Kan man ansöka om CSN för korta YH?
Ja. Alla våra korta YH-kurser är CSN-berättigade.
Ja. Alla våra korta YH-kurser är CSN-berättigade.
Om du har skyddad identitet och vill söka en yrkeshögskoleutbildning hos oss så kontaktar du Anna-Karin Forssén anna-karin.forssen@academedia.se med ett skyddat telefonnummer eller mail så hjälper hon dig med ansökan. Ange EJ ditt personnummer i ansökan.
Priset varierar mellan de digitala böckerna men de kostar ca 150-200 kr/bok. Du köper den digitala boken med ett knapptryck när kursen startar.
När du använder digital kurslitteratur via Cortexio får du tillgång till en mängd smarta verktyg. Här får du strukturerad information med bilder och filmer. Du kan lägga till egna noteringar och göra markeringar i texten. Du kan också få texten uppläst. Om du klicka på markerade nyckelbegrepp kan du få fördjupad kunskap. Du får även tillgång till instuderingsfrågor att öva på. Med hjälp av frågorna kan du följa din inlärning och får veta vad du behöver läsa på om.
Inne i den digitala boken ser du en kuvert-symbol. Klicka på denna för att lämna feedback direkt till Cortexio om du har tankar/frågor kring innehållet.
Om du vill komma i kontakt med Cortexio kring andra ärenden, t.ex tekniska fel vid betalning eller feedback på funktionaliteten etc, så mejlar du direkt till info@cortexio.se
När kursen är avslutad når du din digitala kurslitteratur från kursen genom att klicka på ”Avslutade kurser” i kurslistan på Omniway.
Licenstid: 36 månader
Licenstid: 12 månader
Nu är du redo att börja läsa och svara på frågor. När du läst färdigt kan du gå tillbaka till kursen för att göra de examinerande momenten.
OBS! Du kan ej logga in direkt på Cortexios webbsida för att köpa dina böcker. Du måste alltid följa länkarna i din kurs för att det ska fungera.
Du får ett kursintyg eller ett kursbevis om du har gått en av våra öppna heldagsutbildningar. Har du gått en 3 timmars utbildning på kvällstid får du inte ett intyg. Har du fler frågor om kursbevis kontakta företagsutbildningen på 08-522 506 90 eller info@kui.se.
Ja, om praktiken är en del av din utbildningstid vilket den är i våra utbildningar på KUI. Om du däremot frivilligt skulle börja praktisera utanför utbildningen gäller ej studiemedel.
Du kan genomföra din praktik på din arbetsplats dock bör du tänka på att genomföra praktiken på en annan avdelning om möjligt i och med att inte sätta dina kollegor i en svår eller komplicerad sits i att agera som handledare till en annan kollega.
APL går ej att validera då den inte räknas som en kurs utan endast en del utav en eller flera kurser. Du behöver alltså alltid genomföra praktikperioden även om du validerar en del av yrkesutbildningens kurser.
Om du ska praktisera inom förskola, skola, fritids, psykiatri eller LSS så krävs ett utdrag ur belastningsregistret. Belastningsregistret innehåller uppgifter om du någon gång har fått påföljder av brott. Du begär enklast ett utdrag från polisens hemsida och utdraget kostar ingenting. Har du frågor om belastningsregister? Kontakta polisen på 010-563 35 02.
Man brukar säga att APL ska uppgå till minst 15% av den sammanhållna yrkesutbildningen, vilket innebär att den kan vara olika lång beroende på hur lång utbildningen är. Studerar du i 1,5 år (som våra flesta yrkesutbildningar är) har du alltså APL i 11-12 veckor under hela utbildningen. Studerar du i 1 år är APL-perioden 7-8 veckor.
Ja det stämmer. De fysiska föreläsningarna på skolan är till för alla elever på skolan och du behöver inte läsa just den kursen som föreläsningen handlar om.
Observera att du inte får något betyg eller liknande om du deltar på en föreläsning om en kurs som du ej läser, detta är enbart kunskapsfördjupning för egen del.
Öppna handledartillfällen är till för dig som behöver lite extra hjälp. Lärarna erbjuder öppna handledartillfällen både på skolan och digitalt där du kan delta och få stöd i dina studier. Efter att ha deltagit i de öppna handledartillfällena kommer du även att kunna boka ett individuellt handledarsamtal med din lärare – om detta skulle behövas.
Vi lanserar den nya studieformen inför studiestarten den 16 januari 2023.
Vi kommer att erbjuda alla våra yrkespaket och kurser på distans. Detta innebär att du i första hand studerar på egen hand via vår lärplattform Omniway. Utöver det har du även tillgång till:
Med detta nya flexibla studiesätt kommer du ha mer kontroll över din vardag och hur just du vill studera. Vill du studera helt digitalt? Eller vill du kombinera det digitala med några föreläsningar på skolan? Behöver du lite extra hjälp i dina studier? Perfekt, oavsett vem du är och hur du gillar att studera kommer du att trivas hos KUI Linköping eftersom vi erbjuder något för alla.
OBS. Alla examinationer och praktiska uppgifter kommer som tidigare att genomföras på skolan.
Alla svenska utbildningar som idag ger rätt till studiemedel via CSN är möjliga att ansöka Omställningsstudiestöd för. Det kan exempelvis vara yrkesutbildningar och yrkeskurser på Komvux, yrkeshögskola (YH-program och YH-kurser), folkhögskola eller universitetsutbildning. Läs mer om omställningsstudiestödet här
Ja, det kan du. Veckorna med omställningsstudiestöd har ingen koppling till antalet veckor med studiemedel. Läs mer om omställningsstudiestödet här
Du kan arbeta deltid samtidigt som du studerar med omställningsstudiestödet. Det finns ingen gräns för hur mycket du får tjäna samtidigt som du har omställningsstudiestödet.
