologi 1 ska syfta till att man utvecklar grundläggande kunskaper om människokroppens uppbyggnad och funktion. Vidare ska undervisningen ge möjlighet att utveckla kunskaper om människans normala fysiska utveckling från befruktning till livets slut. Genom undervisningen ges möjlighet att utveckla kunskaper i medicinsk terminologi vilket bidrar till kommunikativ förmåga inom området.I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper om läkemedel och deras användningsområden samt förmåga att utföra enklare form av läkemedelsberäkning och att göra rimlighetsbedömningar av resultaten.

Kursens centrala innehåll

  • Grundläggande om människokroppens uppbyggnad och funktion.
  • Grundläggande medicinsk terminologi.
  • Grundläggande om läkemedel och läkemedelshantering, däribland olika administreringssätt, halveringstid, terapeutisk bredd och vanliga biverkningar.
  • Bestämmelser kring delegering och personligt ansvar för läkemedelshantering.
  • Vanliga mikroorganismer och hur de sprids.
  • Åtgärder för att förebygga smitta
Läs mer om kursen här »
Anatomi och fysiologi 2
ANOANA02
50
-------------------------------

Kursens syfte

Kursen ger dig fördjupade kunskaper om människokroppens uppbyggnad, dess funktion samt dess förmåga till exempelvis ämnesomsättning, rörelse, skydd och försvar. Du får en mer ingående förståelse kring vanliga läkemedel, deras verkan och användningsområden samt kunskap om enklare läkemedelsberäkning. Kursen ger dig också förståelse för den fysiologiska processen kring människans fortplantning.

Kursens centrala innehåll

  • Människokroppens uppbyggnad och funktion samt dess förmåga till ämnesomsättning, rörelse, retbarhet, skydd och försvar.
  • Kroppens vätske-, elektrolyt- och näringsbalans.
  • Människans utveckling från barn till äldre.
  • Den fysiologiska processen kring människans fortplantning från befruktning till förlossning.
  • Fördjupad medicinsk terminologi.
  • Vanliga läkemedel och deras verkningssätt, användningsområden och vilka biverkningar de kan ha.
  • Enklare läkemedelsberäkning samt relevansbedömning av resultatet.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller för läkemedelsanvändning.
  • Kroppens försvarssystem mot mikroorganismer och virus.
Läs mer om kursen här »
Funktions­förmåga och funktions­nedsättning 1
FUTFUN01
100
-------------------------------

Kursens syfte

I kursen får du lära dig människors fysiska, psykiska och intellektuella utveckling vid funktionsnedsättning, speciellt hos barn och unga. Du får förståelse för livsvillkor och möjligheter till utveckling utifrån samhällets stöd. Du får kunskap om vilka lagar och bestämmelser som finns inom området.

Kursens centrala innehåll

  • Barn och ungas utveckling vid funktionsnedsättning.
  • Olika funktionsnedsättningar, till exempel olika former av rörelsehinder, intellektuella funktionsnedsättningar och syn- och hörselnedsättningar samt deras konsekvenser i vardagen.
  • Identitetsutveckling och självbild vid funktionsnedsättning.
  • Livsvillkor och möjlighet till utveckling utifrån samhällets stöd och service.
  • Tillgänglighet i inre och yttre miljö.
  • Sinnesstimulering för att främja kommunikation och samspel.
  • Sexualitet och relationer.
  • Pedagogiska arbetssätt och välfärdsteknologi som främjar delaktighet och självbestämmande.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av stöd- och hjälpinsatser till den enskilde utifrån biståndsbedömning.
  • Bemötande och professionellt förhållningssätt.
  • Teamarbete och samverkan internt och externt.
  • Förebyggande arbete och rutiner för hantering av hot- och våldssituationer.
  • Historiska perspektiv över vilka normer, värderingar och synsätt som påverkat synen på funktionsnedsättning.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland FN:s konvention om barnets rättigheter och FN:s-konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning samt de intentioner som finns bakom lagarna.
Läs mer om kursen här »
Funktions­förmåga och funktions­nedsättning 2
FUTFUN02
100
-------------------------------

Kursens syfte

Den här kursen ger dig kunskap om bland annat neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, däribland autism, ADHD och ADD, dess livsvillkor och konsekvenser i den dagliga livsföringen. Du lär dig även om pedagogiska arbetssätt, metoder och förhållningssätt som främjar individens självbestämmande och möjlighet till utveckling, till exempel genom lågaffektivt hjälpmedel som är relevanta för uppgiften. bemötande, cirkulärt tänkande, delaktighetsmodellen och empowerment.

Kursens centrala innehåll

  • Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, däribland autism, ADHD och ADD, dess livsvillkor och konsekvenser i den dagliga livsföringen.
  • Förvärvad hjärnskada och dess konsekvenser i den dagliga livsföringen.
  • Utanförskap i samband med funktionsnedsättning.
  • Kunskaper om olika specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt.
  • Olika verksamheter, till exempel särskola, andra anpassade utbildningar och daglig verksamhet.
  • Stöd- och hjälpinsatser inom området funktionsnedsättning. Insatser enligt LSS, Individuell plan och god man för att underlätta människors möjligheter till ett aktivt deltagande i samhället.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av stöd- och hjälpinsatser till den enskilde.
  • Pedagogiska arbetssätt, metoder och förhållningssätt som främjar individens självbestämmande och möjlighet till utveckling, till exempel genom lågaffektivt hjälpmedel som är relevanta för uppgiften.bemötande, cirkulärt tänkande, delaktighetsmodellen och empowerment.
  • Metoder för reflektion över egna och arbetslagets arbetsmetoder för att utveckla ett individanpassat arbetssätt.
Läs mer om kursen här »
Gerontologi och geriatrik
GERGER0
100
-------------------------------

Kursens syfte

I kursen om Gerontologi och geriatrik lär du dig om den åldrande människans behov ur ett socialt, kulturellt, mångkulturellt och existentiellt perspektiv för sinnesstimulans och livskvalitet. Du får kunskaper om förebyggande av vårdskador genom att kartlägga och åtgärda risker för bland annat undernäring, fallolyckor, trycksår och bristande munhälsa hos äldre.