Du kan däremot endast få omställningsstudiestöd för den tid du inte arbetar. Det innebär att om du arbetar 50 procent så kan du bara få omställningsstudiestöd på 50 procent, även om studietakten är på heltid (100 procent).
KompetensUtvecklingsInstitutet (KUI) är certifierade via Vård- och omsorgscollege vilket innebär att vår undersköterskeutbildning är certifierad och kvalitetssäkrad. Elever som studerar inom ett Vård- och omsorgscollege får diplom som visar att de har läst en certifierad utbildning som är kvalitetssäkrad genom samverkan mellan arbetsliv och utbildning.
Vård- och omsorgscollege är ett samarbete mellan oss på KUI, arbetsgivaren som anställer dig när du är klar och fackförbundet som stöttar dig i frågor som gäller din arbetsplats och din anställning.
Diplomet är en merit när eleven söker arbete.
Ett diplom från VO-College visar endast att du har gått en certifierande utbildning inom VO-College. Om du t.ex. saknar en kurs, eller har fått betyg F, så behöver kurserna läsas och bli godkända innan du kan få diplomet.
Viktigt att veta
Du anses fortfarande vara utbildad undersköterska utan diplomet om du har läst klart enligt yrkespaketet för undersköterska. Det är dina betyg som är de juridiska dokument som visar att du är utbildad undersköterska.
Det beror på hur lång utbildningen är. För den som är minst 40 år och läser en utbildning som är på minst 80 heltidsveckor, eller motsvarande antal veckor på deltid, kommer det vara möjligt att få Omställningsstudiestöd från och med 1 januari 2023 även om utbildningen har påbörjats dessförinnan. Läs mer om omställningsstudiestödet här
Nej, arbetsgivaren kan inte bestämma detta.
Huvudregeln är att man kan få omställningsstudiestöd för utbildningar som påbörjas efter den 31 december 2022. Men det finns undantag. Mer om vad som gäller kan du läsa hos CSN.
CSN beviljar ansökningarna i den ordning de kommer in till myndigheten och så länge pengarna räcker. Du kan själv underlätta processen genom att vara så förberedd som möjligt. Läs mer om omställningsstudiestödet här
Bidraget motsvarar 80 procent av din tidigare inkomst, upp till ett maxbelopp. År 2022 är maxbeloppet 21 298 kronor per månad, före skatt. Läs mer om omställningsstudiestödet här
YH-kurserna bedrivs med hjälp av fjärrundervisning på distans. Det innebär att du har vissa schemalagda webbaserade (via digital länk på datorn) träffar där den studerande ges tillfälle att omsätta kunskaper i nya sammanhang, att koppla samman teori och praktik samt att reflektera i grupp. Upplägget är anpassat för att underlätta för yrkesverksamma att kunna delta i undervisningen.
Kurserna inleds med en introduktion där vi går igenom utbildningarnas mål samt övergripande utbildningsplanering. Vi går även igenom skolans rutiner, lärplattform och onlinemötesplattform som blir de huvudsakliga verktygen under studierna.
Eftersom den största delen av utbildningarna är fjärrundervisning på distans krävs viss datorvana. Du ska ha tillgång till en dator med stabil internetuppkoppling och webbkamera för att kunna studera YH-kursen Palliativ vård.
Vår digitala lärplattform stödjer de studerandens interaktion och lärande. Där hittar du scheman, kursmaterial, litteratur och övningsuppgifter. De studerande får via plattformen direkt feedback på uppgifter då utbildaren kan göra anteckningar direkt under varje arbete vilket underlättar kommunikationen mellan de studerande och utbildaren.
En YH-kurs bedrivs på halvfart och på distans. Kursen inleds med en introduktion där vi går igenom utbildningens mål samt övergripande utbildningsplanering. Vi går även igenom skolans rutiner, lärplattform och onlinemötesplattform som blir de huvudsakliga verktygen under studierna. En kort YH-utbildning bedrivs med hjälp av fjärrundervisning på distans. Du har därför vissa schemalagda webbaserade träffar där den studerande ges tillfälle att omsätta kunskaper i nya sammanhang, att koppla samman teori och praktik samt att reflektera i grupp. Upplägget är anpassat för att underlätta för yrkesverksamma att kunna delta i undervisningen.
För att bli antagen till en kort YH-kurs/ YH-utbildning behöver du dels uppfylla den grundläggande behörigheten som står skriven ovan. Du måste även uppfylla de särskilda förkunskaper som krävs för den kurs till vill ansöka till. Läs mer på respektive utbildningssida. Om antalet behöriga sökande överstiger antalet platser kommer ett urval göras bland samtliga behöriga sökande. Tänk på att du måste tacka ja till erbjuden plats inom 7 dagar.
Alla kan ansöka till en kort YH-utbildning, men du behöver ha vissa förkunskaper för att vara behörig att börja studera. Du kan läsa mer om vilka förkunskaper som krävs för varje utbildning på respektive utbildningssida ovan. Vi erbjuder våra kurser på halvfart och distans, vilket betyder att du kan bo vart som helst i Sverige och ändå studera hos oss.
Ansökan görs via vårt antagningsystem yh-antagning.se
Har du frågor gällande ansökan och antagning, kontakta oss på yhansokan@kui.se eller ring 019-10 00 80.
En studerande som avslutat en utbildning har rätt att på begäran få ett utbildningsbevis av den ansvariga utbildningsanordnaren. I utbildningsbeviset ska utbildningens innehåll och den studerandes resultat anges. När har klarat av en YH-kurs med minst G (godkänt) i kursen/kurserna som ingår, får du ett utbildningsbevis av oss.
Våra kurser riktar sig främst till dig som redan arbetar inom områden såsom vård, omsorg eller med barn. Förkunskaperna skiljer sig något från våra långa YH-program. YH-kurserna kräver minst 1 års yrkeserfarenhet inom relaterade arbetsområden som kurserna innehåller. Läs mer om förkunskaper på respektive utbildningssida.
Alla våra YH-kurser är kostnadsfria och CSN-berättigade. Du kan läsa mer om att ansöka om studiemedel via csn.se.
Från och med mars 2022 började Myndigheten för yrkeshögskolan använda begreppet kurs för en kort YH-utbildning på upp till 99 YH-poäng. Innan dess benämndes de även som kort YH, korta YH-utbildningar eller korta yrkeshögskoleutbildningar.
En kort YH-kurs eller kort YH-utbildning är till för dig som vill kompetensutvecklas inom ett specifikt område. Våra korta YH-kurser är mellan 10-20 veckor långa och går på 50% och helt på distans. Dessa kurser är perfekt för dig som är yrkesverksam och vill kombinera ditt arbete med fortbildande studier. Alla kurser är framtagna efter arbetsmarknadens behov, vilket betyder att kompetens inom ämnet behövs.
I första hand är det alltid din hemkommun du ansöker till om du vill gå en utbildning eller kurs hos oss. Men om du är folkbokförd i en kommun som inte erbjuder den yrkesutbildning du vill läsa finns möjlighet att söka utbildningen via en annan kommun som erbjuder utbildningen i sitt kursutbud.
Det kallas för interkommunal ersättning – en ersättning som din hemkommun betalar ut till en den andra kommunen du vill studera via. Det är din kommun som bekostar din utbildning och det är de som avgör om du blir beviljad en plats. Läs mer om hur du ansöker via en annan kommun.
Alla våra utbildningar och kurser är helt kostnadsfria på komvuxnivå och berättigar även till CSN. När du studerar hos oss betalar du som standard enbart för din kurslitteratur och annat skrivmaterial men undantag finns. I vissa orter kan du låna kurslitteratur gratis under din studietid. Vi erbjuder även digital kurslitteratur i våra vård- och omsorgsutbildningar och kurser som är billigare än tryckta böcker. Vilken kurslitteratur du behöver får du information om i god tid av läraren vid kursstarten. Vill du veta redan nu, kan du se vår kurslitteraturlista på denna sida.
Eskilstuna utbildningscenter samarbetar med flera kommuner och du ansöker alltid till komvux via din hemkommuns vuxenutbildning. Eskilstuna utbildningscenter samarbetar med Eskilstuna kommun, Oxelösund kommun, Nyköpings kommun och Strängnäs kommun.
Hittar du inte din hemkommun?
Har vi inte avtal med din hemkommun kan du alltid testa att ansöka via en annan närliggande kommun. Läs mer här »
I Eskilstuna erbjuder i studieformen distans
Distans
Du studerar mestadels självständigt via vår digitala lärplattform där du har tillgång till allt studiematerial. All kommunikation med din lärare sker via lärplattformen. OBS! Examinationer genomförs på plats på KUI Eskilstuna utbildningscenter.
Ja det gör vi. I Eskilstuna erbjuder vi både långa och korta YH-utbildningar inom äldrevård. Vi har 2-åriga program till Specialistundersköterska Psykiatri samt Specialistundersköterska Multisjuka äldre. Sedan erbjuder vi även korta kurser helt på distans. Här kan du se alla våra korta YH-kurser på 10-12 veckor »
Här kan du se i vilka orter vi erbjuder yrkeshögskoleutbildningar »
Ja det gör vi.
Vi erbjuder ett flertal yrkesutbildningar i Falun inom vård och omsorg samt barn och fritid. Du kan läsa till Undersköterska, Barnskötare eller Elevassistent. Vi erbjuder även fristående kurser. Här kan du hitta alla våra utbildningar och kurser i Falun »
Vi erbjuder yrkesutbildningar inom barn och fritid i Eskilstuna. Du kan läsa till Barnskötare eller Elevassistent. Vi erbjuder även fristående kurser. Här kan du hitta alla våra utbildningar och kurser i Eskilstuna »
Specialistbarnskötare är en ny kvalificerad yrkesroll som fyller kompetensgapet mellan barnskötaren och förskolläraren. KUI erbjuder en yrkeshögskoleutbildning till Specialistbarnskötare med inriktning Funktionsvariation eller Språkutveckling. Denna utbildning vänder sig till dig som har yrkeserfarenhet av att arbeta som barnskötare.
En elevassistent har i genomsnitt 25 500 kr i lön per månad. Lönen kan påverkas av exempelvis geografisk plats, vilken utbildningsnivå man har samt arbetslivserfarenhet.
Enligt 2020 års lönestatistik från SCB:s statistikdatabas
En Barnskötare har i genomsnitt 24 700 kr i lön per månad. Lönen kan påverkas av exempelvis geografisk plats, vilken utbildningsnivå man har samt arbetslivserfarenhet.
Enligt 2020 års lönestatistik från SCB:s statistikdatabas
Vill du vara med att ställa ut under konferensen?