Kursens centrala innehåll

  • Det normala åldrandet samt fysiska, psykiska, sociala, kulturella och existentiella perspektiv på åldrandet.
  • Insatser och verksamheter inom äldreomsorg.
  • Geriatriska, äldrepsykiatriska och vanliga sjukdomar och tillstånd samt läkemedelsanvändning hos äldre.
  • Demenssjukdomar, deras olika faser och utredningar. Kartläggning och individuell bemötandeplan, utifrån BPSD, beteendemässiga och psykiska symptom vid demens.
  • Äldre multisjuka.
  • Förebyggande av vårdskador genom att kartlägga och åtgärda risker för bland annat undernäring, fallolyckor, trycksår och bristande munhälsa hos äldre.
  • Den åldrande människans behov ur ett socialt, kulturellt, mångkulturellt och existentiellt perspektiv för sinnesstimulans och livskvalitet.
  • Åldrande och sexualitet.
  • Kost, näringsbehov och nutrition vid åldrande.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av stöd- och hjälpinsatser till den enskilde.
  • Vikten av rehabilitering, funktionsbevarande omsorg och fysisk aktivitet för äldres
  • välbefinnande.
  • Palliativ vård och omsorg utifrån olika trossamfunds syn och ceremonier kring omhändertagande vid livet slutskede.
  • Kognitiva hjälpmedel vid demenssjukdom och andra äldrepsykiatriska och geriatriska tillstånd.
  • Bemötande och professionellt förhållningssätt med utgångspunkt i socialtjänstens värdegrund för omsorg om äldre.
  • Samarbete med anhöriga för ökad delaktighet i form av närståendestöd, teamarbete och olika frivilligorganisationer.
Läs mer om kursen här »
Hälso- och sjukvård 1
HAOHAL01
100
-------------------------------

Kursens syfte

I den här kursen får du kunskap om frisk- och riskfaktorer och deras påverkan på människors hälsa och livskvalitet, däribland motion, rekreation och kost, samt droger och stress. Du lär dig även om hälso- och sjukvård samt medicinska åtgärder som kan utföras på vårdinrättning eller i hemmet. Du får också lära dig om system och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.

Kursens centrala innehåll

  • Folkhälsoarbete och hur det kan bedrivas på individ-, grupp- och samhällsnivå.
  • Frisk- och riskfaktorer och deras påverkan på människors hälsa och livskvalitet, däribland motion, rekreation och kost, samt droger och stress.
  • Hälso- och sjukvård samt medicinska åtgärder som kan utföras på vårdinrättning eller i hemmet.
  • Etiska frågeställningar inom hälso- och sjukvård.
  • Människors reaktioner i kris och hur de kan hanteras.
  • Medicintekniska uppgifter som, enligt lagar och andra bestämmelser, inte kräver formell kompetens, däribland blodprovstagning och sårvård.
  • Riskfaktorer för trycksår och åtgärder för att förhindra eller minimera risken för trycksår.
  • Rehabilitering, habilitering och egenvård enligt vårdplanering på vårdinrättning eller i hemmet.
  • Uppmärksammande och rapportering av förändringar i människors hälsotillstånd.
  • System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.
  • Vårdplanering, dess syfte och innehåll.
  • It som hjälpmedel inom hälso- och sjukvård.
  • Medicinteknisk och annan utrustning.
  • Bemötande och kommunikation med hänsyn till individ och kultur.
  • Personcentrerad vård och interprofessionella samarbeten.
  • Första hjälpen vid skador och akuta sjukdomar.
  • Vuxen-HLR (Hjärt-lungräddning) med larm, åtgärder vid luftvägsstopp, stabilt sidoläge.
Läs mer om kursen här »
Hälso- och sjukvård 2
HAOHAL02
100
-------------------------------

Kursens syfte

kursen om Hälso- och sjukvård 2 får du lära dig om bland annat symtomlindring vid illamående, kramper, andnöd, oro och ångest. Du får kunskap om smärta samt farmakologisk och annan smärtbehandling. Du lär dig om betydelsen av bemötande samt kommunikation och samarbete i krissituationer med respekt för individ och kultur. Du får även kunskap om etiska frågeställningar i samband med akuta och andra sjukdomar och rätten till en värdig död.

Kursens centrala innehåll

  • Vård- och omsorgsåtgärder samt medicinska åtgärder vid akuta och andra sjukdomar.
  • Smärta samt farmakologisk och annan smärtbehandling.
  • Etiska frågeställningar i samband med akuta och andra sjukdomar och rätten till en värdig död.
  • Kriser, existentiella frågor, reaktioner och psykosocialt stöd.
  • Hantering av dränage, stomi, kvarliggande respektive intermittent kateter.
  • Assistans vid undersökning och behandling.
  • Pre- och postoperativ vård.
  • Energi-, närings- och vätskebehov vid sjukdom.
  • Vårdplanering, dess syfte, innehåll och genomförande.
  • Symtomlindring vid illamående, kramper, andnöd, oro och ångest.
  • Utvärdering, rapportering och dokumentation av gjorda insatser.
  • Medicinteknisk utrustning.
  • Mobilisering, dess betydelse och effekter samt åtgärder som minskar risken för komplikationer.
  • Betydelsen av bemötande samt kommunikation och samarbete i krissituationer med respekt för individ och kultur.
  • Barn-HLR och S-HLR vuxen.
Läs mer om kursen här »
Omvårdnad 1
OMVOMV01
100
-------------------------------

Kursens syfte

I denna kurs kommer vi att dyka in i en mångfald av ämnen som är centrala för omvårdnadsarbete och vård- och omsorgsbranschen. Vi utforskar bl.a. vanliga sjukdomstillstånd, såsom diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, stroke och epilepsi, för att förstå deras påverkan på individens välbefinnande och behov av omvårdnad. Kursen Omvårdnad 1 går även igenom centrala begrepp inom omvårdnad och undersöker hur dessa tillämpas i praktiken när det gäller att tillhandahålla säker, respektfull och individanpassad vård. Vi kommer att fokusera på omvårdnad vid olika sjukdomstillstånd med särskild hänsyn till patientsäkerhet, självbestämmande och integritet. Vidare kommer vi att utforska olika aspekter av personlig vård, inklusive hygien, kost och vätskeintag, måltidssituation, vila och sömn, samt hur man hanterar komplikationer vid långvarigt sängläge. Vi kommer också att titta på nutritionslära och hur man skapar en stimulerande matsituation för patienterna.