Kontakta projektledare:
Anneli Khayati
anneli.khayati@kui.se
08-522 506 11
I anslutning till konferensen får du tillgång till nedladdningsbar dokumentation som våra föreläsare valt att dela med sig av före konferensen. Vill du anteckna i dokumentationen rekommenderar vi att du skriver ut den och tar med dig den till konferensen.
När vi erhållit din bokning skickas automatiskt en bekräftelse till den e-postadress du angivit i din bokning. Kom ihåg att även titta i din skräppost om du inte fått någon bekräftelse inom några minuter.
Priserna är exkl. moms och inkluderar nedladdningsbar dokumentation. Betalning erläggs mot faktura 30 dagar netto.
För avbokning fram till två veckor före konferensdagen debiteras ingen avgift. Därefter debiteras hela avgiften. Avbokning skall göras skriftligen. Anmälan kan överlåtas på annan person. Meddela detta till: bokning@kui.se Betalning erläggs mot faktura 30 dagar netto.
——————–
Du navigerar in på konferensen där du hittar den gröna rutan och klickar på ”Anmäl dig här!
——————–
Du kommer få upp 4 alternativ. Du väljer det som stämmer in på dig:
——————–
Du fyller sedan i dina uppgifter och klickar på ”Fortsätt” längst ned.
——————–
Ange en kontaktperson. Oftast din chef om du bokar via företag.
——————–
Lägg till alla deltagare som ska medverka på konferensen. Du kan välja upp till 10 deltagare.
——————–
Klicka på knappen ”Kontrollera bokning” och kolla igenom så att alla uppgifter du har skrivit i föregående steg stämmer.
——————–
Klicka i att du inte är en robot och boka sedan konferensen
Från kursstarten en måndag har du en arbetsvecka (5 dagar) på dig att genomföra utbildningen och få ett godkänt resultat på kunskapstestet för att få ett kursintyg skickat till dig.
Kursintyget skickas till dig efter en arbetsvecka (5 dagar) vid utbildningens kursslut, förutsatt att:
En webbutbildning är en digital utbildning som är helt oberoende av tid och rum. Det enda du behöver ha tillgång till är en dator, surfplatta eller en smart telefon och även en internetuppkoppling. Vi rekommenderar att man avsätter minst en heldag för genomförandet av utbildningarna.
En webbutbildning har kursstart varje måndag och du startar alltid utbildningen måndagen efter genomförd bokning (bokar du en onsdag, har du kursstart kommande måndag). Efter kursstarten har du fri tillgång till kursen dygnet runt i en vecka, vilket innebär att du behöver ha genomfört och fått ett godkänt resultat på utbildningen för att få ett kursintyg. Utbildningen kräver inga förkunskaper.
När utbildningen hålls fysiskt på plats sker det i våra kurslokaler på Drottningholmsvägen 37 vid Fridhemsplan, Stockholm.
En vecka innan utbildningens start skickas ett mail med information om utbildningen ut. I mailet finns även åhörarkopior som kan vara bra att skriva ut om du vill anteckna under utbildningens gång. För-och eftermiddagskaffe samt en lättare lunch ingår.
På en digital utbildning medverkar du på utbildningen från din dator eller telefon. En vecka innan utbildningens start skickas ett mail med länk till föreläsningen ut. I mailet får du även information om utbildningen och hur du laddar ned programmet som kommer att användas.
Det är bra att förbereda dig inför utbildningen genom att ladda ned MS Teams i förväg och se till att du har en god nätverksanslutning.
Vi skickar ut åhörarkopior innan föreläsningen som kan vara bra att skriva ut om du vill anteckna under utbildningens gång.
Vi på KUI Företagsutbildning har utbildningar inom följande kategorier:
En öppen utbildning är en bra utbildningsform för enstaka chefer och medarbetare som behöver bredda och fördjupa sin befintliga yrkeskompetens. I vårt utbud finns både hel- och halvdagsutbildningar, längre utbildningar och kvällsföreläsningar. Öppen utbildning är datumlagd och leds av en erfaren utbildare med spetskompetens på plats i våra utbildningslokaler eller digitalt via MS Teams.
Våra utbildningar är heldagsutbildningar mellan kl. 09.30-16.30 eller kvällsutbildningar mellan kl. 18.00-21.00. Utbildningarna hålls antingen digitalt eller fysiskt på plats i våra kurslokaler. Vi tar emot upp till 40 deltagare per kurs när vi ses i kurslokalen och ibland några fler när vi ses digitalt.
Efter genomförd fortbildning erhåller du ett kursintyg (Gäller ej kvällsutbildning)
I Växjö erbjuder i studieformerna Distans och Klassrum
Klassrum
Du deltar i lärarledd undervisning i grupp på Växjö utbildningscenter 2-3 dagar per veckan. Övriga dagar studerar du på egen hand exempelvis via vår webbaserade lärplattform Omniway. Du har också möjlighet att delta i flexibelt klassrum på plats på skolan.
Distans
Du studerar självständigt via vår webbaserade lärplattform där du har tillgång till allt studiematerial. All kommunikation med din lärare sker via lärplattformen. Obligatoriska praktiska övningar och examinationer genomförs på plats på skolan.
Ja det gör vi. I Växjö erbjuder vi Stödpedagogsutbildning både som en hel yrkeshögskoleutbildning på 2 år, men även som en FLEX-utbildning där du tillgodoräknar dig din yrkeserfarenhet för att korta ned studietiden. Du läser 50% distans så att du kan kombinera arbete med studier. Du ansöker via respektive utbildningssida.
Ja det gör vi.
Vi erbjuder ett flertal yrkesutbildningar på Växjö utbildningscenter inom både vård och omsorg samt barn och fritid.
Växjö kommun erbjuder endast yrkesutbildningar inom vård och omsorg, såsom Undersköterska och Vårdbiträde.
Vi erbjuder även fristående kurser inom komvux.
Ja, du köper själv din kurslitteratur.
Men från och med 1 juli 2021 har vi ny digital kurslitteratur på vård- och omsorgsprogrammet som är integrerad i vår lärplattform Omniway och du kommer åt den med ett knapptryck när kursen börjar. Den digitala litteraturen omfattar bland annat text, filmer, interaktiva övningsfrågor och möjlighet att få texten uppläst. Priset är mer fördelaktigt än för den traditionella tryckta litteraturen och du kan enkelt betala för den via t.ex Swish.
Saknas din hemkommun i vår lista? Då har vi tyvärr inte avtal med din hemkommun. Det kan ibland finnas möjlighet för dig att studera hos oss ändå, genom en så kallad interkommunal ansökan. Läs mer om det här »
Ja absolut, om din hemkommun har godkänt fler studieformer.
Hör av dig till ditt utbildningscenter för att få mer hjälp. Här hittar du kontaktuppgifter »
Vi har listat alla våra kurser inom en utbildning och deras tillhörande kursböcker på vår hemsida. Där kan du läsa om kursens innehåll, vilken kurskod den har, antal poäng och vilken litteratur du behöver för att läsa kursen.
Ja! Praktik/APL går inte att validera eller hoppa över. Du måste göra praktiken för att kunna få en avslutad utbildning. Du kan genomföra din praktik på din arbetsplats dock bör du tänka på att genomföra praktiken på en annan avdelning om möjligt i och med att inte sätta dina kollegor i en svår eller komplicerad sits i att agera som handledare till en annan kollega.
Ja det går alldeles utmärkt att kombinera dina studier med ett arbete, men du måste vara beredd på att avsätta tid för dina studier. Vi räknar att distansstudier på halvfart kräver ca 20 studietimmar per vecka. I de 20 timmarna ingår den studietiden som du planerar själv. Det ingår även vissa obligatoriska praktiska moment då du behöver komma till ditt Utbildningscenter. Tänk också på att vissa kurser innehåller några veckors APL (praktik).
Ja, du ska ha läst grundskola eller likvärdig utbildning samt ha tillräckliga kunskaper i svenska för att kunna tillgodogöra dig utbildningen. Är du osäker på dina språkkunskaper kan du göra ett nivåtest hos din hemkommun.
Vuxna är behöriga att delta i komvux på gymnasial nivå från och med den 1 juli det år de fyller 20 år. Det gäller under förutsättning att du uppfyller alla dessa kriterier:
Ja absolut.
De flesta av våra utbildningscenter har regelbundet öppet hus där du är välkommen att delta. På öppna hus kan du ställa dina frågor och få hjälp med din ansökan!
Nej, om det är fler sökande än det finns plats för gör kommunen ett urval. Den med kort tidigare utbildning har företräde framför den som har längre utbildning. Har du frågor om behörighet kontaktar du vuxenutbildningen i din kommun.
I Avesta erbjuder vi studieformen Flexibla studier
Flexibla studier
Med flexibla studier har du individuellt anpassade studier (IAS) med en individuell studieplan. Du studerar i 100% studietakt med lärarstöd och handledning som passar dig. Delta i våra flexibla klassrum med öppen studieverkstad samt i olika lektioner och föreläsningar. Obligatoriska teoretiska och praktiska moment sker i skolans lokaler.
Vi erbjuder alltså en variation av:
Nej tyvärr. I Avesta erbjuder vi enbart komvux.
Här kan du se i vilka orter vi erbjuder yrkeshögskoleutbildningar »
Ja det gör vi.
Vi erbjuder ett flertal yrkesutbildningar i Avesta inom vård och omsorg samt barn och fritid. Du kan läsa till Undersköterska, Barnskötare, Elevassistent, Aktivitetsledare eller Vårdbiträde. Vi erbjuder även fristående kurser. Här kan du hitta alla våra utbildningar och kurser i Avesta »
Ja, en yrkeshögskoleutbildning ger dig rätt till studiemedel hos CSN.
För att studera en yrkeshögskoleutbildning hos oss behöver du ha både grundläggande behörighet samt särskilda förkunskaper som är specifik för varje utbildning. Läs mer om detta här »
Kunskaper i svenska
Om du har ett annat modersmål än svenska, danska, färöiska, isländska eller norska måste du ha de kunskaper i svenska som behövs för att du ska kunna klara av utbildningen.
Utbildning på gymnasienivå, vilket innebär att du uppfyller något av nedanstående
Dessa är specifika för varje utbildning:
På en yrkeshögskola, yh, utbildar du dig till ett visst yrke och för ett speciellt yrkesområde. Yrkeshögskolan passar dig som antingen vill specialisera dig inom ditt yrke eller vet vad du vill arbeta med och som snabbt vill börja arbeta efter en utbildning. En yh-utbildning är svaret på arbetsmarknadens behov. Det betyder att nya utbildningar startar och gamla läggs ner och att innehåll och inriktning på utbildningarna varierar utifrån det aktuella behovet.
Utbildningar inom yh ska leda till arbete eller egenföretagande inom ett yrkesområde. Därför är det viktigt att utbildningarna görs i nära samarbete med arbetslivet.
Examen
Efter genomförd utbildning får du en examen, vilken nivå beror på hur länge du har studerat.