Kursens centrala innehåll

  • punkt 1
  • punkt 2
  • Vanliga sjukdomstillstånd, däribland diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, stroke och epilepsi.
  • Centrala begrepp inom omvårdnad.
  • Omvårdnad vid de vanligaste sjukdomstillstånden med hänsyn tagen till patientsäkerhet, självbestämmande och integritet.
  • Personlig vård, däribland personlig hygien, munvård, kost och vätska, måltidssituation, vila och sömn, elimination, inkontinens och klädsel samt komplikationer vid långvarigt sängläge.
  • Nutritionslära och stimulerad matsituation.
  • Observation, värdering och prioritering utifrån fysiska och psykiska tillstånd samt dokumentation och rapportering av gjorda observationer och insatser.
  • Etiska frågeställningar och etiskt förhållningssätt i vård- och omsorgsarbetet.
  • Basala hygienrutiner vid vård- och omsorgsarbete.
  • Omvårdnad vid livets slutskede, smärtlindring och omhändertagande efter döden.
  • Medicintekniska och andra hjälpmedel.
  • Datoranvändning och säker informationshantering kopplade till specifika it-tillämpningar i vård- och omsorgsarbete.
  • Kommunikation, bemötande, förhållningssätt och sinnesstimulering.
  • Personcentrerad vård, teamarbete och interprofessionella samarbeten.
  • Arbete utifrån biståndsbedömning eller vårdplanering med hänsyn till den enskildes behov och förutsättningar.
  • Den historiska utvecklingen inom verksamhetsområdet.
  • Den fysiska och psykiska arbetsmiljöns betydelse för hälsa och egen säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
  • Arbetsställningar och förflyttningar.
  • Ergonomiska verktyg, deras funktion och underhåll.
  • Hälso- och sjukvårdslagen, patientsäkerhetslagen och Lex Maria samt andra relevanta lagar inom området.
  • Arbetsuppgifter som kräver delegering.
  • Sekretess i vård- och omsorgsarbete.
Läs mer om kursen här »
Omvårdnad 2
OMVOMV02
100
-------------------------------

Kursens syfte

I denna kurs kommer vi att utforska en mängd olika sjukdomstillstånd som påverkar människors hälsa och välbefinnande. Vi kommer att undersöka olika sjukdomskategorier, inklusive infektionssjukdomar, sjukdomar relaterade till andningsorganen och magtarmkanalen, samt skallskador, frakturer och sjukdomar i nervsystemet. Genom att förstå uppkomsten av dessa sjukdomstillstånd, olika förklaringsmodeller och riskfaktorer, kommer vi att få en djupare insikt i hur vi kan förebygga och behandla dem. Vidare kommer vi att diskutera omvårdnad och medverkan vid behandling av sjukdomstillstånd med hänsyn till patientsäkerhet, självbestämmande och integritet, samt hantera avvikelser och genomföra rehabiliterings- och habiliteringsinsatser. Vi kommer också att titta på olika medicintekniska uppgifter och hur de delegeras, samt observera, värdera och dokumentera patienters tillstånd och behov.

Kursens centrala innehåll

  • Sjukdomstillstånd, däribland infektionssjukdomar, andningsorganens sjukdomar, magtarmkanalens sjukdomar, skallskador, frakturer och nervsystemets sjukdomar.
  • Uppkomst av sjukdomstillstånd, olika förklaringsmodeller och riskfaktorer.
  • punkt 1
  • Undersökningsmetoder och behandlingar.
  • Omvårdnadsprocessen samt teorier inom omvårdnad.
  • Omvårdnad och medverkan vid behandling av sjukdomstillstånd med hänsyn tagen till Sjukdomstillstånd, däribland infektionssjukdomar, andningsorganens sjukdomar, magpatientsäkerhet, självbestämmande och integritet.
  • Avvikelsehantering.
  • Rehabilitering och habilitering samt pedagogiskt förhållningssätt.
  • Medicintekniska uppgifter, däribland blodtrycks- och pulskontroller, temperaturmätning, urinprov och enklare såromläggning.
  • Hälso- och sjukvårdsuppgifter som sondmatning och sugning av övre luftvägar, insulingivning och katetrisering samt hur dessa uppgifter delegeras.
  • Observationer, värderingar, prioriteringar utifrån fysiska och psykiska tillstånd samt dokumentation och rapportering av gjorda observationer och insatser.
  • Normalt och onormalt ätbeteende.
  • Samspelet mellan it och människan.
  • It inom informationsöverföring och dokumentation samt medicintekniska informationsdatasystem.
  • Kommunikation, bemötande, förhållningssätt och samarbete.
  • Arbete utifrån biståndsbedömning eller vårdplanering med hänsyn till den enskildes behov och förutsättningar.
  • Hälso- och sjukvårdens organisation.
  • Tekniker för ergonomiskt och säkert utfört arbete i olika situationer samt riskanalys och konsekvenser då rätt respektive felaktig teknik används.
Läs mer om kursen här »
Psykiatri 1
PSYPSY01
100
-------------------------------

Kursens syfte

I kursen kommer vi att behandla olika aspekter av psykisk hälsa och sjukdom, inklusive vanliga psykiska sjukdomar, deras diagnostik, behandling och omvårdnad. Vi kommer också att diskutera frisk- och riskfaktorer för psykisk ohälsa, hantering av stigmatisering samt kriser och krishantering. Vidare kommer vi att fokusera på personcentrerad vård, samarbete och kommunikation med patienter och anhöriga, samt lagar och förhållningssätt inom psykiatrisk vård.

Kursens centrala innehåll

  • Vanligt förekommande psykiska sjukdomar, däribland stressrelaterade sjukdomar, depression, ätstörningar, ångesttillstånd hos äldre och yngre, posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) och deras prevention, diagnostik, behandling, omvårdnad och återhämtning.
  • Frisk- och riskfaktorer samt förklaringsmodeller till hur psykisk ohälsa uppstår utifrån evidensbaserad kunskap.
  • Synen på psykisk hälsa och ohälsa samt hur stigmatisering uppstår och hur den kan hanteras.
  • Kriser och krishantering
  • Omsorgsprocessens olika steg och innehåll med planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av stöd- och hjälpinsatser till den enskilde.
  • Personcentrerad vård, teamarbete och interprofessionella samarbeten.
  • Psykiatrins möjligheter till stöd i form av resurspersoner, olika boenden och boendestödsverksamheter samt betydelsen av sysselsättning.
  • Kommunikation, samarbete och samverkan med patienter, brukare, anhöriga samt övriga samarbetspartners.
  • Riktlinjer och förhållningssätt utifrån brukarens behov och rätten till självbestämmande, integritet och relationer vid arbete i brukarens hemmiljö.
  • Bemötande och förhållningssätt inom psykiatrisk vård och i brukarens hemmiljö utifrån evidensbaserade metoder.
  • Psykiatrins historiska utveckling vad gäller kunskap, människosyn och organisation.
  • Lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten såsom hälso- och sjukvårdslagen och lagen om psykiatrisk tvångsvård.
Läs mer om kursen här »
Psykiatri 2
PSYPSK02
100
-------------------------------

Kursens syfte

I denna kurs kommer vi att behandla en mängd olika ämnen inom psykisk hälsa och vård. Vi kommer att utforska olika psykiska sjukdomar, deras orsaker, symtom, behandling och förebyggande åtgärder. Vidare kommer vi att diskutera samsjuklighet, samarbete med anhöriga, läkemedelsbehandling och suicidprevention. Vi kommer också att undersöka olika former av terapi, stödverksamheter för barn med föräldrar som har psykiska funktionsnedsättningar eller missbruksproblem, samt olika samtalsmetoder.

Kursens centrala innehåll

  • Psykiska sjukdomar, däribland psykoser, bipolärt syndrom, missbruk, emotionell instabil personlighetsstörning, självskadebeteenden och de funktionsnedsättningar som följer, deras orsaker, symtom, skattningsinstrument, behandling, vård och omsorg, omvårdnad samt vikten av prevention och återhämtning.
  • Samsjuklighet, bruk och missbruk vid psykisk ohälsa utifrån ett individperspektiv.
  • Hur olika faktorer, däribland individens fysiska, psykosociala, socioekonomiska förutsättningar och könstillhörighet påverkar människors hälsa och ohälsa.
  • Former för samverkan och delaktighet mellan brukare och olika huvudmän med hjälp av samordnad individuell plan samt samverkan med anhöriga.
  • Bedömning av behov, planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av socialt omsorgs- och omvårdnadsarbete vid vanliga psykiska sjukdomstillstånd.
  • Läkemedelsbehandling.
  • Suicidprevention.
  • Olika behandlingsformer vid psykiska sjukdomstillstånd, däribland kognitiv och dialektisk beteendeterapi samt andra evidensbaserade metoder, till exempel social färdighetsträning för ett självständigt liv.
  • Internetbaserad behandling.
  • Vård och stödsamordnad insats för personer med psykisk sjukdom.
  • Stödverksamheter till barn med föräldrar som har en psykisk funktionsnedsättning eller en missbruksproblematik.
  • Olika samtalsmetoder i form av praktiska övningar och samtal, däribland motiverande samtal med öppna frågor, reflektioner och sammanfattningar, individuellt och i grupp utifrån frivilligt deltagande och utifrån tvångssituationer.
Läs mer om kursen här »
Psykologi 1
PSKPSY01
50
-------------------------------

Kursens syfte

Kursen ger grundläggande kunskaper om psykologiska vetenskapens framväxt och olika synsätt inom psykologin. Hur verklighetsuppfattning och självbild påverkas och formas, psykisk hälsa och ohälsa med betoning på stress och kriser. Kursen strävar också efter att ge en bred förståelse för psykologins evolution och de olika teoretiska perspektiv som har bidragit till dess utveckling genom historien.

Kursens centrala innehåll

  • Psykologins historiska framväxt. I samband med det behandlas psykoanalysens och behaviorismens tidiga förklaringar av mänskliga beteenden, känslor och tankar.
  • Kognitionspsykologi och dess tillämpningar: hur människan uppfattar och förstår sin omvärld och sig själv. I samband med det behandlas hur hjärnan tar emot och bearbetar information.
  • Biologisk psykologi och dess tillämpningar: hur människan förstås utifrån fysiska förklaringar av tänkande, känslor och beteende.
  • Socialpsykologi och dess tillämpningar: hur människan påverkas och formas tillsammans med andra utifrån de grupper och organisationer hon eller han tillhör.
  • Verklighetsuppfattningar och självbilder. Hur de påverkas och formas.
  • Psykisk hälsa och ohälsa med betoning på stress och stresshantering samt kriser och krishantering.
Läs mer om kursen här »
Samhälls­kunskap 1a1
SAMSAM01a1
50
-------------------------------

Kursens syfte

Kursen samhällskunskap 1a1 ger eleverna en grundläggande förståelse för människors livsvillkor och uppmuntrar till en bredare och djupare reflektion kring olika samhällsfrågor. Genom att utforska ämnen som demokrati och de mänskliga rättigheterna, såväl som individuella rättigheter, strävar kursen efter att rusta eleverna med en nyanserad förståelse för det samhälle de lever i.

Kursens centrala innehåll

  • Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån olika demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. Mediers innehåll och nyhetsvärdering i samband med frågor om demokrati och politik.
  • De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter.
  • Folkrätten i väpnade konflikter. Den internationella humanitära rätten och skyddet för civila i väpnade konflikter.
  • Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Arbetsmarknadens sätt att fungera, anställningsvillkor.
  • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
  • Privatekonomi. Hushållets inkomster, utgifter, tillgångar och skulder. Konsumenträtt samt konsumtion i förhållande till behov och resurser. Hur privatekonomin påverkas av samhällsekonomiska förändringar.
  • Metoder för att kritiskt bearbeta information, till exempel källkritik.
  • Presentation i olika former och med olika tekniker med betoning på det skriftliga och muntliga, till exempel debatter och debattartiklar.
Läs mer om kursen här »
Social omsorg 1
SOASOC01
100
-------------------------------

Kursens syfte

I kursen Social omsorg 1 kommer du att fördjupa din förståelse för människans livsvillkor genom att utforska olika aspekter av socialt arbete och omsorg. Genom att analysera samhällsstrukturer och socioekonomiska faktorer kommer du att få insikter i hur dessa påverkar individens livssituation och välbefinnande. Vidare kommer du att lära dig om de olika sociala och aktiverande uppgifter som ingår i yrkesrollen inom social omsorg, med fokus på att främja självständighet, empowerment och delaktighet för klienter och brukare.

Kursens centrala innehåll

  • Olika livsvillkors påverkan på människors livskvalitet, lycka och syn på det goda livet.
  • Centrala begrepp och perspektiv inom social omsorg.
  • Sociala och aktiverande uppgifter i form av daglig aktivering, samtal, kontaktskapande och relationsbyggande.
  • Personnära omsorg.
  • Rehabilitering samt habilitering som kan utföras i hemmet.
  • Serviceuppgifter.
  • Administrativa uppgifter samt teknisk och digital utrustning för informationsteknik inom social omsorg.
  • Kommunikationens grunder i mellanmänskliga relationer.
  • Bemötande, relationer och professionalism inom social omsorg.
  • Etiska begrepp och etiskt förhållningssätt.
  • Den historiska utvecklingen inom social omsorg och socialt arbete.
  • Lagar och andra bestämmelser samt dess intentioner inom social omsorg.
  • Anmälningsplikten.
  • Systematiskt arbetsmiljöarbete och dess lagstiftning såsom systematiskt brandskyddsarbete (SBA), tillbud och arbetsskadeanmälan.
Läs mer om kursen här »
Social omsorg 2
SOASOC02
100
-------------------------------

Kursens syfte

I kursen Social omsorg 2 kommer du att fördjupa din förståelse för socialtjänstens viktiga roll i att implementera förebyggande åtgärder för att adressera och förebygga sociala problem och kriser innan de eskalerar. Genom att analysera olika strategier och metoder för förebyggande arbete kommer du att utveckla förmågan att identifiera riskfaktorer och resurser inom samhället för att stödja utsatta grupper och individer. Kursen kommer även att behandla sociala och kulturella perspektiv inom social omsorg, där du kommer att få insikter i hur kulturella och sociala normer påverkar individers livsvillkor och möjligheter till stöd och hjälp. Genom att reflektera över din egen kulturella förståelse och fördomar kommer du att utveckla en ökad medvetenhet om hur du kan erbjuda en mer kultursensitiv och inkluderande omsorg.