Utbildningsformerna varierar beroende på vilken kommun du bor i. Oftast erbjuds både klassrum och distans. Kontakta din hemkommun för att veta vilken studieform just de erbjuder. Här kan du hitta alla våra avtalskommuner »
Komvux är en vuxenutbildningsform som motsvarar en gymnasial utbildning. Komvux drivs via kommunen och du söker till en utbildningen via din hemkommun som i sin tur förmedlar till oss vilka elever som ska gå en utbildning. Hos oss på KUI kan du läsa yrkesutbildningar till undersköterska, barnskötare och elevassistent via Komvux. Vi har även enstaka kurser inom vård & omsorg samt barn & fritid.
Hur går det till?
De flesta utbildningar hos oss på KUI är ungefär ett år, studietakten är individuellt anpassad. Du arbetar med skolarbetet antingen i våra klassrum, via digitala uppgifter eller lektioner hemma. Du får ett schema som talar om var du behöver vara de olika dagarna. Det ingår också en praktikperiod (APL) då du är på ett företag och lär dig kursmomenten.
Antagningsbeskedet skickas ut 20 juni 2022.
Du ansöker via våra utbildningar via yh-antagning.se Du börjar med att registrera ett konto i systemet och kan därefter ansöka till våra utbildningar. All kommunikation med oss sker sedan via detta system.
Varje ansökningslänk ligger på respektive utbildningssida:
När din ansökan granskas avgörs av när du skickade in den till oss. Det skiljer sig till exempel beroende på om du skickat in en ansökan under ordinarie ansökningsperiod eller om du skickat in din ansökan under sen ansökan.
Ordinarie ansökan
Skickade du in din ansökan innan sista ansökningsdag? Vi granskar alla ansökningar allt eftersom. Under vissa perioder får vi in en stor andel ansökningar på samma gång, även om vi jobbar på så fort vi bara kan så kan det dröja lite längre tid innan vi har hunnit granska just din ansökan. Normalt kommer din ansökan att bli granskad inom en vecka.
Antagningsbeskedet skickas ut 20 juni 2022.
Skickade in ansökan som sen anmälan
Din ansökan granskas så fort det är möjligt, om du väntat längre tid än en vecka är du varmt välkommen att höra av dig till vår antagningsenhet.
Samtliga kommuner.
Regeringens tillfälliga satsning på Äldreomsorgslyftet pågår under 2021-2022. Stimulansmedlen betalas ut under förutsättning att riksdagen beviljar medel för ändamålet.
Ja, medlen får användas för att täcka lönekostnader för den tid som den anställdas kunskaper och kompetenser kartläggs och bedöms.
Nej, medlen får inte användas till valideringskostnader.
Nej, medlen får inte användas till kringkostnader.
Nej, Socialstyrelsen har inget krav på detta.
Ja, stimulansmedel till äldreomsorgslyftet kan användas för lönekostnader för den personal som redan påbörjat sina studier, under förutsättningen att personen läser kurserna som framgår i våra anvisningar.
Ja, medlen får användas till detta. Hitta våra enstaka kurser inom vård och omsorg här »
Nej, medlen får enbart användas för att finansiera personalkostnader för att anställda inom den kommunalt finansierade vården och omsorgen om äldre ska kunna vara frånvarande på grund av studier.
Nej, Socialstyrelsen har inga krav på detta.
De chefer som avses är i första hand närmsta chef till operativ personal, exempelvis vård- och omsorgspersonal inklusive legitimerad personal.
Befintlig personal är personal som har varit anställd längre än 12 månader vid tidpunkten då statsbidraget tas i anspråk.
Ny personal är nyanställd personal eller personal som har varit anställd upp till 12 månader vid tidpunkten då statsbidraget tas i anspråk.
Utbildning som motsvarar Skolverkets yrkespaket till undersköterska respektive vårdbiträde
Utbildningar inom ramen för yrkeshögskolan som har relevans för arbetet med vård och omsorg om äldre där den som redan har en undersköterskeutbildning kan få specialistkompetens
Pandemin har synliggjort det svåra bemanningsläge som vård och omsorg står inför och inte minst vården och omsorgen om äldre. Regeringen bedömer att det finns behov av att stödja kommunerna i syfte att höja kompetensen inom vård och omsorg om äldre hos såväl personal som chefer. Äldreomsorgslyftet syftar till att stärka kompetensen inom kommunalt finansierad vård och omsorg genom att ge ny och befintlig personal möjlighet att utbilda sig på arbetstid för att stärka kompetensen hos dem.
Socialstyrelsen betalar ut medlen under 2022 och de kan användas till senast den 31 december 2022.
Ja. Det är kommunernas ansvar att informera om möjligheterna till att ta del av medlen inom Äldreomsorgslyftet, oavsett om det är privata eller kommunala verksamheter som bedriver vård- och omsorgsverksamhet på uppdrag av kommunen.
Äldreomsorgslyftets medel är till för att finansiera personalkostnader som uppkommer när den anställde är frånvarande på grund av studier. Detta gäller inom den kommunalt finansierade vården och omsorgen.
Här hittar du vilken kurslitteratur du behöver för varje kurs:
Kurslitteratur för Barnskötare/Elevassistent / Barn och fritid
Det tar cirka 1,5 år.
Du navigerar in på utbildningen där du hittar rutan:
Klicka på knappen i den gröna rutan ”Gör förfrågan”
Du omdirigeras till sidan för vår förfrågan, där du fyller i alla uppgifter.