Kursens centrala innehåll

  • Socialtjänstens förebyggande åtgärder och insatser utifrån ett familjeperspektiv.
  • Barns förutsättningar och behov samt föräldrars omsorgsförmåga.
  • Olika boendeformer samt sysselsättning och arbete som ett led till ökade möjligheter till stöd för målgrupperna.
  • Sociala och kulturella perspektiv på människan och deras konsekvenser och möjliga lösningar.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av genomförda insatser utifrån biståndsbedömning.
  • Internetbaserade funktioner för rådgivning, hälsoinformation, och stödnätverk.
  • Personcentrerad vård, teamarbete och interprofessionella samarbeten, till exempel samordnad individuell plan och frivilliga organisationer.
  • Bemötande utifrån ett etiskt förhållningssätt.
  • Etiska begrepp, resonemangsmodeller och värdekonflikter och förhållningssätt inom social omsorg och socialtjänst.
  • Brukares behov och önskningar samt helhetssyn inom social omsorg.
Läs mer om kursen här »
Vård och omsorg specialisering
VADVAD00S
100
-------------------------------

Kursens syfte

En specialisering inom vård och omsorg kan ske inom ett flertal olika kunskapsområden, till exempel inom funktionshinderområdet, gerontologi, hälso- och sjukvård, omvårdnad, social omsorg eller psykiatri.

Kursens centrala innehåll

  • Bedömning av hälsotillstånd och förebyggande av ohälsa.
  • Bevarande eller förbättrande av funktionsförmåga.
  • Planering, genomförande och dokumentation av arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt.
  • Anpassning av den dagliga vården och omsorgen utifrån aktuellt hälsotillstånd.
  • Förebyggande av skador och olyckor för brukare, patienter och personal.
  • Etiska frågeställningar inom valt kunskapsområde.
  • Hygienrutiner vid vård- och omsorgsarbete
  • Ergonomiska arbetsmetoder utifrån valt kunskapsområde.
  • Metoder för samtal och kommunikation med patienter, brukare och närstående inom valt kunskapsområde.
  • Samarbete med andra yrkesgrupper för ökad vård- och omsorgskvalitet inom valt kunskapsområde.
  • Analys och förslag på problemlösning i det systematiska kvalitetsarbetet inom valt kunskapsområde.
  • Lagar och andra bestämmelser som påverkar arbetet inom valt kunskapsområde.
Läs mer om kursen här »

Välj språkkurs

200
Ämne
Kurskod
Poäng
Svenska 1
SVESVE01
100
-------------------------------

Kursens syfte

I kursen Svenska 1 kommer du att få en grundläggande men ändå omfattande förståelse för det svenska språket och dess användning i både talad och skriftlig form. Du kommer att utveckla dina färdigheter i muntlig och skriftlig framställning genom praktiska övningar och övningar som fokuserar på att kommunicera klart och effektivt i olika sammanhang. En betydande del av kursen Svenska 1 kommer att ägnas åt att utveckla din argumentationsteknik, där du kommer att lära dig att formulera och stödja åsikter och argument på ett övertygande sätt. Genom att analysera olika texter och argument kommer du att utveckla förmågan att kritiskt granska och bedöma information och resonemang.Du kommer också att utforska skönlitteraturen och lära dig att analysera och tolka olika litterära verk. Genom att studera berättarteknik och språkliga stilgrepp kommer du att förstå hur författare skapar berättelser och karaktärer och hur du kan tolka och tolka dessa texter på ett djupare plan.Dessutom kommer du att bekanta dig med grundläggande språkliga begrepp och språklig variation i talat och skrivet språk. Genom att analysera olika texter och sammanhang kommer du att få insikter i hur språket används på olika sätt beroende på situation och syfte.

Kursens centrala innehåll

  • Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd för muntlig framställning. Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen.
  • Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. Språkriktighet, dvs. vilka språkliga egenskaper och textegenskaper i övrigt som en text bör ha för att fungera väl i sitt sammanhang.
  • Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text.
  • Grunderna i den retoriska arbetsprocessen.
  • Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande källkritik.
  • Skönlitteratur, författad av såväl kvinnor som män, från olika tider och kulturer.
  • Centrala motiv, berättarteknik och vanliga stildrag i fiktivt berättande, till exempel i skönlitteratur och teater samt i film och andra medier.
  • Grundläggande språkliga begrepp som behövs för att på ett metodiskt och strukturerat sätt tala om och analysera språk och språklig variation samt diskutera språkriktighetsfrågor.
  • Dialekter och språklig variation i talat och skrivet språk som hänger samman med till exempel ålder, kön och social bakgrund. Skillnader mellan formellt och informellt språkbruk samt attityder till olika former av språklig variation.
Läs mer om kursen här »
Svenska som andraspråk 1
SVASVA01
100
-------------------------------

Kursens syfte

I kursen Svenska som andraspråk 1 kommer du att få en grundläggande men ändå omfattande förståelse för det svenska språket som ett andraspråk. Du kommer att utveckla dina färdigheter i muntlig presentation och berättande genom praktiska övningar och övningar som fokuserar på att kommunicera på svenska i olika sammanhang. En viktig del av kursen Svenska som andraspråk 1 är att lära dig strategier för att skriva olika typer av texter på svenska. Du kommer att få verktyg och tekniker för att formulera tankar och idéer i skrift och för att strukturera och organisera dina texter på ett tydligt och sammanhängande sätt.Du kommer också att arbeta med att bygga upp ditt ordförråd på svenska genom läsning och samtal. Genom att studera olika texter och diskutera deras innehåll och budskap kommer du att öka din förståelse för det svenska språket och utveckla din förmåga att kommunicera på svenska.

Kursens centrala innehåll

  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal och diskussioner. Deltagande i samtal och diskussioner, där språk, innehåll och disposition anpassats till ämne, syfte, situation och mottagare, och där argument används för att tydliggöra egna åsikter och bemöta andras argument. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar.
  • Skriftlig framställning av texter för kommunikation och reflektion. Strategier för att skriva olika typer av texter som är anpassade efter ämne, syfte, situation och mottagare. Användning av digitala verktyg för textbearbetning samt för respons på och samarbete när det gäller texter. Textuppbyggnad, textmönster och språkliga drag i framför allt berättande, beskrivande och argumenterande texter. Referat- och citatteknik samt hänvisningar till olika källor. Frågor om upphovsrätt och integritet vid digital publicering.
  • Svenska språkets ordförråd och struktur i olika kommunikationssituationer.
  • Läsning av och samtal om texter som används i vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv.
  • Läsning av och samtal om modern skönlitteratur författad av såväl kvinnor som män som ger inblick i olika kulturer, allmänmänskliga teman och svenska referensramar.
  • Språklig variation i Sverige och i det svenska språket, med tonvikt på hur språkvariationen hänger samman med till exempel ursprung och bostadsort, ålder, kön och social bakgrund. Attityder till språklig variation. Digitaliseringens inverkan på språk och språkbruk. Skillnader mellan formellt och informellt språkbruk samt talat och skrivet språk.
  • Jämförelse mellan svenska språket och elevens modersmål.
  • Reflektion över språkinlärning, med tonvikt på hur muntliga situationer och texter kan användas för att bygga upp ordförrådet och utveckla språket.
Läs mer om kursen här »
Summa 1600

UNDERSKÖTERSKA MED SVENSKA SOM ANDRASPRÅK

Poängplan

1760
Ämne
Kurskod
Poäng
Anatomi och fysiologi 1
ANOANA01
50
Anatomi och fysiologi 2
ANOANA02
50
Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1
FUTFUN01
100
Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 2
FUTFUN02
100
Gerontologi och geriatrik
GERGER0
100
Hälso- och sjukvård 1
HAOHAL01
100
Hälso- och sjukvård 2
HAOHAL02
100
Introduktion KOMBO VO
KGYORI11C32
210
Yrkessvenska USKVK22
KGYORI11F13
200
Omvårdnad 1
OMVOMV01
100
Omvårdnad 2
OMVOMV02
100
Psykologi 1
PSKPSY01
50
Psykiatri 2
PSYPSK02
100
Psykiatri 1
PSYPSY01
100
Social omsorg 1
SOASOC01
100
Social omsorg 2
SOASOC02
100
Vård och omsorg - specialisering
VADVAD00S
100
Summa 1760

VÅRDBITRÄDE

Nationellt yrkespaket

700
Ämne
Kurskod
Poäng
Anatomi och fysiologi 1
ANOANA01
50
Funktions­förmåga och funktions­nedsättning 1
FUTFUN01
100
Gerontologi och geriatrik
GERGER0
100
Hälso- och sjukvård 1
HAOHAL01
100
Omvårdnad 1
OMVOMV01
100
Psykiatri 1
PSYPSY01
100
Psykologi 1
PSKPSY01
50
Social omsorg 1
SOASOC01
100

Välj språkkurs

200
Ämne
Kurskod
Poäng
Svenska 1
SVESVE01
100
Svenska som andraspråk 1
SVASVA01
100
Summa 900

BARNSKÖTARE ELEVASSISTENT

BASKURSER

900
Ämne
Kurskod
Poäng
Etnicitet och kulturmöten
SOIETN0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Den här kursen ger dig kunskaper om svenska kulturer och kulturmöten i ett globaliserat och mångkulturellt samhälle. Du får även kunskap om innebörden i begreppen kultur, etnicitet, nationalitet och religion.
Kursen om Etnicitet och kulturmöten lär dig bland annat om aktuella företeelser i dagens mångkulturella samhälle och du får kunskap om svensk samhällsdebatt om integrations- och segregationsfrågor. Du lär dig om politiska beslut och ställningstaganden i samband med migration.

Kursens centrala innehåll

  • Svenska kulturer och kulturmöten i ett globaliserat och mångkulturellt samhälle.
  • Innebörden i begreppen kultur, etnicitet, nationalitet och religion.
  • Migration, dess bakgrund och konsekvenser för människors levnadsförhållanden och delaktighet i samhället.
  • Politiska beslut och ställningstaganden i samband med migration.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Aktuella företeelser i dagens mångkulturella samhälle och svensk samhällsdebatt om integrations- och segregationsfrågor.
Läs mer om kursen här »
Grundläggande vård och omsorg
GRUGRD0
100
-------------------------------

Kursens syfte

I den här kursen får du kunskap om grundläggande anatomi och fysiologi samt innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas. Du lär dig även om hjärt-lungräddning med defibrillering samt första hjälpen vid skada och akut sjukdom.
I kursen Grundläggande vård och omsorg lär du dig om bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik i samband med arbetet med grundläggande vård och omsorg. Du får även kunskap om funktionella kroppshållningar. Innebörden och betydelsen av att arbeta ergonomiskt. Förutsättningar för funktionella kroppshållningar.

Kursens centrala innehåll

  • Grundläggande anatomi och fysiologi.
  • Vanligt förekommande sjukdomar och åtgärder vid dem.
  • Innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas.
  • Hjärt-lungräddning med defibrillering samt första hjälpen vid skada och akut sjukdom.
  • Användning och hantering av vanligt förekommande läkemedel. Läkemedlens biverkningar.
  • Bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik i samband med arbetet med grundläggande vård och omsorg.
  • Funktionella kroppshållningar. Innebörden och betydelsen av att arbeta ergonomiskt. Förutsättningar för funktionella kroppshållningar.
  • Hjärt-lungräddning med defibrillering samt första hjälpen vid skada och akut sjukdom.
Läs mer om kursen här »
Hälsopedagogik
HALHAL0
100
-------------------------------

Kursens syfte

I den här kursen får du kunskap om människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljöperspektiv, historiskt perspektiv och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter. Du får också kunskaper om olika former av folkhälsoarbete och hälsofrämjande arbetssätt på individ-, grupp- och samhällsnivå.
Kursen om Hälsopedagogik lär dig om frisk- och riskfaktorers påverkan på människors hälsa, till exempel motion, rekreation och kost, samt droger och stress. Du får kunskaper om innebörden av inflytande, delaktighet och jämställdhet för människors hälsa. Du lär dig även om interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.

Kursens centrala innehåll

  • Människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljöperspektiv, historiskt perspektiv och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter.
  • Olika former av folkhälsoarbete och hälsofrämjande arbetssätt på individ-, grupp- och samhällsnivå.
  • Innebörden av ett salutogent förhållningssätt.
  • Arbetets, arbetsmiljöns och fritidens påverkan på människors hälsa.
  • Innebörden av inflytande, delaktighet och jämställdhet för människors hälsa.
  • Frisk- och riskfaktorers påverkan på människors hälsa, till exempel motion, rekreation och kost, samt droger och stress.
  • Kriser och krishantering.
  • Lagar, mål, andra bestämmelser och överenskommelser för folkhälsoarbete på internationell, nationell och lokal nivå.
  • Metoder för att analysera människors hälsotillstånd.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Läs mer om kursen här »
Kommunikation
PEDKOU0
100
-------------------------------

Kursens syfte

I den här kursen får du kunskaper om människors interaktion och kommunikation i olika sammanhang och utifrån olika teorier. Du lär dig också om sociala och kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion och kommunikation.
I kursen om Kommunikation lär du dig bland annat om användning av samtal som redskap i kommunikationen och även om användning av informationsteknik som redskap för kommunikation och information. Du får även kunskaper om framväxten av mediekulturer och användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv och lärande.