Som företag eller organisation kan du anlita våra utbildare/föreläsare för att kompetensutveckla din personal. KUI Företagsutbildning har både skräddarsydda lösningar och färdiga utbildningar till företag, kommuner, myndigheter och andra organisationer som vill utveckla och höja personalens kompetens.
Våra utbildningsområden är förskola, fritidshem, äldreomsorg, LSS och psykiatri, där ni kan beställa uppdragsutbildningar. Inom varje område finns duktig personal som gärna hjälper er.
Som privatperson kan du inte beställa uppdragsutbildningar. Vill du vidareutbilda dig som privatperson hänvisar vi till vårt ordinarie utbud: Öppna utbildningar med datum
Tyvärr kan det vara så att en utbildningen får för få anmälningar, eller att kursledaren blir sjuk. KompetensUtvecklingsInstitutet förbehåller sig därför rätten att ställa in kursen. Om kursen ställs in meddelar vi de anmälda kursdeltagarna senast två veckor före kursstart.
Om du behöver avboka kan du göra på två olika sätt.
OBS. du måste avboka senast två veckor före utbildningstillfället för att ej bli debiterad! Vid avbokning senare än två veckor före utbildningstillfället debiteras full avgift. Det går också bra att överlåta din plats till en annan person inom samma organisation. Vill du överlåta din plats kan du chatta med oss på hemsidan, eller maila bokning@kui.se.
Du eller din arbetsgivare får en faktura som ska betalas inom 30 dagar.
För dig som saknar den särskilda behörigheten som krävs för vissa av våra YH-utbildningar är en preparandkurs ett bra alternativ. Kursernas innehåll är anpassat så att du, efter godkänd kurs, uppfyller behörighetskraven efter avslutad kurs.
Du bör vara medveten om att en avslutad preparandkurs inte garanterar en plats på våra utbildningar, utan endast hjälper dig att bli fullt behörig.
Du läser våra preparandkurser flexibelt på distans. Eftersom kurserna finns tillgängliga alla timmar på dygnet kan du själv välja när du vill genomföra kursen. Tänk på att kursen måste slutföras i ett och samma svep, din progression sparas ej, så var väl förbered innan du påbörjar kursen. Preparandkursen måste dock vara avslutad innan sista kompletteringsdag för att du ska ha möjlighet att få ett eventuellt antagningsbesked före 20 juni 2022.
Du kan genomföra din praktik på din arbetsplats dock bör du tänka på att genomföra praktiken på en annan avdelning om möjligt i och med att inte sätta dina kollegor i en svår eller komplicerad sits i att agera som handledare till en annan kollega.
Här hittar du vilken kurslitteratur du behöver för varje kurs:
Det tar cirka 1,5 år.
Ja, du köper själv din kurslitteratur.
Men från och med 1 juli går vi över till en ny digital kurslitteratur på det nya vård- och omsorgsprogrammet som är integrerad i vår lärplattform Omniway och du kommer åt den med ett knapptryck när kursen börjar. Den digitala litteraturen omfattar bland annat text, filmer, interaktiva övningsfrågor och möjlighet att få texten uppläst. Priset är mer fördelaktigt än för den traditionella tryckta litteraturen och du kan enkelt betala för den via t.ex Swish.
Varje kommun har sina egna rutiner för antagningsbesked. Oftast får du reda på om du har blivit antagen eller inte senast två-tre veckor före studiestart. Har du frågor kring antagning kontaktar du vuxenutbildningen i din hemkommun.
Oavsett kommun så får du som ny studerande, inloggningsuppgifter till utbildningsplattformen Omniway från oss. Inloggningsuppgifterna skickas till den e-postadress som du angett på din ansökan.
Du ansöker om en utbildningsplats via vuxenutbildningen i den kommun där du är folkbokförd.
Vi har avtal med ett flertal kommuner i Sverige. Det är alltid din hemkommun som avgör om du blir beviljad utbildning eller inte.
Här kan du se alla våra avtalskommuner och hur man ansöker via respektive kommun.
Komvux är en förkortning som står för ”Kommunal vuxenutbildning”. I vissa kommuner använder man endast ”Vuxenutbildningen”. Komvux är en andra chans för många personer som av olika anledningar saknar betyg eller examen.
Hos KUI innebär vuxenutbildning att du kan ansöka till ett antal olika yrkesutbildningar som ger dig kompetens inom yrket direkt efter avslutad utbildning. Du kan hos oss till exempel bli Undersköterska, Barnskötare eller Elevassistent. Du ansöker via din hemkommun till våra utbildningar.
Du kan även läsa fristående kurser hos oss inom vård & omsorg, barn & fritid eller friskvård & hälsa, om det är någonting du behöver komplettera inom din tidigare utbildning.
Den gymnasiala vuxenutbildningen är till för dig som behöver komplettera din utbildning på gymnasienivå.
Till exempel om du saknar eller har en ofullständig gymnasieutbildning, eller behöver komplettera den gymnasieutbildning du har för att få behörighet till högskolan. Den gymnasiala vuxenutbildningen har samma läroplan och följer samma kursplaner som den vanliga gymnasieskolan, och ger samma kompetens.
Anmälan är bindande. Om du inte kommer till provtillfället räknas det som ett provtillfälle. Du är välkommen att boka in ett nytt tillfälle till en kostnad av 500 kr.
Vid sjukdomsförhinder kontaktar du oss via mail innan provtillfället. Du kan sedan anmäla dig till ett nytt provtillfälle utan kostnad. Läkarintyg skall visas upp.