Kursens centrala innehåll

  • Människors interaktion och kommunikation i olika sammanhang och utifrån olika teorier.
  • Sociala och kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion och kommunikation.
  • Gruppens och det sociala sammanhangets betydelse för interaktion och kommunikation.
  • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
  • Interaktion och kommunikation vid konflikter och konflikthantering.
  • Framväxten av mediekulturer och användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv och lärande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation och information.
Läs mer om kursen här »
Lärande och utveckling
PEDLÄR0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursen behandlar bland annat människors lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang utifrån teorier och teoretiska perspektiv. Kursen ger kunskap i hur synen på kunskap, lärande, undervisning och utbildning har förändrats över tid och generationer.
Undervisningen i kursen Lärande och utveckling ska syfta till att ge eleverna kunskap om bland annat hur kunskap och värderingar konstrueras, lever kvar och förändras inom olika kulturer, samhällen, institutioner och grupper av människor. Kursen ger även kunskap om människors olika villkor för lärande och växande och hur synen på normalitet och avvikelse påverkar detta.

Kursens centrala innehåll

  • Människors lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
  • Hur synen på kunskap, lärande, undervisning och utbildning har förändrats.
  • Hur kunskap och värderingar konstrueras, lever kvar och förändras inom olika kulturer, samhällen, institutioner och grupper av människor.
  • Människors olika villkor för lärande och växande och hur synen på normalitet och avvikelse påverkar detta.
  • Olika pedagogiska situationers och lärmiljöers påverkan på lärandet.
  • Det sociala sammanhanget och gruppens betydelse för lärande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Läs mer om kursen här »
Människors miljöer
PEDMÄI0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursen behandlar bland annat hur identiteter skapas och formas i sociala sammanhang samt innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering. Kursen ger även kunskap om kritisk bearbetning av information från olika källor - källkritik.
Undervisningen i kursen Människors miljöer ska syfta till att ge eleverna kunskap om människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor samt hur exempelvis genus, klass, etnicitet, familj, generation, funktionsnedsättningar, arbete och fritid påverkar människors levnadsvillkor. Kursen ger även kunskap om demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.

Kursens centrala innehåll

  • Människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor.
  • Hur människor påverkas av, samt själva medverkar till, skapandet av de kulturer och samhällen de lever i.
  • Hur identiteter skapas och formas i sociala sammanhang.
  • Hur till exempel genus, klass, etnicitet, familj, generation, funktionsnedsättningar, arbete och fritid påverkar människors levnadsvillkor.
  • Demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.
  • Innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Läs mer om kursen här »
Pedagogiska teorier och praktiker
PEDPED0
100
-------------------------------

Kursens centrala innehåll

  • Fördjupning i en eller flera pedagogiska teorier, till exempel Montessoripedagogik, Waldorfpedagogik och Freinetpedagogik, som ligger till grund för arbete i pedagogiska verksamheter.
  • Pedagogiska arbetssätt, praktiker och lärmiljöer.
  • Sambandet mellan pedagogiska förhållningssätt samt arbetssätt och lärande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Läs mer om kursen här »
Pedagogiskt ledarskap
PEDPEG0
100
-------------------------------

Kursens centrala innehåll

  • Ledarskap och organisationer utifrån olika teorier.
  • Hur individer, grupper och det sociala sammanhanget påverkar och påverkas av ledaren.
  • Ledarskap ur ett genus- och jämställdhetsperspektiv.
  • Ledarskap vid konflikter samt konflikthantering.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av olika aktiviteter.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
  • Pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
  • Yrkesroll och ledarskap.
  • Samarbete i arbetslag och samverkan med andra yrkesgrupper och verksamheter samt med föräldrar.
  • Metodik för utvecklingssamtal.
Läs mer om kursen här »
Specialpedagogik 1
SPCSPE01
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kurser ger kunskaper om olika funktionsnedsättningar, anpassningar, specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel, om människors olikheter, förutsättningar och möjligheter för lärande och delaktighet, centrala specialpedagogiska begrepp och alternativa kompletterande kommunikationssätt.

Kursens centrala innehåll

  • Olika funktionsnedsättningar och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället.
  • Anpassning av arbetssätt och innehåll i verksamheter till både individers och gruppers olika behov och erfarenheter samt till situationen.
  • Specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel i sociala och pedagogiska sammanhang.
  • Människors olikheter, förutsättningar och möjligheter för lärande och delaktighet i olika situationer och aktiviteter.
  • Innebörden av olika begrepp, till exempel funktionsnedsättning, funktionshinder, normalitet, avvikelse, diagnoser, inkludering, exkludering, tillgänglighet, delaktighet och likvärdighet.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Planering, genomförande, utvärdering, uppföljning och dokumentation av olika insatser och aktiviteter på individ- och gruppnivå.
  • Alternativa kompletterande kommunikationssätt och vilken funktion och betydelse de har för människors delaktighet.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Läs mer om kursen här »

PÅBYGGNAD BARNSKÖTARE

400
Ämne
Kurskod
Poäng
Barns lärande och växande
PEDBAS0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursens syfte är att ge kunskaper om barns lärande, utveckling och socialisering i olika sammanhang och utifrån olika teoretiska perspektiv. Kursen tittar på hur synen på barn och ungdomars uppfostran har förändrats genom tiden och hur samhällsförändringarna har påverkat barns olika uppväxtmiljöer och levnadsvillkor.
Barns lärande och växande ger kunskaper om bland annat innebörden och betydelsen av barns interaktion i kamratgrupper och skapandet av dessa kamratgrupper. Kunskap om hur olika mediekulturer påverkar barns lärande och hur exempelvis genus, klass, etnicitet, funktionsnedsättningar och fritid påverkar barns levnadsvillkor.

Kursens centrala innehåll

  • Barns lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang och utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
  • Hur synen på barn, barndom och fostran har förändrats.
  • Barns olika uppväxtmiljöer och levnadsvillkor och hur samhällsförändringar har påverkat detta.
  • Innebörden och betydelsen av barns interaktion i kamratgrupper samt skapandet av kamratkulturer.
  • Vuxnas betydelse för barns lärande och växande.
  • Hur olika mediekulturer påverkar barns lärande och växande.
  • Hur till exempel genus, klass, etnicitet, funktionsnedsättningar och fritid påverkar barns levnadsvillkor.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Läs mer om kursen här »
Pedagogiskt arbete
PEGPEA0
200
-------------------------------

Kursens centrala innehåll

  • Innehållet i, bakgrunden till och framväxten av olika pedagogiska verksamheter, deras organisation och institutionernas roll i samhället.
  • Barns olikheter, deras förutsättningar och möjligheter för lärande och deltagande i olika situationer och aktiviteter samt innebörden av ett inkluderande arbetssätt.
  • Lekens betydelse för barns lärande och växande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer som styr olika verksamheter.
  • Innebörden i de demokratiska och etiska värden som anges i styrdokumenten för verksamheterna.
  • FN:s konvention om barnets rättigheter.
  • Bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik.
  • Förebyggande arbete för barnsäkerhet samt åtgärder vid barnolycksfall.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av pedagogiska verksamheter och aktiviteter.
  • Uppföljning, analys och dokumentation av barns lärande och växande. Metoder för att utvärdera på vilket sätt förskolan tillgodoser barns möjligheter att utvecklas och lära utifrån läroplanens mål och intentioner.
  • Pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
  • Yrkesroll och ledarskap.
  • Samarbete i arbetslag och samverkan med andra yrkesgrupper och verksamheter samt med föräldrar.
  • Metodik för utvecklingssamtal.
Läs mer om kursen här »
Skapande verksamhet
PEGSKP0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursen ger kunskaper om skapandets betydelse, olika metoder, tekniker och material för skapande aktiviteter. Du får träna på att använda bild, form, drama, dans och musik som redskap i pedagogiska sammanhang.

Kursens centrala innehåll

  • Skapande verksamheters betydelse för människors lärande och växande.
  • Användning av bild och form, drama, dans och musik som redskap i pedagogiska sammanhang.
  • Olika metoder, tekniker och material för skapande aktiviteter.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Läs mer om kursen här »

PÅBYGGNAD ELEVASSISTENT

400
Ämne
Kurskod
Poäng
Barns lärande och växande
PEDBAS0
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursens syfte är att ge kunskaper om barns lärande, utveckling och socialisering i olika sammanhang och utifrån olika teoretiska perspektiv. Kursen tittar på hur synen på barn och ungdomars uppfostran har förändrats genom tiden och hur samhällsförändringarna har påverkat barns olika uppväxtmiljöer och levnadsvillkor.
Barns lärande och växande ger kunskaper om bland annat innebörden och betydelsen av barns interaktion i kamratgrupper och skapandet av dessa kamratgrupper. Kunskap om hur olika mediekulturer påverkar barns lärande och hur exempelvis genus, klass, etnicitet, funktionsnedsättningar och fritid påverkar barns levnadsvillkor.

Kursens centrala innehåll

  • Barns lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang och utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
  • Hur synen på barn, barndom och fostran har förändrats.
  • Barns olika uppväxtmiljöer och levnadsvillkor och hur samhällsförändringar har påverkat detta.
  • Innebörden och betydelsen av barns interaktion i kamratgrupper samt skapandet av kamratkulturer.
  • Vuxnas betydelse för barns lärande och växande.
  • Hur olika mediekulturer påverkar barns lärande och växande.
  • Hur till exempel genus, klass, etnicitet, funktionsnedsättningar och fritid påverkar barns levnadsvillkor.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
Läs mer om kursen här »
Pedagogiskt arbete
PEGPEA0
200
-------------------------------

Kursens centrala innehåll

  • Innehållet i, bakgrunden till och framväxten av olika pedagogiska verksamheter, deras organisation och institutionernas roll i samhället.
  • Barns olikheter, deras förutsättningar och möjligheter för lärande och deltagande i olika situationer och aktiviteter samt innebörden av ett inkluderande arbetssätt.
  • Lekens betydelse för barns lärande och växande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer som styr olika verksamheter.
  • Innebörden i de demokratiska och etiska värden som anges i styrdokumenten för verksamheterna.
  • FN:s konvention om barnets rättigheter.
  • Bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik.
  • Förebyggande arbete för barnsäkerhet samt åtgärder vid barnolycksfall.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av pedagogiska verksamheter och aktiviteter.
  • Uppföljning, analys och dokumentation av barns lärande och växande. Metoder för att utvärdera på vilket sätt förskolan tillgodoser barns möjligheter att utvecklas och lära utifrån läroplanens mål och intentioner.
  • Pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
  • Yrkesroll och ledarskap.
  • Samarbete i arbetslag och samverkan med andra yrkesgrupper och verksamheter samt med föräldrar.
  • Metodik för utvecklingssamtal.
Läs mer om kursen här »
Specialpedagogik 2
SPCSPE02
100
-------------------------------

Kursens syfte

Kursen ger kunskaper om arbetssätt och olika insatser inom funktionshinderområdet, användande, utveckling och anpassning av specialpedagogiska arbetssätt och övriga hjälpmedel, lagar och förordningar. Du får även träna din förmåga att planera, genomföra, utvärdera, följa upp och dokumentera olika insatser och aktiviteter.

Kursens centrala innehåll

  • Innehållet i, bakgrunden till och framväxten av organisationer, arbetssätt och olika insatser inom funktionshinderområdet.
  • Användande, utveckling och anpassning av specialpedagogiska arbetssätt och övriga hjälpmedel.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer som styr insatser och verksamheter för människor med funktionsnedsättningar.
  • Lagar, andra bestämmelser och praxis när det gäller arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik inom funktionshinderområdet.
  • Planering, genomförande, utvärdering, uppföljning och dokumentation av olika insatser och aktiviteter.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
Läs mer om kursen här »
Summa 1300

BARNSKÖTARE ELEVASSISTENT MED SVENSKA SOM ANDRASPRÅK

Poängplan

1900
Ämne
Kurskod
Poäng
Grundläggande vård och omsorg
GRUGRD0
100
Hälsopedagogik
HALHAL0
100
Introduktion KOMBO BF
KGYORI11C32
250
Yrkessvenska BFK22
KGYORI11F14
250
Barns lärande och växande
PEDBAS0
100
Kommunikation
PEDKOU0
100
Lärande och utveckling
PEDLÄR0
100
Människors miljöer
PEDMÄI0
100
Pedagogiska teorier och praktiker
PEDPED0
100
Pedagogiskt ledarskap
PEDPEG0
100
Pedagogiskt arbete
PEGPEA0
200
Skapande verksamhet
PEGSKP0
100
Etnicitet och kulturmöten
SOIETN0
100
Specialpedagogik 1
SPCSPE01
100
Specialpedagogik 2
SPCSPE02
100
Summa 1900