Din anmälan till det praktiska provet tas då bort. Om du har betalat för att genomföra det praktiska provet kommer beloppet 500 kr vara innestående och kan användas till nästa provtillfälle.
Om du inte blir godkänd i någon av proven kan du göra om det vid ett annat provtillfälle till en kostnad av 500 kr. Du anmäler dig på nytt på samma sätt som tidigare.
Nej, du anmäler dig till ett teoretiskt provtillfälle och ett praktiskt provtillfälle. Om du däremot inte blev godkänd i ett tidigare praktiskt prov anmäler du dig endast till ett praktiskt provtillfälle.
Nej, det går inte. Du behöver visa upp tillräckliga teoretiska kunskaper innan du kan genomföra det praktiska provet.
Ja, du väljer när du vill genomföra de båda proven. Om du vill bli klar snabbare finns alltid ett praktiskt prov cirka 14 dagar efter det teoretiska. Du behöver dock genomföra det praktiska provet inom ett år från att du genomförde och blev godkänd i det teoretiska provet. Annars behöver du göra om det teoretiska provet.
Du behöver ha minst E i betyg på samtliga kurser i utbildningen och dessutom ha genomfört och blivit godkänd i din APL för att kunna anmäla dig till PT-proven. Kraven för att bli godkänd inom EuropeActive, EQF Level 4 är högre och motsvarar kanske snarare betyget C i de olika kurserna. Som PT förväntas du kunna möta olika kunder med olika behov som också förväntar sig att du ska vara deras expertis.
Tyvärr är svaret nej. Möjligheten att licensiera sig till PT hos oss gäller endast dig som läst utbildningen 2018 eller senare. Kurserna i programmet, kursuppbyggnad och examinationer har ändrats med tiden för att kunna erbjuda möjligheten till PT-licensieringen.
Absolut. Kort efter det att du slutfört programmet finns ett teoretiskt- och ett praktiskt prov tillgängligt. Du bör i sådana fall anmäla dig till båda dessa innan sista anmälningsdatum.
När du blir antagen får du ett välkomstmail där det framgår vilka dagar och tider som gäller för dig.
Ja det går alldeles utmärkt att kombinera dina studier med ett arbete, men du måste vara beredd på att avsätta tid för dina studier. Vi räknar att distansstudier på halvfart kräver ca 20 studietimmar per vecka. I de 20 timmarna ingår den studietiden som du planerar själv. 75% studier innebär ca 30 timmar/vecka.
När du blir antagen till en utbildning hos oss kommer du att få ett välkomstmail. Här kommer du att få all information som du behöver veta om den kommande tiden hos oss på KUI Yrkeshögskola. I mailet framgår dina närträffsdagar samt vilka dagar och tider dina onlinelektioner är.
För dig som saknar den särskilda behörigheten som krävs för vissa av våra YH-utbildningar är en preparandkurs ett bra alternativ. Kursernas innehåll är anpassat så att du, efter godkänd kurs, uppfyller behörighetskraven efter avslutad kurs. Du bör vara medveten om att en avslutad preparandkurs inte garanterar en plats på våra utbildningar, utan endast hjälper dig att bli fullt behörig. Läs mer om preparandkurser »
Självstudier på distans
Kurserna läser du på distans via webben. Du kan därför genomföra kursen helt när det passar dig eftersom den finns tillgänglig alla timmar på dygnet. Preparandkursen måste dock vara avslutad innan sista kompletteringsdag för att du ska ha möjlighet att få ett eventuellt antagningsbesked före 20 juni 2022.
Att genomföra kursen
Våra preparandkurser genomförs i ett och samma svep, vilket betyder att din progression i kursen inte sparas i systemet om du avslutar kursen innan den är slutförd. Om du påbörjar en preparandkurs, är våra förväntningar på dig att du också avslutar den. Tänk på att vara väl förbered innan du påbörjar kursen.
Intyg
Efter avslutad kurs får du ett intyg som utfärdas av KUI. Antagningsenheten laddar upp intyget i din ansökan till den valda YH-utbildningen.
Kostnad
Preparandkurserna är gratis. Kurserna är dock inte CSN-berättigade.
Vem får gå en preparandkurs?
Du kan bara söka till en preparandkurs hos oss i samband med att du söker någon av våra YH-utbildningar som kräver den särskilda behörighet som preparandkursen ger.
För att kunna starta en preparandkurs måste du också uppfylla, eller genom pågående studier vara på väg att uppfylla, den grundläggande behörigheten för yrkeshögskolestudier hos KUI.
Om du saknar de formella behörighetskraven men anser att du har motsvarande kunskaper för att klara av utbildningen, genom exempelvis arbetslivserfarenhet eller utlandsvistelse, kan vi granska din reella kompetens för att se om du kan validera dina kunskaper mot behörighetskraven.
Om du vill ansöka via reell kompetens behöver du tillhandahålla ytterligare ansökningshandlingar, så som exempelvis arbetsbetyg, kurs- eller utbildningsbevis, intyg avseende ideella uppdrag och arbetsprover.
Du åberopar reell kompetens i ansökningsformuläret via länkarna på utbildningssidorna.
Reell kompetens kan ge:
● Grundläggande behörighet
● Särskild behörighet till specifik utbildning
● Tillgodoräknande av delkurser (kortare utbildningstid)
Har du frågor om ansökan och antagning?
yhansokan@kui.se
019-10 00 80
Satellitort innebär att du läser utbildningen på distans som på övriga orter men de fysiska närträffarna genomförs via videolänk på plats i satellitorten. Satellitorten märks med en liten stjärna* i slutet av ortsnamnet på utbildningssidorna.